מי לא שייך

החשיפה לקורונה חשפה את מערומי החברה
שרטוט של הוירוס
קורונה תמונה: https://www.scientificanimations.com/ h.m.wikipedia.org

שנת 2020 הייתה שנת הקורונה, שנה שלוותה במגפה עולמית אשר שינתה את דפוסי ההתנהגות של מדינות העולם ושל כל אחד מהאזרחים. המגפה גרמה לנזקים חמורים אשר ילוו אותנו עוד שנים ארוכות. מלבד הפגיעה בבריאות ושיעור התמותה הגבוה בחלק ממדינות העולם, המגפה גרמה לנזקים חברתיים, כלכליים, נזקים בתחום החינוך ופגיעה בלכידות החברתית של החברות בעולם ובישראל.

ישראל נכנסה לשנת הקורונה כחברה מפולגת מבחינה פוליטית, לאומית וחברתית. הקורונה מבליטה את השסעים החברתיים בין קבוצות באוכלוסייה, והכוונה בעיקר בין החברה הכללית לציבור הערבי-ישראלי, המונה כ-20% מאזרחי המדינה, והציבור החרדי, המונה כ-15% מהם.

רכבת הקורונה דוהרת בקצב מטורף וגוררת איתה גם משבר פוליטי חריף, הגרוע ביותר שידעה ישראל מאז הקמתה. משברים מבליטים חולשות בלכידות החברתית, וניתן לומר בצורה ברורה ביותר כי הקורונה משאירה את שתי קבוצות האוכלוסייה הנ"ל מחוץ למעגל המרכזי של החברה הישראלית.

לכאורה כולם צריכים להרגיש חלק מהמאבק בקורונה משום שהנגיף אינו מבחין בין פרטים או קבוצות אוכלוסייה, הוא פוגע בכולם. אולם שתי הקבוצות האלה מתנהלות כאילו אינן חלק מהבעיה ובוודאי לא חלק מהפתרון. כאשר כ-35% מהאוכלוסייה אינם מרגישים שייכות ומחויבות כלפי החברה והמדינה, וכאשר חלק כל כך גדול באוכלוסייה אינו שותף מלא למאמץ הכלכלי, הביטחוני, הבריאותי והחברתי, יש סכנה ממשית לחוסנה של החברה הישראלית. בעקבות זאת נפגעת רווחת הציבור הכללי ויכולת המימוש האישי והלאומי של כולם.

דו"ח פנימי של משרד הבריאות חושף כי שבועיים בדיוק לאחר חזרת התלמידים מחופשת החנוכה הייתה התפרצות חמורה נוספת של הקורונה בישיבות. מאות בני נוער חרדים הלומדים בתנאי פנימייה נמצאו מאומתים לנגיף בימים האחרונים. אם לא די בכך הרי שעדויות מתוך אחד המוסדות החשובים והיוקרתיים במגזר החרדי מתארות אובדן שליטה על המתווה שבמסגרתו פועלות הישיבות, וחולים מאומתים מסתובבים בחופשיות ומתערבבים בקפסולות בריאות, במקום שיפונו למלוניות או יבודדו באגפים נפרדים.

צריך לשים סוף לסיפורי המעשיות על חסינות עדר בחברה החרדית. נתוני משרד הבריאות מלמדים כי אחד מכל שישה (17.2%) מבני הישיבות שביצע ב-30.12.20 בדיקת קורונה במסגרת בדיקות סקר, נמצא חיובי לנגיף, בעוד ששיעור המאומתים הכללי עמד על 5.6%. ניתן לבחון את ההבדל בין האוכלוסיות גם על פי שיעור הנדבקים בשבוע האחרון של שנת 2020. בעוד ששיעור הנדבקים בתל אביב עמד על 2.9%, בבני ברק השיעור עמד על 14.8% – הבדל עצום לכל הדעות.

בשל העדר תחושת שייכות של קבוצת הערבים וקבוצת החרדים אפשר לראות קווי דמיון בהתנהגותן, המתאפיינת באגואיזם וחוסר התחשבות הבאים לידי ביטוי בקיום מפגשים רבי משתתפים, במיוחד חתונות המוניות ואירועים הקשורים לדת, לחגים ולמנהגים החברתיים. מניסיון מהחגים שעברו אנו יודעים כי מפגשים שכאלה הם הגורם המרכזי להתפרצויות חוזרות של הקורונה בישראל. התוצאה בעקבות זאת היא הטלת סגר על כלל האוכלוסייה – מעין ענישה קולקטיבית בשל התנהלות מופקרת של שני המגזרים.

