אומן הסילופים וההכחשות

בעקבות נאומו של אבו מאזן
תמונה של אבו מאזן יושב
אבו מאזן תמונה: World Economic Forum nn.wikipedia.org

בחודשים האחרונים נחשפנו, בכמה הזדמנויות, להתבטאויות בעייתיות של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. דברים אלו אינם חדשים וברובם נכתבו ופורסמו על ידו בספרו ובעבודת הדוקטורט שלו, ואין להתייחס אליהם כאל פליטת פה. לכאורה, שינה אבו מאזן מאז פרסומיו את עמדותיו, המבטאות בחלקן סילוף ההיסטוריה, אנטישמיות והכחשת שואה. אולם אנו נחשפים לאמירות אלו שוב, ועל כן יש לתת את הדעת עליהן ועל המשמעות הרחבה שלהן, הן כלפי הציבור הפלסטיני והן כלפי הציבור הישראלי.

כאיש שמאל, דמוקרט, ליברל, וכמי שמאמין בצורך ההכרחי להיפרדות בין ישראל לפלסטין, דברי יושב ראש הרשות הפלסטינית מייאשים אותי. דבריו מקשים מאוד להמשיך לטעון ולנסות לשכנע שיש עם מי לדבר, שיש פרטנר בצד השני של הקונפליקט הישראלי-פלסטיני.

יש לבחון מדוע אמר יו"ר הרשות הפלסטינית את מה שאמר. מהי המוטיבציה שלו להגיד את הדברים? מניין נובעת עמדתו זו? וחשוב יותר, מה משמעות הדברים?

אבו מאזן "משוּוק" בשמאל הישראלי כדמות המתונה ביותר וכפרטנר הטוב ביותר זה שנים להגעה להסכם שלום והיפרדות, ולחתימה על הסכם שיביא לסוף הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הטענה היא שכל מי שיבוא אחריו לא יהיה "נוח" או מתון כמוהו.

אולם התבטאויות כאלו מעמידות בספק את הנכונות של הפלסטינים, או של הפלסטיני הזה, להגיע להיפרדות בשלום, כפי שהוא עצמו שב ומצהיר. ניתוח של הדברים מציג סתירה פנימית ומטיל ספק בכנות כוונותיו וכוונות הפלסטינים בכלל (בהיותו מנהיג אש"ף וראש הרשות הפלסטינית), ונוסף על כך התבטאויות כאלו מקשות מאוד על מחנה השלום הישראלי לשכנע את הציבור הישראלי שיש עם מי לדבר, ובוודאי מרחיקות אותו מן השלטון.

מה אמר אבו מאזן שכל כך מעורר התנגדות וכעס? הנה כמה ציטוטים מקוממים הלוקים בחוסר ידע או בגישה אנטישמית:

"ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאין לו קשר ליהודים."

"רצו להביא את היהודים מאירופה לכאן כדי לשמור על האינטרסים של האירופים באזור."

"הוא (היטלר) רצה שהלאום היהודי שנמצא שם (בפלסטינה) יהיה מועיל עבורו, ולכן הציע ליהודים פיצוי כספי בתמורה להגירה לפלסטינה."

"יהודי אירופה הם צאצאי הכוזרים ואין להם קשר לאברהם, יצחק ויעקב."

"היהודים שחיו במשך 1,400 שנים במדינות ערב לא נחשפו לתקיפות ולו פעם אחת."

"מדינות אירופה לא היו נגד היהודים רק בשל הדת שלהם אלא בשל הפעילות החברתית שלהם והנגיעה שלהם בהלוואות, ריבית, בנקים ועוד."

כדי לתת תוקף רב יותר לדבריו מסתמך אבו מאזן, בין השאר, על היסטוריונים ודוברים יהודים. מובן שהסמכות של דוברים יהודים כנגד יהודים איננה בעלת תוקף עודף. עמדות ותפיסות של יהודים בנושאים יהודיים תקפות בדיוק כמו אלו של לא-יהודים (בתנאי שהם מבוססים). כמו כן דברי הבל של יהודים לגבי יהודים אינם שונים מדברי הבל (גזענות, אנטישמיות) של לא-יהודים.

