בורות ומשמעותה

כיצד להשיג חיים שקטים, נטולי סבל ואפילו מוארים
דיוקן עצמי דיו
פרופ' גדעון גולדמן

עולמי הוא… תפישת עולמי. התודעה מייצרת את עולמנו, מלבישה עליו זיכרונות ותבניות ישנות ומעצבת אותו בהתאם למצב הרוח, לרגשות ולתחושות.

בודהה אמר שעל ידי אימון קבוע נחוש ועקבי אפשר להגיע לתודעה שקטה, הרמונית, נטולת סבל ואולי אפילו מוארת. הוא הרחיב את האימון לשמונה מרכיבים הנקראים "הדרך כפולת השמונה".

 הנתיב לשחרור מתחיל בתפישת העולם או בהשקפה נכונה, ו"נכונה" פירושה נכונה לזמן ולמקום והרמונית עם תודעתך ועם הסביבה. שאר הנתיב לשחרור מסבל כולל כוונה נכונה, דיבור נכון, מעשה נכון, אורח חיים נכון, מאמץ נכון, תשומת לב נכונה ולבסוף (או אולי בהתחלה) ריכוז נכון.

מול הגלגל הזה המכונה "דהרמה", הדרך או המציאות האמיתית, מסתובב לו גלגל בעל 12 חישורים שהוא "ההתהוות המותנית" של הסבל. סיבובו הלא מיומן בשל בּוּרוּת, שהגדרתה אי-הכרה של הדרך כפולת השמונה, ייצר השתוקקות, צורך כפייתי-התמכרותי בהנאות בלתי פוסקות שיצרו תלות והיאחזות. אי-הנחת נובעת מצורך קבוע בגירויים מעוררים היוצרים התהוות מחודשת של סבל. נדמה שאפשר להשאיל וליישם חלק מעקרונות אלה על מנת להקל על אנשים במצבים של סבל, חרדה, אי-שקט, חוסר סיפוק, דיכאון ומחלות.

אם מצמצמים את הדרך כפולת השמונה מקבלים שלושה מרכיבים המזינים ומפרים זה את זה: תבונה, מוסר וריכוז. מולם ניתן לרכז את 12 החוליות של ההתהוות המותנית של הסבל לבורות, להשתוקקות, להיאחזות.

איפה להתחיל? אני ממליץ להתחיל בהתבוננות פשוטה אחת ויחידה המבררת – ממה אני סובלת כרגע ומה המנגנון?

ומה לאחר מכן? בוחרים פינה שקטה וחשוכה בבית, מניחים כרית קטנה, יושבים עליה 20 דקות ומנסים לא לחשוב על כלום ורק להתרכז בנשימה. באופן מפתיע מגלים שתשומת הלב לשאיפה ולנשיפה מרגיעה את התודעה, ואז מומלץ להמשיך עוד 7 דקות, להתבונן באותה בעיה שאיתרנו קודם והבנו שהיא סיבת הסבל. בתום הזמן הקצוב הזה יופיע פתרון. מסתבר שמוח רגוע מסוגל לפתור בעיות. והנה הפתרון משפיע על כל הגלגל. השקפת עולמנו הופכת ליותר חדה ועניינית, כלומר מקבלת מיקוד, וכך הלאה במורד הדרך. אפילו הפעולות הפשוטות האלה של ריכוז נכון במשך 20 דקות והתבוננות בנשימה ישתפרו ויתחדדו בפעם הבאה.

וכבר התפוגג לו סבל אחד מהרשימה, שיוריד מעוצמת הסיבוב של מעגל הבורות מחולל הסבל.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

19 תגובות

    1. נדמה לי שבסיפורי יש יישום התורות.
      תורת לחימה, תורת הנפש וזה האחרון הצצה לתורת התודעה.

  1. ועל זה נאמר :
    You should sit in meditation for twenty minutes every day – unless you are too busy- Then you should sit for an hour
    Zen proverb

  2. המורה שלי לדהרמה הוא הנזיר פניננדו בהיקהו.
    פרוש השם שלו בשפה התאית הוא: הקבצן המתענג על התבונה

    1. הדרך כפולת השמונה נועדה להפחית או להכחיד את הסבל. הבודהה חשב שהמנגנון לסבל הוא ״בורות״ הגורם להאחזות. אשמח לשמוע ממך מדוע אינך מסכים?

  3. זאת הדרך הנכונה ולא לכתוב אינציקלופדיות שלמות שבסוף אתה לא מבין מה העיקר ומה התפל

    1. ישיש בערוב ימיו ניגש לבודהה וביקש שילמד אותו את הדהרמה בשיא התמציתיות כי קיצו קרב. אמר לו הבודהה התקרב לטוב והתרחק מרע ובאחת זכה הזקן בהארה

  4. מחפשת את הסיפור מאחורי הטקסט המדריך . וגם עולה בי השאלה : האם אפשר להגיע לרמה / למצב שהסבל אינו מאיים ? והאם זו עלייה ברמה?

    1. אורה הסיפור שמאחורי הטקסט הוא סיפורו האישי של הבודהה שהכחיד את סיבלו וזכה להארה בעזרת הדרך כפולת השמונה.
      האם הכחדת הסבל הינה עליה בדרגה? אינני יודע כי אני עדיין סובל. אבל נדמה שבשלבים הראשונים הסבל הוא טריגר והזדמנות לשנוי והתפתחות ואולי בסוף הדרך יהיה נחמד להיפטר ממנו כליל

    1. הטקסט הנוכחי הוא תמצית התורה ושווה לנסות ולו קמצוץ

    1. הבודהה חשב שבורות היא חומר הגלם העיקרי המיצר את סבלנו. אכן יש מקום להתמקד ולהכחיד את הבורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של עוזי

אובדן רגש הבושה

המנהיגים כיום מתנהלים בעולם פוליטי חסר בושה

דילוג לתוכן