דבלין כציר מרכזי

המלצות למתעניינים בטיול באירלנד
צוקי מוהר, אירלנד

בקיץ הנוכחי ביקרתי באירלנד, ולא בפעם הראשונה. היה זה טיול בן 8 לילות, שכולם עברו עלינו בעיר הבירה דבלין. הרבה מעבר למה שתיירים ישראליים מקצים לטיול בכלל ולשהייה בעיר זו בפרט. אם הייתי חוזר על הטיול, לא הייתי משנה מאומה. יחד עם זאת יש לזכור שאין מה להתווכח על טעם אישי ותחומי עניין פרטיים.

ככלל, אירלנד איננה יעד תיירותי מליגת העל. אני ממליץ לנסוע לשם רק לתיירים מנוסים שצברו כבר מספיק חוויות ביעדי הפרמיום, כגון לונדון, ניו יורק, פריז, ברלין, רומא וכן הלאה. תיירים שרוצים לגוון את מסלולי טיוליהם, בהחלט יכולים לחשוב גם על אירלנד.

מדובר במדינה שקיבלה עצמאותה כ-25 שנים לפני ישראל, ששטחה בערך פי שלושה וחצי משטח מדינתנו, אולם אוכלוסייתה כ-5 מיליון אנשים בלבד. מספר תושבי בירתה מעל חצי מיליון. במשך דורות סבלה המדינה מפיגור כלכלי יחסית לאירופה, אולם כעת בהחלט נמצאת בדרך הנכונה של מודרניזציה וקידמה, עם עליות ומורדות בנתיב.

אני אישית חובב תיירות עירונית ושם עליה את הדגש. אשר על כן אני אוהב להתנחל בעיר המרכזית, וממנה לבצע גיחות הלוך ושוב ליעדים הכי מעניינים במדינה (שיטת ה"כוכב" הידועה), ככל שהדבר אפשרי. כך עשיתי למשל בטיול בגיאורגיה שעל אודותיו כתבתי במדור זה. וכך יישמתי גם הפעם. אספר לכם איך אנחנו טיילנו. כל אחד מכם יכול להוסיף ולגרוע כאוות נפשו ולהגיע לתצורה המיטבית עבורו.

את שמונת הלילות כולם בילינו בדבלין. הבילוי הושתת על חיי הלילה המקומיים, שעיקרם מקומות ללגימת אלכוהול. זה כלל את הלילה הראשון, אף שהגענו למלון רק בשתיים אחרי חצות. כדי לא לחזור על עצמי אני מפנה אתכם למדריך לברים בדבלין, שכתבתי נפעם עוד בדרך חזרה. חשוב לציין שהמבחר גדול מאוד בכל רמות המחירים, בכל מגוון המזון והמשקאות ובכל סוגי המוזיקה החיה המוכרים. אל תסתובבו רק ברובע טמפל בר. אל תסתפקו בהצצה מבחוץ. היכנסו, שבו, שתו והתערו. אנחנו נהנינו מכל ערב וגם אתם לא תשתעממו.

אזור טמפל בר בדבלין

בשלושה מהימים עשינו טיולים מודרכים, כל אחד בנפרד, מתוך מבחר גדול בהרבה שהעיר מציעה. את הראשון עשינו כבר ביום הבכורה. טיול בסגנון HOP ON HOP OFF. זה הסגנון השלט היום ברוב הערים בעולם. קו של אוטובוסים לתיירים שנעים במסלולים ידועים מראש עם תחנות בכל המקומות המרכזיים. אתה משלם על כרטיס ובמשך כל היום יכול לרדת ולעלות בכל תחנה שמעניינת אותך. בעיר שני מסלולים משולבים, שניהם יחדיו עם ירידות ספורות דורשים כמה שעות. כך התרשמנו מן העיר בבת אחת, למדנו את הכיוונים, את המרחקים, את המפה ואת הטופוגרפיה. במשך הנסיעה אפשר להתחבר לאוזניות ולקבל הסבר על כל אתר ראוי שלידו חולפים.

