מרד או אזרחות טובה?

הקריטריונים להצדקתו של מרי אזרחי או אי-ציות אזרחי
תמונה של ראובן
ד"ר ראובן גל

בימים האחרונים הולך ומתגבר השיח הרוגש סביב סרבנות המילואים. מצד אחד, יותר ויותר קבוצות של אנשי מילואים מכריזים על כוונתם לסרב להתייצב לשירות מילואים ביחידותיהם (אל טייסי המילואים הצטרפו גם רבים מלוחמי המילואים של שייטת 13, של יחידת "אגוז", של יחידה 8200 ועוד), ומצד שני הולכים ומתחזקים קולות הביקורת כנגד הצעד הזה.

אי לכך צריך לומר את הדברים הבאים: ראשית, זה כבר לא סוד ששירות מילואים ביחידות הקרביות הוא כיום התנדבותי. רוב אנשי המילואים הקרביים האלו הם בעצם מתנדבים. המניע שעומד מאחורי הצהרות הסירוב שלהם הוא מצפוני ומוסרי על פי תפיסתם ואיננו מכוון להתקוממות אלימה. כולם אף מדגישים שאם יִיוָצר איום צבאי למדינת ישראל הם יתייצבו ויפעלו כנדרש מהם.

שנית, הצהרת אנשי המילואים היא חלק מאי-ציות אזרחי (או מרי אזרחי) שמקיף כיום מאות אלפי מפגינים ומוחים בכל רחבי הארץ. המרי האזרחי הזה רק יֵלך ויתגבר ככל שפעילות החקיקה – מה שהממשלה מכנה "הרפורמה המשפטית" – תימשך.

ושלישית, יש קריטריונים מקובלים בעולם מתי מרי אזרחי, כולל סרבנות מסוגים שונים, הוא לגיטימי ומוצדק. טובי המוחות בעולם בתחום מדעי המדינה והפילוסופיה של החוק כתבו על כך. אחד מהם הוא פרופ' ג'והן רולס (John Rawls), שבצעירותו היה לוחם חי"ר בצבא ארה"ב במלחמת העולם ה-2, ולימים נעשה פרופסור בעל מוניטין עולמי שלימד באוניברסיטאות פרינסטון, הרווארד ו-MIT.

לדברי פרופ' רולס, אי-ציות אזרחי לגיטימי, המופעל כראוי, הוא גורם מייצב במשטר חוקתי ונוטה לחזק בו את הצדק. זאת בתנאי שהוא עומד בחמשת הקריטריונים הבאים:

  1. כאשר המרי הוא כנגד עוולות רציניות, לא מִשניות. עוולות "רציניות" נוגעות לפגיעות בעקרונות הצדק: שוויון, חירות, שוויון הזדמנויות, ופגיעה בוטה בעקרונות דמוקרטיים.  
  2. כשברור לגמרי שהממשלה לא מוֹנעת את העוולות. בוודאי כאשר היא זו שמובילה אותן.
  3. כשברור לגמרי ששום אמצעי אחר לא עובד ולאחר שנכשלו ההליכים הדמוקרטיים הרגילים – רק אז יש להפעיל אי-ציות אזרחי.
  4. כשהמוחים, מבצעי המרי האזרחי, מוּדעים למחיר שהם עשויים לשלם על מחאתם ומוכנים לשלמו.
  5. כשההנחה היא שגם לבעלי דעות אחרות, אפילו הפוכות, יש את זכות המחאה (בהנחה שכל התנאים הקודמים מתקיימים גם הם). התעלמות או התנגדות לכך היא שלילת האחר כשווה.

