יום השואה 2021 – לקחים רלוונטיים

אסור לנו להשלים עם התוקפנות, עלינו להתייצב מולה
תמונה של אולק
ד"ר אולק נצר

השנה ניצלתי את מעמדי המיוחס כניצול שואה והופעתי בתפקיד זה ב"זיכרון בסלון" כדי להעביר את לקחי השואה לנאספים. החלטתי להסתפק בלקחי השואה הרלוונטיים לכל יחיד, כדי לא לעורר מהומה גדולה מדי.

לקח השואה הרלוונטי למדינה, ממשלתה ושליטיה, הוא ברור ומוסכם על הכול: להיות חזקים מול אויבים כדי שאסון כזה לא יקרה לנו שוב. את הלקח הזה מיישמים בנאמנות הממשלה, הצבא, שירותי הביטחון, הימין והשמאל, החינוך והתרבות בארץ. ילדי ישראל המבקרים באושוויץ מתעטפים בדגל המדינה – השריון המגן עלינו וזו תמצית הלקח שמיישמים בפועל.

לגביכם, כל אזרח וכל יחיד, הלקח של לחיות במדינה יהודית חזקה אינו מספיק. העובדה שהציונות הוציאה אותנו ממקום הקורבן בהיסטוריה, אינה מחסנת אותנו מפני סכנת ההתקרבות למקום שבו נחוש עליונות לאומית-גזעית ודה-הומניזציה של מי שלא משלנו. על אחת כמה וכמה, העובדה שאת או אתה אזרחים של מדינה חזקה ושולטת לא עושה אתכם מחוסנים מפני האפשרות שתעצמו עיניים.

הלקח הראשון שהייתי רוצה שתאמצו הוא אנושיות. הנאצים השמידו שישה מיליון בני אדם, כל אחד ייחודי, כל אחד שונה, כל אחד שווה לי ולכל אדם אחר בעולם בזכותו לחיים, לחירות וליחס צודק. שואה אפשרית רק אם חוטאים בחטא הדה-הומניזציה ואילו אנושיות היא החיסון האולטימטיבי נגדה. כעת, תנסו ליישם את הלקח הזה על עצמכם ועל דעותיכם בישראל 2021: כל ערבי הוא אדם, כל אחד ייחודי, כל אחד שונה, כל אחד שווה לנו בזכותו לחיים, לחירות וליחס צודק. לקח השואה מחייב להודות בכך ואת המסקנות תסיקו בעצמכם.

הלקח השני ואולי החשוב ביותר שהייתי רוצה שתאמצו שייך לאנושיות שלנו. אנחנו בני אנוש, לא מלאכים ולא בני אדם עליונים או בני גזע עליון. גם כיהודים הלוחמים את מלחמות ישראל בפועל או ברוח – אנחנו רק בני אדם העלולים לטעות ולחטוא. "לפתח חטאת רובץ" – זה כולל גם לפתחנו. גם כאשר אנחנו לובשים מדי צבא או יושבים בממשלה, אנחנו כבני אנוש עלולים לשגות ולחטוא. "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"… מפני חטאים ופשעים ביחס לאויבינו.

הלקח הזה בוער כל כך, כי פנאטים, קנאים לאומנים או דתיים – גם הם בני אדם… בני אדם נורמליים בעלי דעות נורמליות במונחים של החברה שבה הם חיים ואיתה הם מזדהים. כבני אדם נורמליים, לא הייתם יכולים להחזיק בדעותיכם ולהגן על מעשיכם אם לא הייתם צודקים בעיני עצמכם. פנאטים חייבים שתהיה להם הצדקה, תורה, "אידיאולוגיה", אם לא כן הם היו מגיעים לסתירה בלתי מתיישבת עם הערכים העליונים של כל אדם נורמלי: שפיות, מוסריות, אמת, צדק. ולכן גבירותיי ורבותיי, כל מי שמרגיש ביחס לסכסוך השולט בחיינו מאז שנולדנו ש"אנחנו הטובים והצודקים תמיד והם הרעים והאשמים תמיד" או תחושה מעין זו – בדקו את עצמכם ביחד ולחוד שמא אתם טועים בדעותיכם וחוטאים במעשיכם. אתם רק בני אדם.

ועוד לקח לקחתי לי מהשואה: אם אתם מרגישים שיש פה סכנה של התגברות הלכי רוח של התבהמות מוסרית, של דה-הומניזציה של הערבים ושל אלימות מילולית במקום שיח; אם אתם נתקלים בתגובות אלימות לדעותיכם ובחוסר נכונות לדון, לשקול ולהקשיב – אל תשלימו עם מצב דברים ואל תישארו לבד. אל תחכו שזה יעבור, כי אם תחכו – הלך הרוח הזה לא יעבור אלא יתחזק ויקיף גם אתכם. הושיטו יד לאנשים קרובים ורחוקים – תנסו ליצור תקשורת, לא ריב. אל תתווכחו אלא תקשיבו בכבוד לאדם, וכאשר ההתפרצות מן הצד השני מסתיימת, העבירו רק את המסר של אנושיות: אתה רק בן אדם כמוני – אתה יודע שאתה עלול לטעות. אתה יודע שאתה עלול לחטוא ביחסך לצד השני בסכסוך. והם, אויבינו, הערבים או השמאלנים, גם הם בני אדם כמוך, כל אחד ייחודי, כל אחד זכאי לחיים, לחירות, כל אדם זכאי שיתייחסו אליו בצדק.