ביום אחר נסענו בטיול שהזמנו לכיוון האוקיאנוס האטלנטי. נקודת השיא בטיול היא צוקי מוהר (The cliffs of Moher), אתר תיירות מפורסם בעולם שקשה לא להתפעל ממנו. תחנה אחרת מעניינת בטיול היא גלאווי (Galway), עיר אוניברסיטאית באותו אזור, יפה ומתפתחת מאוד. בטיולים מן הסוג הזה יש כמובן מדריך שמלווה ומסביר לכל אורך הדרך. הטיול נמשך בסך הכול כ-13 שעות והוא בהחלט מעניין. חשוב לציין כי מחירי הטיולים מסוג זה באירלנד סבירים. כאמור, יש עוד הרבה אפשרויות. באי הירוק כל כך, על ההיסטוריה העשירה שלו ומרחביו הגדולים, יש אתרי נוף רבים, בעיקר מן הסוג הכפרי. לי הספיקו הטיולים שלקחנו.

טיול נוסף באותה שיטה עשינו בכיוון לגמרי אחר: אירלנד הצפונית. האי אירלנד נחלק לשני חלקים. חלקו האחד הוא מדינת אירלנד החופשית, שאליה נסענו ובה התארחנו. חלקו האחר נקרא אירלנד הצפונית. זהו חלק מבריטניה. בעצם עוברים ממדינה למדינה. בטיול זה יש כמה תחנות נוף נהדרות הממוקמות לחוף הים, מול סקוטלנד. אולם נקודת השיא הנה בירת אירלנד הצפונית: בלפאסט. שם חלק מהסיור בעיר נעשה במוניות. יצאנו נדהמים. אינני רוצה לקלקל לכם את החוויה הלא קלה. אינכם מבינים כלל מה מתרחש שם בין האנגלים (הפרוטסטנטים) לבין האירים (הקתולים) המקומיים. אסור לוותר על הטיול הזה. גם משכו של טיול זה כ-13 שעות.

ביתר הימים עשינו כל מה שצריך לעשות בחופש. סיירנו בכמה אתרים בעיר, בדגש על הליכה ברגל. אני חוזר על המלצה קודמת: ותרו על מזקקות הבירה של גינס. חבל על הזמן והכסף. יש כאן כמה מוזיאונים לאמנות וכמה מוזיאונים היסטוריים. אף אחד מהם איננו ברמת ערי התיירות מליגת העל, אך אין בכך כדי לפסול ביקור. יש אזורי קניות. המחירים פה לא הכי זולים בעולם, אולם הטענות על מחירים גבוהים מידי אינן מוצדקות לדעתי. יש כאן מבחר יפה של חנויות ובעיקר של מותגים עולמיים, חלקם מוכרים פחות במקומותינו.

אפשר לעשות שיט. כמובן חייבים ללכת למסעדות, והמבחר כאן גדול ומגוון. בין לבין יש המון נגני רחוב, חלקם ברמה המצדיקה השתהות והאזנה. יש כאן מכוני עיסוי, במובן האמתי של המילה. מכון עיסוי תאילנדי שבו התנסינו היה מקצועי לא פחות מאלה של ארץ המקור. יש כאן גם מופעי תרבות, אם כי גם אלה אינם מהצמרת העולמית. למי שנותר עוד זמן פנוי, אפשר גם להיכנס ל… פאבים. חלק לא מבוטל מהם מתחיל לתפקד כבר בשעות לפני הצהריים. יש שם מזון, הרבה אלכוהול ומוזיקה חיה.

כל האמור מתייחס לעונת התיירות באי, סביב חופשת הקיץ. הטמפרטורות אז נוחות מאוד, אם כי מספר ימי הגשם גבוה מאוד בכל עונות השנה. בעונות אחרות האקלים נוח פחות, וגם יש פחות פעילות בכיוון התיירותי. הנה לכם בסיס למחשבה – האם תהפכו את אירלנד לאחד מיעדי הנסיעה הבאים שלכם?