"לא ניתן למנוע את חופש הפולחן במדינה דמוקרטית"

מספיחי הלוויית הרב קנייבסקי בעיני חילוני
תמונה של הרב
הרב חיים קנייבסקי ז"ל מוישימי commons.wikimedia.org

ללא ספק הייתה הלוויית הרב קנייבסקי אירוע מכונן בחיי האומה שנגע בליבותיהם של רבבות עדת חסידיו הנאמנים, עד כי חילונים רבים היו מוכנים לשאת בגזרת המצור שהמשטרה כפתה עליהם, השבתת לימודים, סגירת גני ילדים והיעדרות מאולצת של רבבות מעבודה. יש הטוענים שחוסר הנוחות הכפוי עבר בשתיקה יחסית וכי בעצם ההזדהות עם האבל ניתן לראות מעין מחווה של פיוס, לאחר הקרע ביחסים בין שני המגזרים שנבעה עם פרוץ המגפה כאשר התעלמה מנהיגות החרדים מהנחיות המערך הרפואי ועשתה דין לעצמה במחיר חייהם של רבים.

לצד ההבנה לאבלם של החרדים, שהרבו לשבח ולפאר את חוכמתו וסגולותיו האנושיות של הרב והשפעתו על כל תחומי חייהם (אפילו עברית דיבר…), הרוב המוחלט של העם התוודע לקיומו רק בעקבות התנהלותו בעת המגפה, ועל כן ראוי להביא חלק מהתגובות לאירוע.

יש לציין המשטרה יצאה מגדרה להימנע מ"אסון הר מירון 2", וניכר שעשתה זאת בהצלחה. אך ההסבר הרשמי – "לא ניתן למנוע את חופש הפולחן במדינה דמוקרטית" – עורר חוסר נוחות לנוכח העובדה שהמשטרה אינה מאפשרת לקיים פולחן יהודי בהר הבית ליהודים החפצים בכך. אם הר הבית סגור ליהודים מטעמי בטיחות (מחשש מזעם המוסלמים), הרי שזה נימוק שניתן היה לאמץ גם כלפי לוויה בהשתתפות אלפים שהמשמעת שלהם להנחיות המשטרה היא בעייתית בלשון המעטה ("נאצים!!"). על כן אותה טענת חופש פולחן אינה אלא סיסמה ריקה מתוכן, אם לא פחדנות וצביעות שלטונית.

לנוכח רשימת הפוליטיקאים החילוניים שהתפארו בכך שעלו לרגל לרב להיוועץ בו ולקבל את ברכתו, מתחזקת ההכרה בהשפעת החצרות החסידיות על ניהול המדינה כמעט בכל תחומי החיים, אף שהחרדים מעולם לא קיבלו עליהם עול מלכות והגיוס לצה"ל נחשב לתועבה של ממש בעיניהם. הציבור מתחיל להבין עתה מיהו המנהל האמיתי, ולראיה שלוות הנפש שבה קיבל את ביטולו של מחזור הגיוס וצו ראשון בבסיס תל השומר. לא זכור שבלוויית גדולי האומה בהר הרצל סגרו וכלאו בבתיהם חצי מתושבי המדינה.

הסגידה לרב מדגישה את תופעת פולחן האישיות וההתבטלות מלפניו. אפילו משה, גדול הנביאים, לא זכה שמקום קבורתו יוודע ברבים – וזאת כדי להימנע מפולחן האישיות. ניכר שגם הרב לא ביקש זאת שכן חי בצניעות וסגפנות ראויים להערכה, אבל קשה לציבור החילוני להבין את התלות המוחלטת של רבבות בני עדתו המפגינים היעדר קבלת אחריות אישית ומפקידים את גורלם בידי הרב בשאלות כמו עם מי להינשא ומתי, שם הילוד ומתי יגיע המשיח, וברכתו עוברת אליהם בנשיקת הציצית. תופעה זו נוגדת לחלוטין את תפיסת העולם האינדיבידואליסטית, הדמוקרטית והליברלית בנוגע לחיי הפרט.

לחילונים רבים, מאמינים על פי הכרתם אף שאינם שומרי מצוות, יכולות להיות ציפיות אחרות ממנהיג בסדר גודל של קנייבסקי. הוא לא האיש שבעת צרה יקרא בקול גדול "מי לה' אליי", הוא אינו כמו מתתיהו הכהן הגדול, שהיה עובד אדמה ואף אחז בחרב כשנדרש להגן על עמו, ולא נפגעה מאומה מקדושתו ככהן הגדול.