מחאה אזרחית שמוּבלת על ידי עקרונות אלו מעידה על אזרחות טובה, נאמנה, אחראית. אזרחים שמוֹחים בהתאם לקריטריונים האלו הם אזרחים אחראיים, מסורים, ומחויבים לחברה ולמדינה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

14 תגובות

  1. תודה על מאמר אקטואלי וחשוב מאד. הציטוט מפרופ' רולס מדבר במפורש, ובצדק רב על מרי אזרחי. בישראל המרי העכשווי אינו אזרחי. גם חיילי וקציני מילואים, גם אם הם מתנדבים לשרות צבאי אחרי שעברו את גיל שירות החובה במילואים, הם אנשי צבא לכל דבר ועניין. מרי צבאי אינו מתקבל על הדעת בדמוקרטיה. אצלנו מנסים "לרבע את העיגול" בטענה שבשל היותם מתנדבים לשרות צבאי הם נחשבים לאזרחים – ולא כך הדבר. אצלנו העניין אחר לחלוטין. המוחים מנצלים את מעמדם הצבאי כדי לסלק את נתניהו מהשלטון, כולל כמובן את כל "הסמוטריצ'ים" שהוא צרף לממשלתו כיוון שחבורת "רק לא ביבי" בכנסת לא הותירה לו ברירה. אנשי הצבא המוחים נגררו, בחוסר מחשבה והבנה פוליטית, לשגיאה קטסטרופלית בקנה מידה היסטורי. התקדים שנוצר פותח פתח לכאוס פוליטי שדווקא הוא עלול לגרור אותנו עד כדי לדיקטטורה צבאית. כאן טמונה הסכנה לחורבן בית שלישי.

    1. לא ברור לי איך כל משרת מילואים הוא חייל ולא אזרח. ברור שמדובר במרי אזרחי וברור שלא ניתן להפילח את האשמה על מתנגדי נתניהו. לנתניהו היתה ברירה ברורה הוא לא חייב לעמוד בראש הליכוד ובהחלט לא חייב להכניס לממשלה את כל מי שהכניס!
      מעבר לכך אחרי שברור שישנה התנגדות כל כך גדולה להפיכת המדינה ללא דמוקרטית צריך היה לנקוט צעדים לטובת המדינה ולא לטובת השלטון, המפלגה, נתניהו או סקטורים הזויים שהוכנסו לממשלה.
      מה אתה מציע? שיתאפשר לממשלה להפוך את המדינה לאנטי דמוקרטית? האם גם זה יהיה בלית ברירה? הזוי לגמרי!

      1. כל מי שלובש מדים, חייל או קצין, אפילו לתקופת מילואים קצרה הוא חייל. נקודה.

          1. נכון מאד. ללובש מדים אסור למלא הוראות לא חוקיות בעליל. איפה ראית בסרבנות העכשווית התנגדות להוראה לא חוקית?
            את החוקים מחוקקת הכנסת. כמובן אפשר להתנגד לחקיקה במסגרת החוק המקובל. מה כאן הקשר להוראה בלתי חוקית?

  2. תודה לראובן. מאמר מאלף וחשיבותו בכך שאפשר לבחון את הפעולות של המרי, תחת צ'ק ליסט סדור.

  3. ותראה במאמר אחריך של דודי ירון, הטענה הפוכה
    ממש לא ברור מה עושים?

  4. כשמדובר בשני חצאי העם שחושבים הפוך ולא מסוגלים להגיע להסכמה לא יעזרו מאמרים של דגולים החכמים

  5. בטח שזאת אזרחות טובה אבל חייבים להמתין ולוודא שאכן נחצו הקווים האדומים

  6. אלא שהסרבנות בארהב היתה המלחמה בויטנם, שלא סיכנה את המדינה עצמה. אבל אצלנו האיום הצבאי עלינו עלול לבטל את קיום המדינה.

  7. מה שקובע זאת אמירתו של המנהיג שההמונים מצייתים לו ללא קשר לערכים ולטובת המדינה

  8. כל מי שמשתתף במחאה מכל סוגיה ומכיר את המשתתפים מקרוב, יודע כמה הם אזרחים טובים, מנומסים, ומלאי ערכים נעלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

דילוג לתוכן