קלף מנצח

חוק מקומם מונע מאזרחים ותיקים כפל קצבאות
תמונה של יורם
יורם דורי

ימים אלו של חגי תשרי מחייבים את כולם לעשות של חשבון נפש. חשבון נפש זה חייב לחול גם על מחוקקי ישראל ועל "נערי האוצר". עליהם להתמקד בעיקר באחריותם למצבם של האזרחים הוותיקים בישראל. חקיקה מעוותת, תקנות רעות לב ועוד כהנה וכהנה.

אחד מהחוקים המעוותים הללו הוא ביטול הזכאות לקצבת נכות כללית לאזרח ותיק (שאינו נכה צה"ל), כלומר אזרח ותיק שלקה בנכות לאחר שהתחיל לקבל קצבת אזרח ותיק יפסיד את קצבת הנכות. ומדוע? כי המחוקק חשב, כנראה, שגיל 67 הוא גיל פלאי המהווה מחסום בפני נכות. מסתבר שלדעת רוב חברי הכנסת אי-אפשר ליפול ולשבור ירך למשל אחרי גיל 67, גם לא ניתן לחלות באלצהיימר אחרי גיל זה ולאבד יכולת השתכרות. המחוקקים הניחו שאחרי גיל הפרישה אתה מתחבר למעיין הנעורים ואינך זקן יותר. נכה זקן צריך להחליט האם הוא נכה או אזרח ותיק. אכן דילמה מעניינת.

זאת ועוד על פי המחוקק אדם מעל גיל 67 לא יכול להיות נכה ולקבל קצבה כלומר אם בגיל 67 ושבוע נפלת במדרגות ואיבדת את יכולות ההליכה או הראייה, הרי שעבור המוסד לביטוח לאומי אינך נכה אלא בריא כשור. למה? כי אפשר היה לחוקק זאת.

הטיעון להצדקת מעשה אווילות זה הוא כי "הואיל ואינך יותר בגיל העבודה, אזי אינך יכול לזכות בקצבת נכות". הטיעון לגבי קיזוז הקצבאות מעוות עוד יותר "אין כפל קצבאות כלומר כפל תשלום מקופת המדינה". כלל מעוות זה חל רק על אזרחים ותיקים. אם אתה קצין בדימוס אתה יכול לקבל משכורת שר ופנסיה צבאית, אבל נכות וזקנה לא הולכים יחד. גם תשלום קצבת נכה צה"ל אינה מתקזזת. אלו הם חוקים אוויליים שכולם השלימו איתם והם נתפסים כגזרת גורל. 

יתרה מזאת, גם קבלת תעודת נכה הפוטרת לפחות מעמידה בתור או למצער מזכה בהטבות מס, גם היא כמעט בלתי אפשרית להשגה לאחר גיל 67. מדוע? כי אדם בגיל זה אמור לא לעבוד אלא להמתין בשקט ובבדידות למותו.

הסיכון הגדול לעתיד קופת המדינה מביטול החוק האווילי הזה על מניעת כפל קצבאות ניתן לפתרון על ידי מיסוי. מי שהכנסתו בגיל 67 פלוס גבוהה ולקה בנכות אחרי גיל הפרישה, ישלם מס על קצבת הנכות שלו. אך הס מלהזכיר זאת, כי מייד מתעורר אצלי החשש שצעירי האוצר – המתמצאים אולי במספרים, אך חלשים בראיית בני אדם – יאמצו את הצעת המס אך לא את מתן הקצבה. ביטול הקריטריון האווילי של גיל הוא צעד קטן לאדם הפשוט, אך צעד גדול לבכירי האוצר וליושבי בית המחוקקים.

ממילא קיים מבחן הכנסה לקבלת קצבת נכות, כפי שכתוב במפורש באתר המוסד לביטוח לאומי: "אם הכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 6,331 ש"ח (החל מ-01.01.2020)", אם כן מדוע למנוע אותה מבני 67 פלוס?

אני מודע היטב לחשש באוצר שישנם מבוגרים רבים שלוקים בנכות עקב מחלות זקנה. אז אולי כדי שלא יהיו לנטל על אוצר המדינה, לא רק בקצבת נכות אלא גם בטיפולים בקופות החולים ובבתי החולים, פשוט נלמד מהאסקימואים ונשלח את ותיקנו לערבות השלג? בארץ נוכל לשלוח אותם לפסגת החרמון המושלגת.

הואיל ואנו עומדים בפתחה של מערכת בחירות נוספת, ראוי שציבור האזרחים הוותיקים יַתְנֶה את הצבעתו בפתרון מצוקותיו, וביניהן נושא קצבת הנכות והעלאת קצבת האזרח הוותיק. על ראשי המפלגות ללמוד כי סיסמתנו היא ק-ל-ף – קשישים לא פראיירים (ותודה לקופירייטר ארנון ממן).

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

15 תגובות

  1. הבעיה שהאזרחים הוותיקים לא יכולים להתאחד, כי הם מפוצלים לפי גושים פוליטיים, וזה מפצל אותם לגמרי

    1. ביבי גאון שיווקי בקנה מידה הסטורי חילק את הים לימין ושמאל, מה שיורם כתב צריך לעניין את כלל האזרחים הוותיקים בלי החלוקה לימין ושמאל

  2. ברגע שהנכה מגיע לגיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק, ובהנחה שקצבת הנכות גבוהה מקצבת האזרח הוותיק, אין שינוי בסה"כ הקצבה.
    סך הסכום שמתקבל נמשך משני מקורות שונים.

