לֹא לִבְלֹעַ וְלֹא לְהָקִיא

מקאמה על מצב המדינה
תמונה של עמירם
פרופ' עמירם רביב

זוֹ מָקָאמָה רְצִינִית שֶׁגַּם סְפוּגָה בְּעֶצֶב

עַל שֶׁהַדְּבָרִים לֹא מִתְנַהֲלִים לְפִי הַקֶּצֶב.

הַמַּצָּב בַּמְּדִינָה כַּיּוֹם מַמָּשׁ עַל הַפָּנִים,

לֹא מְשַׁנֶּה הַתְּחוּם, אוֹ בְּמָה מִתְבּוֹנְנִים.

חַיָּלֵי צַהַ"ל הוֹרְגִים מְחַבְּלִים בִּרְצוּעַת עַזָּה

אֲבָל הַמִּלְחָמָה עֲדַיִן מִתְנַהֶלֶת בִּמְלוֹא עֻזָּהּ.

הַקְּרָבוֹת נִמְשָׁכִים כְּבָר הַרְבֵּה חֳדָשִׁים

כְּשֶׁכָּל יוֹם מוֹדִיעִים עַל קָרְבָּנוֹת חֲדָשִׁים.

נִסְיוֹנוֹת חִסּוּל הֶחָמָס נִתְקְעוּ לָנוּ בְּלֹעַ,

נִקְלַעְנוּ לְמַצָּב שֶׁל: לֹא לְהָקִיא וְלֹא לִבְלֹעַ.

נִרְאֶה שֶׁכְּשֶׁאֵין מַטָּרָה בְּרוּרָה קָשֶׁה לִקְלֹעַ,

נוֹתַר רַק לְדַשְׁדֵּשׁ בָּמָקוֹם אוֹ בְּמַעְגָּל לִצְלֹעַ.

כָּךְ גַּם מִי שֶׁנּוֹתַר לָגוּר בְּיִשּׁוּבֵי הָעוֹטֵף

 עִם כָּל הַחִסּוּל וְהַהַשְׁמָדָה עוֹדֶנּוּ חוֹטֵף.

וַהֲרֵי גַּם בִּצְפוֹן הַמְּדִינָה בַּמַּצָּב הַנּוֹכְחִי

מִתְבָּרֵר לְצַעֲרֵנוּ שֶׁלֹּא הַכֹּל הֲכִי הֲכִי…

הַחִזְבַּאלְלַה מַפְגִּיז וְיוֹרֶה כַּדּוּרִים,

וְתוֹשָׁבֵי הַצָּפוֹן בְּרַחֲבֵי הָאָרֶץ פְּזוּרִים.

בְּכָל הַגָּלִיל הַבִּטָּחוֹן מִתְדַּרְדֵּר בְּמִדְרוֹן,

כָּךְ שֶׁגַּם עֵסֶק הַבִּישׁ הַזֶּה תָּקוּעַ בַּגָּרוֹן.

גַּם בַּגָּדָה מִתְרַבִּים פִּגּוּעֵי הַמְּחַבְּלִים,

שֶׁלֹּא לְדַבֵּר עַל הַמִּתְנַחֲלִים הַמִּשְׁתּוֹלְלִים.

וּכְאִלּוּ חֲסֵרִים לָנוּ עוֹד אוֹיְבִים עוֹיְנִים,

נוֹסְפוּ גַּם הַמִּתְפָּרְעִים – אוֹיֵב מִבִּפְנִים.

כָּךְ, גַּם בַּגָּדָה: "לֹא לִבְלֹעַ וְלֹא לְהָקִיא"

נִרְאֶה שֶׁאִישׁ לֹא יֵצֵא מֵהַסִּפּוּר הַזֶּה נָקִי.

בְּאַרְהָ"ב וְגַם בְּלֹא מְעַט אֲרָצוֹת אֲחֵרוֹת,

הָאַנְטִישֵׁמִיּוּת וְהַהַפְגָּנוֹת נֶגֶד יִשְׂרָאֵל גּוֹבְרוֹת.

וְכַמּוּבָן יֵשׁ גַּם אֶת אִירָן וְיֵשׁ אֶת הַחוּתִים,

הַחַיִּים בַּסְּבִיבָה בָּאסָה, מַמָּשׁ לֹא תּוּתִים.