אם כן, כפי שאני מבין את הדברים, מהתבטאויותיו של אבו מאזן עולה שהיהודים הביאו על עצמם את הפגיעה בהם לאורך ההיסטוריה. זוהי האשמה קלאסית של הקורבן בפגיעה בו. כמו האשמות כלפי נשים נאנסות אשר הביאו על עצמן את האונס בגלל לבושן, התנהגותן וכד' דברי הבל. עקב האשמת היהודים במה שעוללו להם אין גם הצדקה לטיעון הציוני של צורך במדינה יהודית כמענה לאנטישמיות, לרדיפות ולפגיעה ביהודים בשל היותם יהודים. היעדר לגיטימיות לישראל בשל היותה פרויקט קולוניאליסטי של מדינות אירופה ושל גרמניה הנאצית.

כמו כן, הציונות אינה ביטוי אמיתי לא של צורך ולא של כמיהת היהודים למדינה משלהם במקום שהוא המורשת/המולדת ההיסטורית העתיקה שממנה הוגלו/גלו.

ובנוסף לכך, היהודים האירופים בעצם אינם יהודים ואין להם קשר ליהדות התנ"ך לאברהם, יצחק ויעקב. ולכן אין להם זיקה לארץ ישראל, וכמובן אין להם לגיטימציה להיות כאן.

בדבריו אבו מאזן מנסה ליצור דה-לגיטימציה למדינת ישראל בכמה מישורים: היהודים אשמים במה שקרה להם, הם בכלל לא יהודים ואין להם זיקה לארץ ישראל, ישראל היא תוצאה של חטא קולוניאליסטי ולכן חסרת לגיטימיות. ויתרה מזאת, ליהודים במדינות ערב לא התנכלו, ולכן למעשה אין סיבה ואין צורך במדינת ישראל כמדינה יהודית.

נכון, גם בקרבנו נאמרים דברים שיכולים לייאש, אבל עבור אלו שרוצים לנסות לשכנע את הציבור הישראלי בכך שיש צורך בהיפרדות ושיש לנו פרטנר טוב, דברי אבו מאזן הם הרסניים.

ממש עם סיום כתיבת מאמר זה שהדיר שינה מעיניי, קראתי שאבו מאזן הביע התנצלות על דבריו הפוגעניים. נראה שהלחץ הבין-לאומי וצניחת מניותיו בקהילה הבין-לאומית הביאו אותו לעשות כך.

ימיו של אבו מאזן ספורים, נראה שהסיכויים להביא לחתימת הסכם עם הפלסטינים בקדנציה שלו קלושים. אולם אל לנו לאבד את התקווה, עלינו לחזק את קשרינו עם הגורמים המתונים בקרב ההנהגה הפלסטינית ולחתור להגיע לסיום הסכסוך בשנים הקרובות.

חבל שאבו מאזן ייכנס לדפי ההיסטוריה כמנהיג שלא הצליח להביא לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני וייזכר בתודעה הישראלית ואולי הבין-לאומית כמכחיש שואה וכארכאי בשל אמירות אנטישמיות וניתן לומר גם טיפשיות.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

12 תגובות

  1. אבל אנחנו חייבים להגיע להסכם, למען עתידנו. כך גם הפלשתינים. בטלויזיה ראיתי דוגמא מצוינת על סאדת שדיבר בעבר הרחוק ממש באנטישמיות נגד ישראל. בסוף השתנה כי גם אנחנו השתנינו. חייבים לחשוב כך. כי נדמה לי שמחליפיו הפוטנציאליים של אבו מאזן הרבה פחות נוחים לנו.

    1. אני לחלוטין מסכים שצריך להגיע להסכם! אבל לצערי הרב האדון אבו מאזן כבר לא יוביל את עמו לשם. אני אומר זאת בצער רב ולאחר לבטים רבים. כאיש שלום ושמאל מוצהר דבריו של אבו מאזן אשר חוזרים לאמונתו הבסיסית מלפני שנים מלמדים על תפיסתו הבסיסית האנטישמים וחוסר הקבלה שלנו כאן באזור. מאוד קשה לי לכתוב את זה אבל חזרה על אותם דברים עלובים כמה פעמים בזמן האחרון מחייבת התבוננות אמיצה על המצב והתייחסות אליו. יש לקוות שהמחליף שלו יהיה אמיץ וישר יותר.