ניתן להתרשם מתחושת ניכור בציניות שפשתה בהודעה שהופצה ברשתות החברתיות: "מעולם לא נמנע מכל כך הרבה אנשים לצאת לעבודה – על ידי כל כך הרבה אנשים שאינם עובדים". יש שיגידו שדברים אלו הם רדידות של המעמד, ויש שיאמרו שהכיפות הסרוגות הם העתיד האמיתי המחבר את השמים עם הארץ, ואיש באמונתו יחיה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

20 תגובות

  1. זאת בתנאי שלא מדובר בפולחן נוגד את הדמוקרטיה או פוגע בחוק

  2. יגאל- וודאי שמת לב לנימה הצינית משהו כשציטטי את הנימוק של המשטרה להתגייסות הטוטאלית שלה לארגון הלוויה. שאפילו גדולי האומה לא זכו לה. אני לא דתי שומר מצוות אבל חושב שראוי לאפשר ליהודים את חופש הפולחן בהר הבית- לא במובן של העלאת קורבנות חו"ח, אלא לחבור להיסטוריה הדתית של העם היהודי באיזשהו אופן מלבד המונופול שהעניק משה דיין למוסלמים

  3. גדעון מכובדי,
    זה התחיל עם 400 אברכים שבן גוריון הסכים לשחררם מגיוס ב- 1948. בכך, מסיבות פוליטיות, הוא נענה לדרישת הרבנים שהבינו לאיזו מלחמה היישוב נכנס, ומהבנה זו הם רצו להציל את בניהם "לומדי התורה", מהשתתפות במלחמה. שיא הפרוטקציוניזם בהתגלמותו. משם זה התפתח עד כי בשנת 1977, כשבגין עלה לשלטון, הוא הבין שרק ברית עם החרדים תבטיח את שלטונו, וכך שוב מסיבות פוליטיות החומה נפרצה וציבור הולך וגדל של חרדים, "העגלה המלאה" יושב על הציבור של "העגלה הריקה", כאשר הכתובת שמקורה בספר דניאל רשומה על הקיר כדלהלן: "מנה מנה תקל וישראלין". המסקנה – אם חפצי חיים ארוכים אנו בישראל, ואם אין אנו יכולים למנוע חופש פולחן, חובה עלינו למנוע סיבסוד מגזר קלריקאלי-פרזיטי מכספי משלמי המסים. רק כך נוכל לעצור את הרכבת הקלריקאלית אשר מדהירה את כולנו במהירות גוברת והולכת להתנגשות בקיר.

    1. דגני
      לכן המודל שלי הם לא ראשי החסידות השונים שרבים בינהם שאינם מכירים במדינה הציונית, אלא מתתיהו הכהן הגדול: עובד אדמה, אוחז בחרב כשצריך, ומאומה לא נפגעה קדושתו מלכהן ככהן הגדול

      1. גדעון – בסדר. מתתיהו היה פעם, לפחות בסיפורי המקרא. האם אתה מכיר אחד כזה בימינו? הדגם שלך מזמן לא רלוונטי. חבל שכך.

        1. דגני
          ישנם הכיפות הסרוגות, חניכי מכללות, הקדם צבאיות ואחרים- הם הגשר בין הדת, המסורת והחיים העכשוויים. הדגם הוא מאד רלוונטי כי משרטט את הרף שיש לשאוף אליו

          1. גדעון
            נכון. הכיפות הסרוגות. אלה אינם חרדים. הם סולדים מהחרדים. הם "מפא"יניקים עם כיפה. ציונים לא פחות מ"טובי" החילונים.
            החרדים מנדים אותם כך שאין הם יכולים להוות גשר ביניהם לבין המדינה.

  4. אנחנו יותר מידי מתחשבים בדתיים ומצד שני מאפשרים להם לעבור על חוקים ואף משנים את החוקים לפי רצונם להם עצמם אך לא ליתר האזרחים

    1. לחילוני- אומר לך עוד יותר מזה. שמעתי לאחרונה אחד משרי הליכוד לשעבר המאשים את הממשלה הנוכחית על כך שיש בה נציגי מפלגות לא ציוניות. ורציתי להזכיר לו שבממשלות הליכוד היו גם נציגי מפלגות חרדיות שרבים מהם אינם מכירים במדינת ישראל הציונית… ולכולנו להזכיר שבמתקפות הטרור לאחרונה נהרגו שלושה שוטרים ששניים מהם אינם יהודים שבגופם כלמו את הרוצחים.

  5. למה לפגוע בחופש הפולחן?
    כל עוד הפולחן לא נוגע למי שאיננו נימנה על המאמינים, זה בסדר

  6. הכוח של החרדים בגיבושם הפנימי
    החולשה של החילונים באקסטזת הפיצול
    ומכאן הם יכולים לעשות כרצונם
    וגם לכפות על החילונים כל עמדה ופולחן שלהם

    1. קותי
      אתה לגמרי צודק, לכן הייתה הזדמנות בעידן מפלגת "כחול לבן" ששתי המפלגות הגדולות יכלו להתאחד עם 70 מנדטים, לנסח סדר יום משותף מחייב, להעלות את אחוז החסימה ל 5-7% למי משירצו להצטרף ללא תנאים מוקדמים וכך להיפטר ממפלגות סחטניות- החמצה היסטורית

  7. הרב חיים קנייבסקי היה גאון מלידה. הסביבה בה הוא גדל כיוונו אותו להיות גדול בתורה. לעומת גאונים שהובילו למהפיכה התעשייתית, לרפואה מודרנית, לאנרגייה גרעינית, לחשמל ואלקטרוניקה, למיחשוב, לרובוטיקה, לחקלאות מודרנית, להעלאה מרשימה בתוחלת החיים, הרב קנייבסקי היה גאון על ריק. הוא לא תרם מאומה לאנושות. זה גאון מבוזבז שבזבז את זמנו על לימוד תורה שעבר זמנה ועסק בטחינת מים. חבל.

    1. גיורא- שאלות חשובות בעיני החילוני ולא רק!
      לפי תפיסת עולמם- לימוד התורה לשימור היהדות (למות באוהלה של תורה) היא התרומה החשובה ביותר- קודם כול לעם היהודי וגם לעולם כולו (ויהי ברבות הימים..אור לגויים וכו).
      אני חושב שאפשר וצריך לעשות את שני הדברים! (משל מתתיהו הכהן הגדול שציינתי). גם היום רבים הם אנשי המדע בכול תחומי החיים והמעש חובשי הכיפות וביניהם גם זוכי פרס נובל

    2. גיורא קימל היקר
      מסכים עם כל מילה שכתבת. למעשה המציאות היא הרבה יותר חמורה. חבורה מצומצמת סביב הרב קנייבסקי, כולל נכדו המפורסם, יצרו חומה בלתי חדירה סביבו. הם ניהלו את ה"קסטה" שלהם על פי האינטרסים הכלכליים שלהם. הרב קנייבסקי, על פי המתווכים, פסק שחייבים ללמוד תורה. שאם לא כן העולם ייהרס. זה בהחלט נכון. אם לא יהיו מספיק "לומדי תורה" הכנסות ה"קסטה" יתדלדלו ואז באמת עולמם ייהרס והם יצטרכו לצאת לעבודה לצורך קיומם. לזה הם לא מייחלים, קל וחומר להיות חיילים ולסכן את חייהם. ממש יופי של סידור. קוראים לזה עולם התורה.

  8. גם הדת אוסרת פולחן אם הוא של דת אחרת
    אז למה אסור למנוע פולחן שלכל אם הפולחן הוא נוגד ערכים?

    1. תהל
      האיסור בתנך על פולחן אחר נקבע בעידן לגמרי אחר כאשר היה צורך לעצב את התפיסה הדתית של עם ישראל נוכח השפעות דתיות סביבתיות. בעידן הנוכחי אין לדת היהודית מתחרים וכול הניסיונות בעבר של הנצרות והאיסלם לא צלחו אלא בכוח ושמד, לכן בדמוקרטיה קיימת מוסכמה שכול דת רשאית לשמור על ציביונה כול עוד אינו פוגע באחרים.
      כול זה נכון עד שמונעים מיהודים לקיים את פולחנם בהר הבית (פולחן במובן של תפילה בית כנסת למשל- לא העלאת קורבנות וכו). אמנם הרבנות "אוסרת" עליית יהודים להר כול עוד המשיח לא הופיע, אך יש יהודים רבים המשוועים לעלות להר הבית כפי שהקימו את מדינת ישראל ללא עזרת המשיח- זה נמנע מהם מחשש להרגיז את המוסלמים. ניתן היה לעשות כך מיד עם תום מלחמת ששת הימים אך דיין העדיף למסור את המפתחות לווקפ והיום כנראה לא ניתן להשיב את הגלגל

  9. יש כאן מישהו שרואה את הפתרון ביהדות הדתית, זו עם הכיפות והגיוס לצה"ל (רק חלק). לדעתי דתיים לאומיים אלה (ליתר דיוק לאומנים), תורמים להרס החזון הציוני יותר מהחרדים

    1. מענה ל-ל'
      נראה שיש בינינו מחלוקת, אכן אני רואה בציונות הדתית גשר אמיתי בין הממסד החרדי המנותק מהחברה
      החילונית הדמוקרטית. אתה מתייחס כנראה להיבט אחר שלהם שלא עסקתי בו. יש לך כאן הזדמנות להבהיר את דעתך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של קימל

אלוהים אינו שוטר

עבריינים בחסות הדת – כיצד ניתן להסביר את הסתירה