כרמליתים יהודיים וגמל סומא על הר הכרמל

על מנזר הכרמליתים ושורשיו של הסיפור הבלשי המודרני
המנזר בכרמל
מנזר סטלה מאריס Dan Palraz wikimedia.org

לפני שבועות אחדים עליתי לסטלה מאריס שבראש הכרמל, שם שוכן מנזר הכרמליתים. אליהו הנביא הוא הקדוש שמגן על נזירי הכרמל הקתוליים, אכן, זהו אותו אליהו הנביא המבקר אותנו בסדר הפסח ומגן גם עלינו, הוא שטבח בנביאי הבעל שדמם ניגר לנחל הקישון, כמסופר בספר מלכים: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם תִּפְשׂוּ אֶת נְבִיאֵי הַבַּעַל אִישׁ אַל יִמָּלֵט מֵהֶם וַיִּתְפְּשׂוּם וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל נַחַל קִישׁוֹן וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם".

ואין פליאה בדבר שבאליהו אוחזים היהודים והנוצרים, שהרי יעקב ועשו מרחם אחד הגיחו "שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ". רבקה התבשרה כי בניה יגדלו ויהיו לשני עמים, לשתי דתות, וכי המאבק בין בני יעקב לבני עשו לנצח יימשך. ואכן הקשר הגורדי שבו אנו קשורים לא ניתק והוא מלווה אותנו מאז אותו סיפור מיתולוגי רחוק.

ומה הביא אותי למחשבות אלו? הפרסום של בית האופרה הניו יורקי המטרופוליטן בדבר העלאת האופרה "דיאלוגים כרמליתיים" מאת המלחין הצרפתי פרנסיס פולנק. האופרה מבוססת על אירוע מחריד שהתרחש בתקופת הטרור הרובספיירי במהפכה הצרפתית, ובו הובלו שש-עשרה נזירות כרמליתיות ממנזר בקומפניי שבצרפת, לגיליוטינה.

לא רק במהפכה הצרפתית נשפך דמם של נזירי אליהו, הנזירה הכרמליתית אדית שטיין, יהודייה שהתנצרה, הייתה פילוסופית צעירה שהמירה דתה והצטרפה למנזר הכרמליתים. היא נרצחה בשנת 1942 באושוויץ ולאחר מותה הוכרה כקדושה על ידי הוותיקן.

ואי-אפשר לעמוד שם על הר הכרמל ליד המנזר ולשכוח יהודי נוסף שהיה לנזיר כרמליתי – שמואל אוסוולד רופאייזן, שכונה "האח דניאל". במלחמת העולם השנייה הציל רופאייזן יהודים בפולין ובבלארוס. אולם משום שהתנצר, דחה בג"ץ את בקשתו להכיר בו כיהודי על פי חוק השבות, על אף היותו בן לאם יהודייה ועל אף פעולתו להצלת יהודים. לרופאייזן הוצעה "פשרה": מסלול עלייה ואזרחות כחסיד אומות העולם, אך הוא סירב. רופאייזן הורשה לחיות בישראל ולהתגורר במנזר סטלה מאריס, אך לא על פי מוצאו היהודי לפי חוק השבות.

ולוואי שהיינו מפשפשים פחות במוצא האזרח, אלא בטיבו ובמעשיו, כפי שקיבל האלוהים את אברם בנו של עובד אלילים, וכפי שקיבל בועז את רות המואבייה, סבתא רבתא של דוד מלך ישראל.

ובאשר לגמל שבכותרת המאמר – בתלמוד הבבלי במסכת סנהדרין מסופר על גמל שפסע לו בשבילי הכרמל, עמוס על דבשתו שתי נודות, ואחריו השתרכו שני שבויים יהודים והשובה שלהם. שוחחו ביניהם השבויים. אמר האחד לחברו: גמל זה שמהלך לפנינו סומא הוא בעינו האחת, והנודות שהוא טעון בהן אחת של יין ואחת של שמן. ושני הנוהגים בגמל אחד ישראל והשני נוכרי.

השובה שהקשיב לשיחתם עצר אותם וביקש לדעת כיצד הם יודעים כי הגמל שצועד לפניהם עיוור בעינו האחת. ההסבר שקיבל נחשב להיסק הראשון המוכר בספרות.

מתוך שהיה הגמל מלחך עשב רק מצד אחד של השביל הסיקו השבויים כי הגמל אינו רואה את העשב בצד השביל מצד עינו הסומא. ומתוך כך שטיפות מהנוד האחד נספגו בקרקע הסיקו כי יין הוא, ומתוך כך שהטיפות שנזלו מהנוד השני נותרו על החול ולא נספגו, הסיקו כי שמן הוא הממלא את הנוד. ומדרך שנוהג הגמל שהולך בצד הדרך – זה דרכו של בן ישראל, בעוד הנוכרי הולך בשופי (בניחותא) בדרך.

שמע השובה את ההיסק האינדוקטיבי, בירך את אלוהים ושחרר את השבויים.

המחפשים את שורשיו של הסיפור הבלשי המודרני, ואת המקורות שהזינו את א"א פו ואוגוסט דופן שלו, את ארתור קונאן דויל ושרלוק שלו, בדרך ההיסק הנפלאה, רואים בסיפור התלמודי את תחילת הדרך הארוכה של החקירה הבלשית.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

7 תגובות

  1. לאבי גולדברג,
    סיפור מקסים. כן ירבו. יישר כוחך.
    רק שאלה קטנה – כיום אנו מחוברים בריב עם צאצאי ישמעאל בן הגר ואברהם.
    איך זה מסתדר עם ריב אפשרי בינינו לבין עשו בן רבקה ויצחק?

  2. טוב שבימים טרופים יש לך אנרגיה לכתוב על דברים רוחניים

  3. ערב טוב
    א. זמנים קשים ומטרידים אכן, ובקצב של החיים ״הפוסט מודרניים ״ עשויה חו״ח להיווצר מציאות שגם הממשלה לא רצתה בה. ראה מה חשים בתעשיית ההי טק שחיה בין נסיקות לנפילות בבורסה ויכולה לפגוע בכלכלת ישראל כפי שהיטיבה עימה. ומכיוון שלא צריך להעביר מכונות ומפעלים הענף החשוב הזה יכול לשאת רגליים יחד עם כספי המשקיעים החרדים מזעזועים פוליטיים וחבל שכבר הגענו לדיבורים על כך ( שאם לא כן נתניהו לא היה מגיע להצהיר כמה טוב כאן עם היי טק)
    ב. יצחק היריבות עם הנצרות היא מקדמת דנא , שסע עמוק שהרי הנצרות היא בתה של היהדות . הסכסוך עם המוסלמים היא חוויה פחות טראומתית ביהדות והיא התחדדה בעיקר עם קום המדינה על רקע פוליטי ולא אמוני

  4. איזה אוצרות תיירותיים יש בארצנו ואפילו לא הייתי במקום זה בכרמל

  5. מאד מעניין , מנוסח ומובא בשפה עשירה כפי שאבי יודע לכתוב .
    ידע רב , מחדש תמיד ומעשיר .
    👋👋👋❤️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של אפרים כהנא

מנהיגים והחלטות

כיצד התקבלה ההחלטה על המלחמה נגד עיראק בשנת 2003?