  2. בוקר טוב
    אכן אין חדש בדברי אבו מאזן, זה נהיר לכול מי שטורח להקשיב לדבריו בערבית כמובן ולא בדברי חלקות באנגלית הנעימים לאזניהם של ישראלים רבים, השותים בשקיקה את "זמירות השלום" שלו.
    מה לנו כי נלין, כאשר הוא נסמך, ובצדק מבחינתו, על דבריהם של אנשי אקדמיה יהודים ישראלים, אנשי שמאל מן הסתם, המוציאים את דיבת הארץ רעה.
    "הסכם שלום" אנו חפצים, וזו הטיית דעת מובהקת. כי במזרח התיכון הסכם כתוב שווה בקושי את הנייר עליו נחתם, יש לשאוף לשלום של ממש, לא כמו השלום שנחתם עם מצרים, שהוא רחוק מאד ממה שציפו מנסחיו בתום ליבם. במקרה הטוב זה הסכם "אי לוחמה", שנהנה מעדנה נקודתית כאשר מצרים זקוקה באופן נואש לסיוע הצבאי הישראלי במלחמתם בדאעש ומול האיום האירני, בעוד שבמקביל דעת הקהל במצרים האנטישמית והעוינת בגלוי אינה מבשרת טובות כאשר היא נהנית מרוח גבית של המוסדות הרשמיים במצרים וזה המצב לאחר קרוב ל 40 שנים לאחר החתימה על "הסכם שלום".
    נכון, שאולי אפשר להסתפק בינתיים בשלום על הנייר בשביל ההתחלה, מתוך תקווה שבמשך הזמן זה גם יחלחל בקרב העם. אבל כאשר היום, ילדים בני שלוש מחונכים במערכת החינוך העכשווית של אבו מאזן שהיהודים הם קופים וחזירים שאחת דתם להטבעה בים- אז כנראה שנצטרך להמתין עוד דור שלם לשלום האמיתי שכולנו מייחלים לו. ועד אז, להישמר לנפשותינו.

    1. נכון שאין חדש אבל אנחנו צריכים לחשוב על האינטרס שלנו. והאינטרס של מי שרוצה מדינה יהודית ודמוקרטית הוא להיפרד מהפלסטינים. ברור שהקליינטים בעיתיים אין בזה שום חדש אבל אם אנחנו לא רוצים שבנט וסמוטריץ יובילו אותנו למדינה לא דמוקרטית צריך לדאוג לשנות את המצב.

      1. חד משמעי, יש להיפרד ומוקדם ככול האפשר, השאלה היא באלו תנאים, שיבטיחו שלא תהיה להם תקווה לממש את חזונם לפתרון הסופי

        1. אין לי כל ויכוח עם זה. העניין הוא שאם אנחנו, החזקים לא ניזום זה לא יקרה. נראה לי עוד שאנחנו הולכים בכיוון ההפוך.

    1. אכן צריכים לפקוח עיניים ולראות לאן המצב הנוכחי מוביל אותנו. ברור שהפלסטינים בעיתיים אבל לאן אנחנו מובילים את עצמנו?

    1. לא בוחרים אויבים. נראה שאבו מאזן אכן לא מסוגל אבל הוא בסוף דרכו ואנחנו חייבים לעצמנו למצוא את הדרך ואת השותף המתאים. לא עבורם עבורנו לפני שיהיה מאוחר מידי ונמצא את עצמנו במדינה דו-לאומית ולא במדינה יהודית.

  3. אבל באופן כללי נראה לי בדרך כלל מתון לעומת האחרים. אולי לא לפסול אותו סופית. הוא גם התנצל.

    1. דיבור מתון ומתינות יכולים להיות שני דברים שונים. שינוי עמדות יכול להיות גם כן רק מן השפה החוצה. לצערי הרב בשלב זה אני כבר לא מאמין לאבו מאזן לאחר שנים לחשבתי אחרת ולכן הבעת היאוש שלי. בכל מקרה נראה לי שהוא לא ממש רלבנטי וזמנו כבר נגמר. נצטרך לחכות למי שיחליף אותו ולקוות שהוא יהיה מוכן להגיע לפשרה כי זה האינטרס הפלסטיני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך