בין פר לה שז למונמרטר

סיפורם של שני אוקראינים שקבורים בפריז
תמונה של אבי
אבי גולדברג

לגור בפריז כשאתה צעיר זו חניכה מאושרת שתאיר את המשך חייך – כך, פחות או יותר, התבטא היינריך היינה, והחרו החזיקו אחריו סטפן צווייג בספרו "העולם של אתמול" וארנסט המינגווי בספרו "חגיגה נודדת". אבל למות – את זה השאירה האִמרה העממית לנאפולי, "לראות את נאפולי ולמות".

שני האוקראינים שעליהם אספר הפעם סיימו את חייהם בפריז. סמיון פטלורה ונסטור מאכנו, שני היריבים הפוליטיים האוקראינים, פעלו בתקופה הסוערת שתחילתה עם פרוץ המהפכה הרוסית בשלהי 1917 וסופה עם סיפוחה של אוקראינה לברית המועצות וסיום חייה הקצרים של הרפובליקה האוקראינית העצמאית ב-1920.

הראשון, סמיון פטלורה, נרצח בפריז על ידי ה"נוקם" שלום שמואל שוורצברד במאי 1926, בגין אחריותו לפוגרומים האכזריים ביהודי אוקראינה בעת המלחמה הגדולה בין רוסיה לאוקראינה ופולין ובין "לבנים" ל"אדומים", בין אוקראינים לבין אחיהם, לפני מאה שנים. דמם של עשרות אלפי יהודים שהתגוררו שם ונרצחו שימן את המאורעות שנמשכו בין 1918–1920.

שלום שמואל שוורצברד, היה יהודי מבסרביה שהתאזרח בצרפת. הוא הועמד לדין על רצח הנשיא האוקראיני לשעבר שגלה בפריז. שוורצברד הצדיק את המעשה כנקמת דם אלפי אחיו היהודים שנשפך באשמתו של פטלורה באוקראינה. משפטו של שוורצברד בפריז שיסע שוב את דעת הקהל בצרפת, עיתונות השמאל הצרפתי עמדה לצידו של הנאשם היהודי. כנגד תומכיו התייצבו תנועות הימין הצרפתי הלאומני-אנטישמי, וקריאות להרשעתו התפרסמו בעיתוני הימין שהתגייסו, כמו בעת משפטו של דרייפוס, לפגוע ביהודי שעמד לדין. חבר המושבעים בפריז זיכה את שוורצברד לאחר שנשמעו עדויות בדבר הרג אלפי יהודי אוקראינה בתקופת כהונתו של פטלורה כנשיא המדינה האחרון של הרפובליקה העממית של אוקראינה. פטלורה נצרב בזיכרון היהודי כצורר אוקראיני נוסף אחרי קודמו, חמלניצקי הידוע לשמצה, ולפני איוון דמיניוק הרוצח האכזר מסוביבור וחיילי הדיוויזיה ה-14 האוקראינית שהוקמה על ידי הגרמנים. באוקראינה פטלורה זכור לטוב כמדינאי פטריוט. הוא קבור בבית הקברות של מונמרטר בפריז.

את נסטור מאכנו, האוקראיני הקבור בבית הקברות הידוע פר לה שז, מכירים רק מעטים. לאחר המהפכה הראשונה, הדמוקרטית, בפברואר 1917, הוקמה בקייב הראדה ה"מועצה". מנגד הכריזו הבולשביקים בפברואר 1918 בחרקוב על הקמת "רפובליקה עממית" וממשלה יריבה. במלחמת האזרחים שהתלקחה לפני תום מלחמת העולם הראשונה, השתלטו כוחות הגרמנים על רובה של אוקראינה, השלטון ברפובליקה האוקראינית השסועה התגלגל לידי סמיון פטלורה והקרבות בבולשביקים "האדומים" הרוסים ותומכיהם נמשכו. בסוף 1919 השתלטו הבולשביקים, לאחר מלחמה עם הפולנים שרצו אף הם נתח מאוקראינה, על רוב אוקראינה, ובהסכם השלום שנחתם ב-1920 סופחה רוב אוקראינה לברית המועצות כרפובליקה סובייטית, ווהלין וגליציה המזרחית סופחו לפולין ובוקובינה לרומניה.