גם כעת, עם פריצת הדרך בדמות החיסונים ותקווה לתחילת פתרון המשבר, אנחנו רואים היענות נמוכה לחיסון בשני המגזרים, התנהלות אשר מחמירה את הבעיה ומצביעה על העדר נכונות להיות חלק מהפתרון. טוב יעשו ראשי המגזר אם יורו לבניהם ובנותיהם להתחסן בהקדם.

חשוב להדגיש כי החברה הערבית מודרת ומופלית לרעה לעומת החברה היהודית הכללית ואינה מרגישה שייכות ומחויבות לחברה הכללית, אם כי ניכר שינוי ותהליך של ניסיונות השתלבות. לעומת זאת, החברה החרדית שותפה במשך שנים רבות לשלטון, אך מדירה עצמה ומבדלת את עצמה ואינה מרגישה שייכות ומחויבות כלפי החברה. למרות הייצוג של האוכלוסייה החרדית בממשלה, היא מפירה את הוראות והמלצות הממשלה – פתיחת מערכת החינוך בניגוד להנחיות, קיום אירועים המוניים, תפילות ומפגשים רבי משתתפים בחגים. הפרות אלה גורמות לעלייה מידית בתחלואה, וזו משפיעה על כלל האוכלוסייה. לצערנו, בחברה החרדית ניכר השימוש במשאבי המדינה בלא תחושה של מחויבות חזרה.

בעקבות המשבר הבריאותי ובפתחה של מערכת הבחירות הרביעית בתוך שנתיים ישראל נמצאת על פרשת דרכים מכרעת וניצבת מול אתגרים לא פשוטים בתחומי הבריאות, החברה, הכלכלה והחינוך ואף בתחום החוקתי והפוליטי. זה הזמן להתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי.

הרשו לי לצטט את הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט: "ריבוי האתגרים מחייב אותנו לקבוע סדר עדיפויות עדכני וברור, תוך שאנו הופכים את משבר הקורונה להזדמנות לביצוע שינוי יסודי שיוביל את כולנו יחדיו לעבר עתיד משותף וטוב יותר, לנו ולדורות הבאים. נוכל להשיג זאת רק, אך ורק אם נשלב ידיים ונפעל ביחד, נכון ומהר." והוא המשיך: "השבר מבית … זהו האיום המרכזי, איום על יכולתנו לממש את הפוטנציאל הלאומי כחברה להמשיך להתפתח, לשגשג ולממש את חזונם של חותמי מגילת העצמאות." חשוב להדגיש כי בין החותמים באותה עת היו גם נציגי האוכלוסייה החרדית.

המסקנה המתבקשת היא שהחברה הישראלית חייבת למצוא מיד את הדרך המתאימה לשלב את שתי הקבוצות ולחזק את תחושת השייכות והמחויבות שלהן, על מנת לאפשר רווחה וחיים טובים יותר לכולם. השיטה של כניעה לחרדים והתעלמות מהערבים איננה מוצלחת וגורמת לנזקים רבים. עלינו ללכת בדרך אחרת!

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

15 תגובות

  1. אבל כנראה שהדבר כבר לא ניתן לתיקון. והמצב רקמסתבך.

    1. כמאמר הקלישאה אין לנו ארץ אחרת!
      אסור לנו להתייאש.צריךלפעול לשינוי המצב ולהתחיל מהחלפת השלטון שהוא מרכיב מרכזי בליבוי הבעיות ובבלימת הפתרונות.

  2. כל חיסוני הקורונה שמוצעים כיום בעולם מצויים בשלבים ראשוניים של ניסויים בבנוי-אדם. אז על סמך מה אתה טוען שהחיסונים הניתנים כיום לתושבי ישראל מהווים "פריצת דרך" ?!

    1. אני מבין שאתה מנסה להצדיק את ההתנהגותהמופקרת של החרדים והערבים כשהם מפרים את ההנחיות ומתקהלים וגורמים להדבקה?! אין לי כל כוונה להכנס לויכוח בנושא החיסונים. אני התחסנתי ולא רואה את הדברים כפי שאתה מציג אותם.יחד עם זאתאת סוגיית החיסון אני יכוללהבין.
      אבל זו לא הנקודה. הנושא העיקרי הוא חוסר הנכונותשל החרדים להיות שייכים ולתרום, בשום צורה.