ולדתיים שבינינו, תזכרו שאלוהים הוא שופט צדק ולא עושה שום הנחות מוסריות ליהודים.

לחרוג משגרת ההשלמה עם התוקפנות ולהתייצב מולה – גם זהו משהו המחייב כל אחד שלמד והפנים את לקחי השואה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

11 תגובות

  1. עם רוב האמירות שלך אני מסכים
    אבל האוכלוסיה חצייה נגד
    וחתימה אדיש
    אין סיכוי לשינוי

    1. נכון בהחלט. כשאנו מבחינים בתוקפנות יש להתייצב מולה בנחרצות. כשאנו מבחינים בגזענות יש להתייצב מולה בעצמה, לדוגמה בגזענות המוסלמית שמטיפה לחסל את המדינה היהודית. כשאנו מבחינים בשואה שנגרמת לאחרים, עלינו לצאת נגדה בתוקף – עיין ערך השואה דהיום בסוריה. כשאנו שומעים על דה-הומניזציה עלינו להוקיע אותה נמרצות – עיין ערך יחס הטורקי לכורדים.
      ד"ר נצר – כל הכבוד על הדברים שבוודאי תקפים תמיד.

      1. שרגא, לקח השואה מחייב שתעשה את הדבר הנכון גם כשהרוב הגדול מצדיע ומריע למנהיג הדורס את המעוטים – תתנגד! אם לא תעשה כלום באמת לא יוכל להיות שינוי, ואתה תהיה אחראי לכך באותה מידה כמו גרמני פשוט שהלך בתלם ולא התנגד בתקופת השואה.

      2. יצחק, לא ירדת לסוף דעתי. מה שאתה מרגיש ביחס לדה-הומניזציה ורצח בארצות אחרות זה מובן מאליו. כל משטר רשע שמח שמעשי רשע נעשים אצל אחרים. הנאצים למשל הביא את התקשורת העולמית כולה לחזות בזוועת הטבח ההמוני שעשו הסובייטים בקצינים הפולנים ביער קטין, בשנת 1940. כשאנו מבחינים בשואה הנעשית לאחרים עלינו לצאת כנגדה בתוקף, כדבריך, אבל החכמה האנושית היא להבחין בה ולצאת נגדה כאשר היא נעשית על ידי השלטון והעם שלך.

    2. אכן כך. ולכן גם אתה צריך להתייצב נגד תוקפנות כשהיא מתפרצת בינינו כלפי החלשים והמדוכאים. בשואה הקורבנות היו יהודים, כאן אלה הערבים שתחת המגף של השלטון שלנו. זהו לקח השואה.

  2. אתה כותב בנימוס ולא קורא לעבור על החוק אבל אתה מעביר מסרים קיצוניים

  3. קשה להתמודד בדרכים מרוסנות מול התלהמות שמעודדים המנהיגים.

    1. עם עליית הנאצים לשלטון העם הגרמני נמצא במצב מאוד קיצוני וכל התנגדות דוכאה באכזריות. לזה אתה מתכוון, שלצאת נגד משטר של רשע זו קיצוניות? – כאשר כולם מסביבך שרויים בהשלמה עם רוע, הם בוודאי יטענו של כל מי ש"עושה גלים" הוא קיצוני. אל יהי חלקך ביניהם, הכבוד האישי האזרחי מחייב לעשות משהו גם אם מקהלת האספסוף הנגרר בתלם השלטון תזעק "בוגד" וכד'. אני מציע, כמובן, התנגדות אי-אלימה, מרי אזרחי, שהם אמצעים המתאימים לערכי הדמוקרטיה

  4. מסכים לגמרי. אבל חייבים להבין כי השוואה לשואה תמיד גורמת להתנגדות קשה וחבל. מה לעשות, ככה זה.

  5. כן, זה לא קל למי רגיל לשחות עם הזרם. קשה, אבל צריך, ולא נורא קשה. עדיין יש אצלנו חופש ביטוי ומחאה והפגנה. עדיין יש לנו זכויות דמוקרטיות, כלומר לאלה מאיתנו שאינם ערבים החיים בשטחים שבהם שולט השלטון הצבאי. אני מאחל לך כוח ואומץ אזרחי, לדעתי זה מה שישמור על הכבוד העצמי שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של קימל

הדרום הפרוע

הבעיות והסכנות בעקבות היעדר משילות בנגב

קידום אתרים אורגני וממומן

אתר אינטרנט לעסק זה כבר מזמן לא מהלך שחשוב לעשות כי מצפים מכם. כיום, כאשר לכל המתחרים שלכם יש אתר אינטרנט, העובדה שגם לכם יש