בין לבין פעלה בדרום מזרח אוקראינה תנועת איכרים אנרכיסטית בראשותו של נסטור מאכנו שנלחמה פעם בצבא האדום הרוסי ופעם בצבאו הלבן של פטלורה האוקראיני, ובמשך חודשים החזיקו האנרכיסטים חבלים נרחבים של אוקראינה תחת שליטת צבא העם האנרכיסטי. אפשר לקבוע כי מעולם לא הצליחו אנרכיסטים באף מקום בעולם לשלוט על טריטוריה ולנהל חיים מדיניים למשך תקופה משמעותית מלבד אירוע זה באוקראינה.

נסטור מאכנונולד למשפחת איכרים בגוליאי-פוליה שבדרום-אוקראינה. בילדותו היה רועה, פועל חקלאי ובנערותו היה פועל בבית יציקה. כמו צעירים רבים הלהיטו אירועי מהפכת 1905 את רוחו, הוא עבר אינדוקטרינציה סוציאליסטית ואנרכיסטית, הצטרף לפעילות חתרנית ונעצר באשמת רצח קצין משטרה ונכלא לכל ימי חייו. מהפכת 1917 קנתה לו את חירותו לאחר חמש שנות מאסר במוסקבה.

אוקראינים רבים יחסית, בעיקר בקרב האיכרים שהחזיקו בדעות אנרכיסטיות, דחו את עול בעלי האחוזות שהחזיקו באדמות, ומנגד דחו גם את הבולשביקים ואת העול האידאולוגי החדש שלהם – ההתאגדות בקולחוזים. הם מאסו בכל שלטון ורצו לנהל את חייהם ללא נוגש. הקבוצה שאליה השתייך מאכנו נאבקה בכוח להשיג מטרות אלה כצבא גרילה, חבריה היו אנרכיסטים-לוחמים. מטרותיהם היו "להיפטר מהמיתוסים של מפלגות אחרות ולהנהיג את המהפכה החברתית". האם הייתה התנועה המאכנוביסטית אנטישמית והשתתפה אף היא בפוגרומים שבהם נטבחו עשרות אלפי יהודים? האם נסטור מאכנו שהיגר לפריז השתתף ברצח יהודים או התיר רצח יהודים, והיה כחמלניצקי או כפטלורה?

תשובה על כך מנסה לתת אהוד עין גיל איש מצפן, בספרו "דגלים שחורים באוקראינה" (1976). טענתו העיקרית היא כי "במקורות רבים בולשביקיים, במיוחד במקורות סטאליניסטיים או… ציוניים, מתוארת התנועה המאכנוביסטית כ'פוגרומיסטית'. אין ספק כי בקרב צבא המורדים האנרכיסטיים היו איכרים רבים, שהיו נגועים באנטישמיות. אני מוכן אף להאמין שאיכרים תומכי-מאכנו ביצעו פוגרומים; אך כאן נשאלת השאלה – אם ניתן היה לקשר את התנועה המאכנוביסטית לפוגרומים אלה?".

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

6 תגובות

  1. ראיתי בכותרת – אוקראינה
    נכנסתי ואין ממש על אוקראי ה

  2. גם אני שמתי לב למעברים המעניינים ולא שגרתיים בין דמויות ובין נושאים ובין תקופות.

  3. בוקר טוב
    שמחתי על תגובתך
    סיימתי עתה לכתוב ספר ישראלי לחלוטין השיט האחרון של הלולה יתפרסם כספר דיגיטלי באתר עברית ואשמח להעביר אליך שובר מתנה כדי שתוכלי לקרוא
    בו
    בנוסף אני כותב ספר חדש המתרחש שוב בתחומינו
    הכתיבה על מקומות ואירועים שאינם אקטואליה מאפשרים לקבל מימד נוסף
    פרספקטיבה נוספת בנוסף ליום יום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך