בין בוגי לטיבי

לאור האירועים האחרונים – הייתכן דו-קיום בישראל?
תמונה של אהרון
פרופ' אהרון צינר

בשבוע שעבר ראיינה אסתר פרז-בן עמי בתוכניתה ברשת ב' את רב-אלוף (מיל') בוגי יעלון באשר לדעותיו על המתרחש בארץ בעת האחרונה. בין שאר דבריו, אמר מר יעלון כי לו היה בכוחם של הערבים הפלסטינים החיים בישראל הם, בלא ספק, היו טובחים ביהודים בארץ. התרחיש הזה אינו מופרך אם לנגד עיננו עומדות הפרעות שאירעו לאחרונה בערים המעורבות או פרעות תרפ"ט או הפרהוד בעיראק לפני 80 שנה.

כעבור כ-15 דקות הצטרף לשידור ד"ר אחמד טיבי, נסער כולו. הוא, כמובן, השמיע מחאה חריפה ורועמת על ההסתה הפרועה, לדבריו, כנגד כלל הציבור הערבי והתרת דמם של אזרחים ערבים חפים מפשע.

אומנם, נכון, רוב הציבור הערבי בארץ לא נטל חלק פעיל בפרעות, במעשי הביזה ובפגיעה פיזית ברכושם ובנפשם של אזרחים יהודים. אולם, דווחנו על שכנים ערבים שכיוונו את הפורעים אל בתיהם ורכושם של שכניהם היהודים. האם אין זו השתתפות במעשי האלימות והפשע? חמור מכך, עצם השתיקה, עצם אי-ההתייצבות של רוב הציבור הערבי בארץ כנגד מעשי הוונדליזם והאלימות הן כשלעצמן שותפות בפשעי הפורעים.

האם התקיימו הפגנות המוניות של אזרחים ערבים בארץ והושמעו גינויים בקולות חדים וברורים כנגד אחיהם הפורעים? האם הגופים הפוליטיים של הציבור הערבי בארץ ונציגיו, היודעים להוציא לרחובות תהלוכות והפגנות ביום האדמה או ביום הנכבה, ארגנו מחאה פומבית כנגד המעשים הנפשעים שביצעו אחיהם הערבים בערים המעורבות? לא זכור לי כי נבחרי הציבור הערבי, וד"ר טיבי בתוכם, נחפזו לכל אולפן רדיו או טלוויזיה על מנת לגנות את הפגיעות בגוף, ברכוש ובקודשי ישראל ולהתנער מאותם פורעים.

היש ביטוי מובהק יותר של צביעות ומוסר כפול?

כל בר-דעת שואל עצמו: כיצד ניתן לקיים חיים של דו-קיום בין יהודים ובין ערבים בארץ לנוכח מציאות זו? תשובתי היא שלא ניתן. פתרון אפשרי לסכסוך המתמשך בין הערבים הפלסטינים לבין היהודים הצעתי במאמר הקודם שלי, בבחינת High fences make good neighbors בכל השטח מהים ועד הירדן.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

14 תגובות

  1. הקיצונים משני הצדדים הם מסוכנים והרסניים. מצד אחד בין הערבים יש יותר קיצוניים כאלה. מצד שני בצד היהודי שהוא החזק והמנצח צריכה להיות יותר נכונות והליכה לקראת.

    1. לצביה- הפרשנות של צינר לאירועים במגזר הערבי אינה משוללת כל יסוד. טיבי יכול להיות צודק ברמה הפרטנית, אך כקולקטיב- התרחיש המשורטט כאן- יכול להתקיים

  2. השאלה שלך טובה וקשה
    אבל לי יש שאלה לא פחות מוצלחת
    יש לנו אופציה אחרת?

  3. מסכים ממש עם הכותב. הניסיון מלמד אותנו. כל פעם מתעוררת תקוות שוא. ואז מגיעה המציאות.

  4. לדאבוני, פרופסור צינר צודק בניתוח שלו. לפי דעתי המאומות בערים המעורבות הם אולי המשבר ההכי חמור שקרה מאז קום המדינה. פוגרומים במדינה היהודית העצמאית, כשמשטרתינו לא מסוגלת להגן על ינו! איך יגיבו אחינו בתפוצות?למה לעלות ארצה אם גם פה דמינו הפקר?

  5. יש הרבה דברים שעליהם אפשר לבוא בטענות לערבים הישראלים. אבל לבוא אליהם בטענה שלא הרימו זעקה קולקטיבית נגד ערבים שתקפו יהודים, זה קצת מוגזם

    1. דוד שלום
      לו מעשים כאלה בוצעו על ידי יהודים כנגד אזרחים ערבים חפים מפשע, אתה מעלה בדעתך שאזרחים יהודים לא היו יוצאים במחאות כתובות או בהפגנות? ודאי זכורות לך התגובות של הציבור שלנו אחר שנודעו זוועות סברא ושתילה? אף על פי כי לא יהודים ביצעו אותן.
      והאם אין אנו מאשימים את אומות העולם, את האזרחים הגרמנים, האנגלים , האמריקאים וכד' שלא הקימו קול זעקה ולא נקטו מעשים אקטיביים למניעת רציחת מיליוני יהודים?
      כן, אני מצפה מאזרחים ערבים שישמיעו קול , ימחו , יפגינו כנגד אחיהם המבצעים מעשים נפשעים כנגד אזרחים יהודים חפים מפשע. זו דרישה לגיטימית וסבירה וכלל לא מוגזמת
      אהרון צינר

  6. אני חושבת שאחת הבעיות בסכסוך היא שהציבור הערבי שחי בישראל, שחלקו הגדול מתון (אך שקט), מיוצג על ידי מנהיגים קיצוניים יותר. להבנתי, רק כאשר הציבור הזה יבחר במנהיגים אשר מקדמים את מטרותיו לחיות חיים של שקט, ביטחון אישי, חינוך ופרנסה טובה ומנגד מכירים במגילת העצמאות (כלומר שמדינת ישראל הינה יהודית ודמוקרטית) יחול שינוי לטובה עבור כל יושבי הארץ.

    1. עדנה- העובדה שהציבור הערבי ("הגדול, המתון-אך השקט") מעדיף לבחור מנהיגים קיצוניים- האם אינו מעיד על תפיסת עולמו שלו? ולאו דווקא נגרר בחוסר רצון אחרי מנהיגים מיליטנטיים? את מבינה וודאי את האבסורד בטיעון הזה.
      מצטרף לתקוותך שאם הציבור הערבי יבחר במנהיגים הפועלים לרווחתו ומכירים במגילת העצמאות שלנו- יחול שינוי לטובה – כי אז נדע שהציבור שינה את דעתו- כי המנהיג מייצג את פני ציבור בוחריו ולא להיפך

  7. לדעתי מתחיל שינוי מבורך בזכות הרשתות החברתיות והאינטרנט. יותר ויותר צעירים עוקפים את מערכות שטיפת המוח הממסדי ומתחילים לחשוב עצמאית. למשל הסכמי אברהם… והחרדים החדשים…
    יתכן והמצב משתפר אך יעברו שנים רבות עד שניווכח בכך.

  8. הקיצוניות משני הצדדים מסוכנים ולא עוזר לבנות שכנות טובה.
    יש פחד בציבור הערבי מלקום ולגנות את ההשתוללות- פחד מהתגובה של קיצונים.
    יש בעיה שממשלת ישראל והמשתרה לא פועלת נגד ההפקרות והגורמים הקיצוניים בתוך המגזר הערבי.
    בעיה נוספת, ממשלות ישראל לא חיפשו שותפות ולא שיתפו את המגזר הערבי בפוליטיקה והנעשה בארץ ולא השקיע כספים במגזר הערבי – בחינוך, פיתוח ובתשתיות וכו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

שרטוט סמלי בית

מהי חברת ניהול נכסים?

שירותים נרחבים לבניינים על מנת שהמבנה יישאר מטופח וישמור על ערכו

שאול אייזנברג

שכונה

פיטורי המאמן במכבי תל אביב

פיצוץ אטומי

על הסף

חידוש הסכם הגרעין עם איראן – תרחישים אפשריים