קדושה לשלוש הדתות

על ישראל למצוא פתרון שימנע את מלחמת הנצח
צילום הר הבית
צילום: אודי קאוף commons.wikimedia.org

לתאגיד הציבורי החדש אין עדיין תכניות משלו, ועל כן הוא ממחזר תכניות של הערוץ הציבורי שהושבת, וכך זכיתי לצפות בשנית בכמה מפרקי הסדרה המצוינת "והארץ הייתה תוהו ובוהו". שניים מן הפרקים עסקו במקומה ובחשיבותה של ירושלים בקרב מאמיני שלוש הדתות האברהמיות – היהדות, הנצרות, והאסלאם.

לו היה הדבר נתון בידי הייתי ממליץ לחייב את כל המשתייכים למערכת הפוליטית, למערכת התקשורת ולמערכת החינוך לצפות בפרקים הללו, פרקים שאולי יפקחו את עיניהם של כל אלו מבינינו המדברים גבוהה גבוהה על ירושלים היהודית, על הר הבית ועל נצח נצחים.

בשאלות בענייני קדושה אי-אפשר לקבוע מדדים שיבהירו למי מבין המאמינים בשלוש הדתות הללו ירושלים קדושה יותר. מה גם שהביטוי והיחס לקדושה זו משתנים עם הזמן. אנו יכולים וחייבים להתייחס רק לעובדות ההיסטוריות.

ירושלים היא המגנט שמשך את העולם הנוצרי לגאול את הקבר הקדוש מידי המוסלמים. הקריאה לצאת לכיבוש ארץ ישראל שלהבה את הרוחות והולידה את מסעות הצלב, את כיבוש ירושלים ואת כינונה של המדינה הצלבנית אשר החזיקה מעמד כ-200 שנים (1099–1291). ממלכת ירושלים הצלבנית נכבשה בידי כוחות סלאח א-דין, לאחר פחות מ-100 שנות שלטון הצלבנים, ומאז ועד קום מדינת ישראל הייתה ירושלים בשליטה מוסלמית, והיא נחשבת עד היום כעיר השלישית במעמד הקדושה לאסלאם.

לפני 70 שנה קיבלה העצרת הכללית של האו"ם את תכנית החלוקה, והבינה כי את מרחב ירושלים ובית לחם אי-אפשר למסור לאחד משני הצדדים (היהודי או הערבי) וכי יש להשאיר את השטח הזה במעמד בין-לאומי.

הבנת מצב דברים זה, שהייתה נכונה לשנת 1947, הייתה תקפה גם לשנת 1967, והיא נכונה לדעתי גם היום, כעבור 70 שנים נוספות. אולם לא כך הבינו את פני הדברים הממשלה והכנסת אשר החליטו על החלת החוק הישראלי על העיר המזרחית, וגם הנהגת המדינה לא מבינה זאת מאז ועד היום.

חוששני שהנהגה זו לא הבינה גם את המשמעות המדינית-משפטית של החלטת הנשיא דונאלד טראמפ לבקר בקבר הקדוש ובכותל המערבי ללא ליווי של נציגי ממשלת ישראל. המסר היה ברור – אבחנה חדה בין הזיקה היהודית הדתית לכותל המערבי לבין המעמד המדיני של הכותל.

מאז קִצה של המדינה הצלבנית, וכל עוד אין מפריעים לקיום הפולחן הנוצרי בירושלים ובבית לחם, השלים העולם הנוצרי עם העובדה שירושלים והאגן הקדוש נתונים בידי זרים. גם ישראל, מצדה, חוזרת ומצהירה כי תשכיל לשמור על המקומות הקדושים לנצרות ולאסלאם. לא כן העולם המוסלמי, הר הבית ומסגד אל-אקצה הם עצב רגיש וכל איום לשלמות האתרים שבמקום או הפרעה לקיום הפולחן בהם, הם בסיס להכרזת מלחמה. עודנו זוכרים היטב את האינתיפאדה השנייה שנולדה בעקבות ביקורו של השר שרון בהר הבית.

אם לא תשכיל ישראל למצוא פתרון לאגן הקדוש בירושלים, כזה שיהיה מקובל ומוסכם גם על הנצרות, ובמיוחד על העולם המוסלמי – תתקיים מלחמת נצח של העולם המוסלמי בישראל.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

2 תגובות

  1. שלמה, להבנתי המחלוקת אינה סביב הקדושה כי אם סביב ריבונות…
    https ://www.facebook.com/Zionut2.0/posts/824509104350659

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של גד

אין לי

שיר על חסר

ציור סמלי

חשמל מודרני

מעבר אקטיבי למקורות אנרגיה ירוקים