"ואני אינני מלבד מה שאני כותב"

על "לא הלכתי לטיפול", ספר שיריו של אביחי קמחי
צילום של משה
ד"ר משה גרנות

בחרתי בפזמון שבשיר "רשימה – גם זה חלק ממסע" (עמ' 52) ככותרת לרשימה שלי על ספרו זה של אביחי קמחי, כי שירים רבים בספר זה מתרכזים בדו-שיח של המחבר עם שירתו:

ואני קהל נאמן לשירה ולפעמים אני

מבחין בין שירה שאוזניי שמעו לשירה

שחדרה לראשי וזו הבחנה לא הוגנת

וסובייקטיבית ובכל זאת בכל יום בין

הגעה לחזרה שרבטתי הרהורים

כזיכרון למה שהיה ולמה שאכתוב

ואני אינני מלבד מה שאני כותב                                      עמ' 52

ובמקום אחר:

כשחזרתי הרהרתי בספרי הבא

ופיללתי שיכיל 18 שירים

כמספר הברכות בתפילת העמידה

כך אוכל להניח אותו בבתי הקפה

שבהם פרשו שולחנות על המדרכות                                           מדרכות, עמ' 38

לא צריך לספר לאביחי קמחי, שגדל במשפחה מסורתית, כי בתפילת שמונה-עשרה יש תשע-עשרה ברכות, והתוספת הזאת, שאינה מוזכרת בשיר, היא מן הסתם רמז לכך שהשירים ימשיכו לפקוד את ליבו גם מעבר ל"מכסה".

לקטגוריה הזאת של התמודדות עם ההשראה יש לשייך גם את השירים הארס-פואטיים, לדוגמה:

המעשה הפרטי

שלי עם המילים

המעשה האינטימי

שלי איתן

עד היותן רקמה אחת

החודרת דרכי

וכשנחשף השיר

וניטלת ממנו הצניעות                                        בפרהסיה, עמ' 88

(ראו גם מחברת שירה, עמ' 91)

ללא ספק ההתערטלות הזאת שבפרסום השירה מחייבת את המשורר למידה לא מבוטלת של חוסר צניעות. וזאת הסיבה לכך שהשירה זקוקה למידה משמעותית של פרשנות, כי ליד הנטייה לערטל את מכמני הנפש – יש מידה רבה של חשש.

השירה של קמחי נטולת חרוז ומשקל, והיא גם נמנעת מפיסוק, אבל הלשון הפיגורטיבית שלו מעוררת עניין, למשל האימאז'ים המופיעים ברבים משיריו:

"כל הציפורים שנמו בתוכי

שרות                                                                                        עמ' 15

ובלילות שבהם שוקע השמש

מוקדם אני הולך לחבק את

הילד שפחד מהחושך והיה

מכסה את חלומותיו בשמיכה                             הילד, עמ' 23

הארץ שלי נסעה

ולא השאירה פתק                                                         מולדת, עמ' 62

… הים הוציא את נשמתו ופיזר

אותה בחוף                                                                   חלל, עמ' 68

בשורות האלו, וברוב השירים בקובץ זה ובקבצים הקודמים, נמצא פסיחות המאיצות את הקצב של ההיגד. וכן, יש בשירים אלה דימויים מפתיעים, כמו:

המגפה פורחת ומתרבה כמו

פרחיו היפים של עץ השקד                                            מגפה, עמ' 39

הזאטוטים יוצרים גן עדן כמו

היו האלוהים בבריאת העולם                             כמעט נורמליות, עמ' 41

אחד המפתחות לנפשו של המשורר הוא מניין היוצרים הקודמים לו ופירותיהם שהוא מזכיר בשיריו. בניגוד לטענה שהשיר מבקש מהמשורר לוותר על צניעות, הרי אזכור יוצרים קודמים מצביע על ענווה ועל נכונות ספיגה של פירות תרבות. בשיר אהבה לאם המנוחה מצוטט ביאליק:

אימי זיכרונה לברכה

שהייתה צדקת גמורה

כאמרתו של ביאליק

וייתכן שלא רק מצור מחצבתי

נחלתי את שירתי…                                            אימי, עמ' 32

מבין היוצרים העבריים הזוכים להומאז' מפי המשורר שלנו, מלבד ביאליק, נמצא את חיים גורי, ישראל פנקס, יהודה עמיחי, אבות ישורון, מרדכי גלדמן. מוזכרת גם "הצעקה" – אולי רמז לברנר. מבין יוצרי העולם מוזכרים ג'לאל-א-דין, המשורר הסופי בן המאה ה-13, ניטשה, וולט ויטמן והמשוררת היהודייה האמריקנית זוכת פרס נובל לואיז גליק.

בקובץ שלנו ימצא הקורא שירי אהבה לרעיה, לבת, שירים שעניינם מעקשי הקורונה, וגם שיר על הרוצח הכפול משה קסטיאל, המכונה "האזרח ק'", שעליו התפרסמה סדרה בטלוויזיה (האזרח ק', עמ' 61).

הטריגר (סליחה, לא מצאתי גרסה עברית הולמת למילה זאת) לכתיבת שירתו של אביחי קמחי הייתה המחלה הקשה שממנה סבל, שגרמה למהפך בחייו – מאיש צבא (סגן אלוף בצה"ל) למשורר, והקבצים הקודמים מזכירים את המחלה ואת המהפך הזה בחייו. בקובץ שלנו מוזכרת המחלה רק בשיר "לא הלכתי לטיפול פסיכולוגי" (עמ' 95), שיר שהעניק את השם לכל הקובץ.

לא מיציתי את כל מה שאפשר היה לכתוב על ספר שירים יפה זה, אבל נדמה לי שדבריי ישמשו כמעין מתאבן לאוהבי השירה שבוודאי יפתחו קובץ ראוי זה.

"לא הלכתי לטיפול", אביחי קמחי. הוצאת "עמדה", 2022, 99 עמ'

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

4 תגובות

  1. הירידת לכל שיר, ולרמת השורות ואפילו המילים, מהממת.

  2. הכותרת מהממת
    בדיוק מה שאנשים שכותבים מרגישים
    כתיבה שממלאת את כל חייהם בתוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של גד

אין לי

שיר על חסר

ציור סמלי

חשמל מודרני

מעבר אקטיבי למקורות אנרגיה ירוקים