אֲבָל הַמָּקוֹר הַבּוֹלֵט לַצָּרוֹת שֶׁבָּאוּ עָלֵינוּ,

זוֹ קְבוּצַת הַשָּׂרִים הַהֲזוּיִים בְּמֶמְשַׁלְתֵּנוּ.

כְּשֶׁבַּמֶּמְשָׁלָה הַזּוֹ יֵשׁ כָּזֶה חֶבֶר מְרֵעִים

לֹא פֶּלֶא שֶׁהָעִנְיָנִים יְגֵעִים וּמְקַרְטְעִים.

 וְלָכֵן מַצָּב שֶׁל לֹא לִבְלֹעַ וְלֹא לְהָקִיא

 מִתְרַחֵשׁ גַּם בַּמִּגְזָר הַכַּלְכָּלִי וְהָעִסְקִי.

לְהוֹרִיד אֶת יֹקֶר הַמִּחְיָה לֹא מְסֻגָּלִים

בְּשׁוּם תְּחוּם שֶׁל אַחְרָיוּת אֵינָם יְעִילִים.

הֵן לְכָל מִי שֶׁהוּא שַׂר בַּחֲבוּרַת הַפְּסֹלֶת

לֹא הָיִינוּ נוֹתְנִים לְנַהֵל אֲפִלּוּ חֲנוּת מַכֹּלֶת.

נִרְאֶה שֶׁאִתָּם אֲנַחְנוּ כַּהֹגֶן תְּקוּעִים

וּלְמַרְבֵּה הַצַּעַר אֵין בׇּנִמְצָא מוֹשִׁיעִים.

כִּי לְבִּיבִּי חָשׁוּב בְּעִקָּר לְהָגֵן עַל יַשְׁבָנוֹ

לִשְׁמִירַת מִשְׂרָתוֹ הוּא מַקְדִּישׁ אֶת אוֹנוֹ.

נוֹתַר לְהִתְנַחֵם בְּתִקְוָתֵנוּ שֶׁעוֹד לֹא אָבְדָה

וְאִם תִּרְצוּ – בְּחִירוֹת עַכְשָׁיו, אֵין זוֹ אַגָּדָה.

וְהָעִקָּר לְהַאֲמִין שֶׁהַתְּשׁוּעָה לֹא תְּאַחֵר,

בְּתִקְוָה שרֶוַח וְהַצָּלָה יָבוֹאוּ מִמָּקוֹם אַחֵר.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

8 תגובות

  1. כלום לא יעזור לביבי
    בחירות יגיעו בתוך חצי שנה
    וכל יום שעובר ללא בחירות מגדיל את הנזק לכולנו

  2. מקאמה חביבה. יישר כוח. אבל כפרופסור לפסיכולוגיה קלינית מה דעתך – האם יש רגליים להנחה ששיגעו את ביבי? עם כל ההפקרות שמשתוללת עכשיו במדינה איך זה שלא מצליחים לסלק אותו בבחירות?

    1. איני בטוח שהבנתי את "האם יש רגליים להנחה ששיגעו את ביבי? עם כל ההפקרות שמשתוללת עכשיו במדינה איך זה שלא מצליחים לסלק אותו בבחירות?"
      איני חושב ש"שיגעו את ביבי", אבל אני חושש שהבעיה היא גם בקבוצות גדולות בחברה הישראלית שמחזיקות בתפיסות נוקשות שלא ניתן לשנותן בקלות, כך שהבעיה לא רק המנהיגים, אלא גם המונהגים. למי שרוצה להחכים בנושא מומלצים שני ספרים חדשים : אמונות שווא- מה גורם לאנשים הגיוניים להאמין בדברים לא הגיוניים של דן אריאלי. וספרו של עירן הלפרין : אזהרת שוליים- איך נתנו לשנאה ולקיצונים לפרק אותנו (ואיך נבנה חזרה.

    1. ההתבטאות חריגה? המציאות חריגה! אלא אם כבודו מסתפק בצפיה בערוץ 14 בלבד.
      בכל מקרה אם יפתח כבודו את עתון הארץ, יבין כמה הטכסט מתון.

  3. כשמשהו נתקע בגרון דוחפים אצבע ומקיאים. גם ממשלה אפשר להחליף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של ניצה

חיזבאללה בע"מ

על הקשרים הפיננסיים של חיזבאללה

דילוג לתוכן