סלסול תימני בכינור רומני

מה שבקע מגרונו של גרוניך מסכן את המרקם החברתי
פסנתר ואימרה
תמונה: יעקב מעוז

למילותיו של אהוד מנור שר שלמה גרוניך כך: "במקצב יווני עם מבטא פולני… בסלסול תימני עם כינור רומני…
מי אני? מי אני? כן אני! אלי אלי! שיר ישראלי". מי אני, שאלה זו יפה גם לגרוניך וגם לחברה שבה אנו חיים. ראשית לכול נאמר כי אין בדברים הבאים לקדם מלחמת תרבויות בחברה הישראלית, אלא אדרבה, לקדם לכידות חברתית הנחוצה לנו ביותר דווקא בימים שאנו תחת מתקפת טרור. ברם הביקורת החברתית הכרחית אם אנו חפצים לחזק את החוסן החברתי. לכן לא ישמעו הקוראים בדבריי מילת עידוד אחת למחנאות ולהקמת מתרסים המקדמים התנגשויות חברתיות. מאחר שדברים חמורים נאמרו מפיו של מי שנחשב לאחד מבכירי אמני המוזיקה הפופולרית בישראל ויש להם השפעה על ציבור רחב, גם שתיקה עלולה להיחשב כעוון. כמי שחווה התנגשויות חברתיות שהסתיימו בשפיכות דמים אני תמיד חרד מפני כל אמירה שיש בה לעורר יצרים, לעודד מדנים ולהרבות במריבות. חופש הביטוי, הביקורת הפוליטית והסאטירה החברתית מקובלים ומבורכים בחברה חופשית. אין אדם שפוי אחד בישראל שלא היה מוותר על אמירה חשובה בעיניו אילו היה יודע שהיא תדרדר את החברה להתנגשויות שסופן הרג. כדי לא לעודד מריבות נוספות אמנע ממתן דוגמאות, אך כל בר-דעת המכיר את החברה הישראלית יודע בדיוק כמה אסונות התרחשו עקב הסתה, השתלחות ודמוניזציה של הצד האחר.

גרוניך הוא אחת הדוגמאות לכך שכדור שלג חברתי מתחיל להתגלגל ומרגע זה אין לאומר הדברים כל השפעה על האופן שבו הוא יתפתח. לא יעזרו לו ולתומכיו אלפי התנצלויות ורובי רבבות של חרטות והכאה על חטא. באחת מיצירותיו הרבות הוא שר למילותיו של יהלי סובל: "החלום שנרקם לא הכזיב באמת, רק החוט שנקרע הסתבך וכעת, כבר קשה להתיר וקשה לשרטט, את הלב על מפית שהעט מקמט". הסכנה, שחלקה כבר מתממשת לנגד עינינו, היא שרבים מהנעלבים מאמירתו ממנים אותו למייצג הרשמי של עדת האשכנזים בארץ ישראל ומכתימים ציבור שלם. לפי שיטת מידה כנגד מידה, הם אומרים בערך כך: אתה יצאת נגד הציבור שלנו, אנחנו נצא נגד הציבור שלך. זה לא הגיוני וזה לא רצוי, אך כך פועלות מערכות חברתיות, ומי שנושא באחריות הוא זה שהצית את הגפרור שהביא לשריפת היער.

מנין נולדת ההכללה ההרסנית המעוררת מלחמת אחים תרבותית? רבים מאתנו סבורים שרבים אחרים משמיעים את קולם באמצעות גרונו של גרוניך. אנו עלולים להאמין שהוא מייצג ציבור רחב המצליח להסתיר בדרך כלל את דעותיו הגזעניות ומדי פעם בפליטת פה פרוידיאנית יוצאת האמת המכוערת לאור. בטוחני שישנם רבים ולא טובים משני הצדדים המייחסים תכונות נלוזות לאשכנזים ולמזרחים. אך אני מסרב להאמין שזוהי תמונת המצב החברתית הכוללת בישראל. חלק עצום מאתנו מחותן זו עם זה וישנם המון צאצאים שהם בני תערובת מתוצרת ישראל היפה. חיילים בצבא הגנה לישראל משלל זהויות מגינים על המדינה ובבתי העלמין שוכבים זה לצד זה חללים מכל עדה וגוון חברתי. הרוב המוחלט של הציבור יודע זאת והוא זה שנושא בנטל הלכידות החברתית בישראל. אמנם ישנם כמה שועלים קטנים המחבלים בכרמים, אך לעולם כרמינו סמדר.

אין לי סימפתיה לגזענות מתל אביב ולכן ביקורת מידתית כנגד איומים חברתיים היא לא רק לגיטימית אלא אף הכרחית. דבריו של גרוניך ראויים לכל גנאי לא כדי לצלוב אותו בגין כוונת זדון או בגין פליטת פה, אלא כדי לומר שהחברה בישראל איננה סובלת מציתי מדנים חברתיים. עלינו להסתייג מכל אמירה הנשמעת בציבור כנגד זהות כזו או אחרת ומכל פסילת אנשים בשל זהותם התרבותית. תחושת גועל מתעוררת בי בכל פעם שאני שומע בדיחות מרושעות כנגד ציבור מסוים. בדיחות כאלה נפוצות כנגד כל העדות ואין הן מעידות אלא על סכלותם של המספרים. הדברים נכונים גם למה שהפך לנוהג מקובל – להתבדח על האוכל התפל כביכול, על קרירות בין-אישית או על יהירות והתנשאות של אשכנזים. כִּי רַע עָלַי הַמַּעֲשֶׂה שֶׁנַּעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ כִּי הַכֹּל הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ.