      1. מזדהה עם הכתוב כאן
        שתי קבוצות אוכלוסיה הממשות אוטונומיה המתאפשרת להם בהיעדר משילות ממלכתית עקב שיטת ממשל מיושנת ארכאית שאינה מתאימה לעידן המודרני.
        אך בעוד שהמגזר הערבי שותף בחלקו הגדול לכלכלה בישראל- המגזר החרדי החריג עצמו לחלוטין מכול זיקה למדינה- למעט מעטיני הכסף… לחרפתינו.

  3. שליש מנותקים וכל היתר שונאים האחד את השני תוך כדי פיצולי פיצולים

    1. אכן השסעים בחברה הישראליתרחבים ועמוקים יותר אך לא רציתי לעסוק בזה במאמר הנוכחי.
      חשוב למקד לפעמים דברים וכך אולי להתחיל לתקן.

      1. הערה אחרונה לדבריך "למצוא מיד את הדרך המתאימה לשלב את שתי הקבוצות ולחזק את תחושת השייכות והמחויבות שלה.."
        משתמע מכך שהאחריות למצב מוטלת כולה עלינו- אלה הנושאים בעול.
        האם מכך ניתן להבין שאין למחריגים עצמם כול אחריות? והתיקון יבוא רק אם אנחנו נעשה משהו?
        מזכיר לי ויכוח בעיריית קופנהגן מה לעשות כדי לשחבר את המהגרים המוסלמים בחברה הדנית. הועלו 100 הצעות "מה אנחנו צריכים לעשות" אך אף הצעה אחת "מה הם צריכים לעשות, כאשר לא נפקד דבר ממחסורם…

        1. מסכים לחלוטין כי צריכה להיות הדדיות באחריות ולכן יש להביא את החרדים להבין שהם צריכים לקחת אחריות ולשלב ידיים.
          בדרך שבא מתנהל נתניהו – כניעה מוחלטת לכל גחמות החרדים לא ניתן להמשיך. לכן האחריות להתנהלות החרדים מוטלץגם על ראש הממשלה וממשלתו.
          ההבדל בין החרדים לערבים היא שהחרדים בחרו מתוך עמדת כוח את בדלנותם והערבים נפלו להדרה באחריותנו.
          יש שינוי מסויים בחברה החרדית אבל ההנהגה הרוחנית והפוליטית שלהם לא מאפשרת.
          לגבי הערבים מירב האחריות היא עלינו וחלק על ההנהגה של הציבור הערבי. שם יש שינוי בשטח שמוביל לתחילת שינוי בהנהגה.
          עלינו לעשות מאמצים לשלבם כל קבוצה בצורה אחרת. על החרדים יש ללחוץ בכוח ואת הערבים יש לקרב ולתת תחושת שייכות.

    1. לא הייתי ממהר לראות מצד אחד תמיכה משמעותיתשל ערבים בביבי ובודאי שלא השפעה שלהם על מדיניותו.
      אני בספק אם הוא יספק להם את הסחורה כמו שניתן לראול כלפי החרדים.

  4. וגם לכתוב במילים יפות
    כלום לא יעזור
    אחרי כל מה שקרה ראיתי היום בחדשות את האירוע החרדי אתמול בבית שמש
    הם בכלל לא מתייחסים אלינו
    תן להם כסף ואל תדרוש מהם כלום, והם יעשו מה שהם רוצים

    1. יאוש זה לא מתכון לשינוי. אנחנו חייבים להמשיך "לברבר" כדי שבסוףמשהו ישתנה. כדי שיותר אנשים יבינו אתהנזק שנגרם על ידיכניעה לחרדים בכל התחומים.
      בסופו שלדבר זה נכון יותר גם לחרדים אשר שבויים בידי ההנהגה שלהם שהיא חסרתאחריות ומונעת רךמרצון לשמור על כוח.

    1. בדיוק טענתי ובזה צריך לטפל.
      חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה החרדית כן רוצה להשתלב בצורה מסויימת אבל ההנהגה והקיצונים מונעים זאת! בזה צריךלטפל וההתחלה היא לדרוש מהנהגת המדינה לא להענותלכל גחמותיהם ולא לאפשר את הצדקנות שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של יונתן

מסתכלים קדימה

כיצד להגדיל את הסיכוי לבחירת מסלול מקצועי מיטבי