  3. על מנת להבהיר את הנקודה:
    לנכה שמגיע לגיל בו הוא זכאי לקצבת אזרח ותיק, ובהנחה שקצבת הנכות גבוהה מקצבת האזרח הוותיק, אין תוספת בקצבה.
    הסכום שמתקבל מגיע משני תקציבים שונים.
    במילים אחרות, או נכה או זקן!

  4. תרים את הכפפה ותתחיל לאחד את הקשישים
    זה באמת בושה וחרפה שקשישים צריכים בימנו להתקים מקיצבה של 2000 שח.

    1. יורם ידידי,
      שמחתי לקרוא את הדברים הנכונים שכתבת, אכן, דבריך חדים כתער ונופלים
      על אוזן ערלה, דהיינו הפולטיקאים שדואגים לעצמם בלבד.
      אני מאחל לך בריאות טובה.
      כל הכבוד לך על הרצון להשמיע את אשר על לבך. אנחנו לא פרייארים!.
      אשמח אם תקפוץ עם בתיה לביקור.
      אגב, ורדה ואני זכינו בתואר "יקירי העיר הרצליה ".
      לראשונה, זוכים בתואר עיתונאים מקומיים.
      חג שמח

      שאנחנו לא פרייארים

      י

  5. החוק אינו מאפשר קבלת קצבת כפל מאוצר המדינה ולכן, מי שמקבל קצבת נכות כללית זו נפסקת בהגיעו לגיל הקובע (67 לגבר 62 כיום לאשה ועולה במדורג עד 65) ומתחיל לקבל קצבת אזרח וותיק.
    אלא מאי, במקרה זה אם קצבת הנכות שקיבל בטרם הגיעו לגיל הקובע גבוהה מקצבת האזרח הוותיק, יקבל השלמה עד לגובה קצבת הנכות לה זכאי.
    אגב, אין כפל קצבאות מאוצר המדינה גם לפורשים מן העבודה בשרות המדינה.
    למשל (ידע אישי), מי שפרש משרות קבע בצבא ועבר לשרות המדינה האזרחי, לא יוכל לקבל קצבה מלאה אלא זו תוגבל עד לגובה של – 70% מן הקצבה הגבוהה מבין השתיים. השאר יקוזז לטובת אוצר המדינה במסגרת "קצבאות כפל". אגב, על קצבאות אלה חל מיסוי לפי חוק והמקבל קצבה ומשכורת או שתי קצבאות מאוצר המדינה חייב בתיאום מס ותשלום מס בהתאם לחוק.
    לסיכום: מניעת כפל קצבאות מאוצר המדינה היא במסגרת חוק רוחבי גורף ואם החריגו מכאן את נכי צה"ל, ניתן להבין ולקבל זאת.

  6. כבר נאמר אין סוף פעמים ובכל זאת אני אומרת. מי שלא דואג לקשישים בחברה – אין לו עתיד.

  7. האזרחים הוותיקים שנמצאים במצוקה למעשה הרימו יגיים. אני מכיר כמה כאלה מקרוב. הם איבדו את האמון במנהיגים שדואגים רק לעצמם. הם איבדו את חדוות החיים דוקא בשנות חייהם האחרונות

  8. כל מילה באה מן מציאות חיינו ביום יום
    גם גרזן לא יחתוך בהם
    כזה ראה וקדש

  9. יורם ידידי,
    שמחתי לקרוא את הדברים הנכונים שכתבת, אכן, דבריך חדים כתער ונופלים
    על אוזן ערלה, דהיינו הפולטיקאים שדואגים לעצמם בלבד.
    אני מאחל לך בריאות טובה.
    כל הכבוד לך על הרצון להשמיע את אשר על לבך. אנחנו לא פרייארים!.
    אשמח אם תקפוץ עם בתיה לביקור.
    אגב, ורדה ואני זכינו בתואר "יקירי העיר הרצליה ".
    לראשונה, זוכים בתואר עיתונאים מקומיים.
    חג שמח

    י

  10. הקשישים הם סופר-פראיירים
    איך הם נותנים לאחרים שדואגים רק לעצמם, לנהל להם את החיים
    אם רק שליש מהם היו מכתיבים את דרישותיהם ומצהירים שלא יצביעו למפלגה שלא תתחייב משפטית לספק את הדרישות הללו, הם היו הופכים לממאושרים ובצדק

  11. אתה ואנשים מנוסים וערכיים כמוך חייבים להשתלב במפלגות ומסגרות גדולות ולא להתבזבז בניסיונות סרק שנעלמים מתחת לאחוז החסימה

  12. דוקא בממשלה הנוכחית התחילו לטפל גם בנושאים חרתיים כאלה. חבל מאוד שהממשלה הזאת התפרקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

צילום של אליהו

סיפור גן העדן

על מונותיאיזם, פוליתיאיזם וההיררכיה של הפולחן