משעה שדבריו של גרוניך בקעו לאוויר העולם אין בעולם מי שיכול להחזיר את הגלגל לאחור, כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט. הם הופקעו מרשותו והפכו לנחלת הכלל. מידת ההשפעה שיש לו כעת על הדיון הציבורי סביבם, אפסית. עדיין, ישנו אדם מאחורי האמירה, שאילו היה מספיק מודע לעצמו לא היה נכשל בלשונו. אדם יכול לקנות את עולמו בשעה אחת ויכול להחריבו בשנייה. שֹׁמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ, שֹׁמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ. שאלה מסוג אחר וחשובה לא פחות היא כיצד אנו כציבור ננהג באדם המסוים הזה. יש בי חמלה רבה עליו בה בעת שאני מגנה את דבריו. הכרחי לדון בשאלת הגזענות ובאותה מידה הכרחי להימנע מלינץ' אישי או חברתי, שעלול כאמור להביא לשפיכות דמים. זו יכולה להיות שעתו היפה של הציבור שאליו כיוון גרוניך את חיצי לשונו, והוא מוזמן להציע את יופיו.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

15 תגובות

  1. מסכימה לכל שכתבת
    אלא שהבעיה איננה של צד אחד, בשני הקבוצות יש גזענים מכוערים
    ויש עוד נקודה חשובה, מי דוברי הגזענות
    כאשר מדובר בזמר חצי נשכח המדינה סוערת, כאשר אלה נבחרי העם ומנהיגיו משום מה לא שמעתי מחאה

  2. הבן אדם חולה בדמנציה כך אמרו בני משפחתו ..וגם הוא חזר והתנצל .מודה ועוזב ירוחם .תעזבו .וחבל על כל האגרת .אנחנו הצחצחים נקבל אותו ונחבק אותו .הוא הרי התנצל

  3. אותי סתם מעניין אבל פחות מדאיג,
    כמה טופזים וגרוניכים משתרכים לנו בטור מאחור

  4. חברים יקרים – עזבו במנוחה את שלמה גרוניך. חבל על הזמן. עוד אידיוט שהתגלה במקומותינו. גם אם הוא דמנטי ניסיונות משפחתו להציגו כחולה רק מעצימים את הבושה. מחר יום חדש. יש בפנינו עניינים הרבה יותר חשובים לעסוק בהם.

  5. מי היה מאמין אחרי כל הנישואין בין העדות עדיין יהיו מריבות בין העדות ועוד התבטאויות נוראיות כאלה

  6. מעניין שאף אחד לא הביע "הזדעזעות" מהכינוי שייחס גרוניך לקהל שומעיו "ווז-ווז" (כנועים, שפוטים, אוהבי זמר עברי), רק ה-"צ'ח- צ'ח" הקפיץ את כול הפיוזים החשופים. מה, אין כבר יותר אשכנים בעלי רגשי נחיתות? או שמא הכינוי מתייחס לסגנון התנהגותי מסוים שבישראל של היום הוא חוצה גבולות מוצא, ולכך התייחס (אולי) הזמר שגורלו נחרץ וניבלתו נגררת בחוצות העיר…

    1. גדעון היקר, אתה חופשי לגנות אותו גם על דבריו נגד הווזווזים, זה רק יחמיר את מצבו. הבעיה היא לא הכינויים שהם נלוזים כשלעצמם, הבעיה שהוא משתמש בבימה אומנותית לעורר ריב ומדון וזה ממש לא אחראי מצדו. ביקורת הגונה איננה גרירת נבלות, גם אם תרתי משמע. ביקורת הכרחית כדי למנוע שערוריות חברתיות כאלה להבא! הניסיון להציג איזון בין צ׳חצ׳חים לווזווזים מוסיף חטא על פשע! סהרנה בריכתא ותרבחו ותסעדו!

      1. יעקב
        אני לא חושב שהזמר תכנן מראש להשתמש בבמה כדי להשתלח, זה יצא באופן ספונטני. אני חושב שלהט התגובות חרגו מפרופורציה כמו הפוליטיקלקורקטנס השוטף היום את קליפורניה. ואני חושב שהכינויים הללו מצביעים יותר על סגנון התנהגותי מסוים ללא כול קשר למוצא

  7. תסתכל בבקשה בטוקבקים של המאמר על המריבה במלון באילת ותראה מה כותב העם על צ'חצ'חים וווזווזים. תבין שיש כאן עם מתפרק. זה מה שמלמדים את הילדים בבית.

  8. המציאות חזקה מכל אמירה כזו או אחרת. ובמציאות אנחנו "נמהלים " אחד בשני בלי אבחנת ה"מוצאים" שלנו, שמימלא הולכים ומתרחקים. כור ההיתוך עובד מכוח האנרציה.
    נקודתית, טוב עשתה נס-לי המקסימה שהגיבה מיד לעניין. כל ההתלהמות תדעך ממילא מאליה. עוד מעט חג עצמאות שמח לכל העם המיוחד שלנו.🇮🇱👌🏾

  9. טוב שלא מתעלמים מגילויי גזענות כאלה. טוב שמגיבים. צריכים להגיב יותר אנשים וביתר חומרה. די, הגיע הזמן להתייחס לכולם כשווים.

  10. אמירה קשה דאסור לסלוח לה. וכבר כולם שכחו. עברו לסיפורים אחרים. מה קורה פה?

  11. לקחת את זה קשה מידי. לא כל אמירה מטופשת ראויה בכלל לתגובה. בטח לא מאמר דיעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך