יהדות המזרח במערב

שילוב קהילות המזרח בשיח העמיוּת היהודית
תמונה של מאיר
ד"ר מאיר בוזגלו צילום: נורית יעקבס ינון he.m.wikipedia.org

עמיוּת יהודית (Jewish Peoplehood) משמעה שיח אמפתי בין כל קהילות ישראל השונות באשר הן. השיח אמור לעסוק בבירור האתגרים הגדולים העומדים בפני העם היהודי ובאיתור דרכים להתמודד איתם. בתוך כך השיח אמור לעסוק גם באתגרים של כל קהילה וקהילה ולעודד שיתוף פעולה בין קהילות המתמודדות עם אתגרים דומים. שיח העמיות היהודית אמור להגביר את המודעות של קהילות יהודיות לקיומן של קהילות נוספות ולהגביר את תחושת הערבות ההדדית שבין הקהילות בכל קצוות העולם. כל זאת מתוך הכרה בייחודיותן של הקהילות ובדרכים השונות והמגוונות לקבוע את זהותן העצמית ולנהל את אורח החיים היהודי המיוחד להן. שיח העמיות היהודית אמור לחזק את תחושת היחד ובאותה העת לאפשר את הקיום הנפרד.

מאחר שהדגש בשיח העמיות היהודית הוא על כלל ישראל, הרי שאנו מצווים לשאוף לכך שכל הקהילות השונות תצטרפנה לשיח הזה. אנו מצווים לשאול את עצמנו מי נותר מחוץ לשיח הזה ומה ניתן לעשות כדי לצרף אותו. שאלות אלה מקבלות משנה תוקף כאשר מדובר בקבוצות זהות ענקיות שנותרות מחוץ לשיח.

אחת מקבוצות הענק היא יהדות המזרח שבמערב. במשך כמאה שנים היגרו יהודי המזרח התיכון לאירופה ולאמריקה הצפונית והדרומית. הם באו מעשרים מדינות שונות בין מרוקו שבמערב, תימן שבדרום, אפגניסטן שבמזרח וטורקיה שבצפון. הם השתקעו במדינות המערב והקימו קהילות חזקות הן מבחינה חברתית-כלכלית הן מבחינת הזהות היהודית. לקהילות האלה מאפיינים דומים מבחינת היחס לזהות היהודית ומבחינת הקודים החברתיים. רובן מתאפיינות בסולידריות עמוקה עם העם היהודי וביחס אוהד מאוד למדינת ישראל.

מספר חברי הקהילות הללו לא ידוע, אך הוא נאמד בכמה מאות אלפים. ככל הידוע, קהילות אלה אינן חברות בפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ואינן קשורות לארגון גג כלשהו. במצב זה נותרות קהילות אלה מחוץ לשיח העמיות היהודית והן מתמקדות בתחזוקה העצמית שלהן. בכך אנו מחמיצים שיתוף בשיח של קבוצת זהות גדולה עם פוטנציאל עצום.

כדי להתחיל תהליך של שילוב קהילות המזרח שבמערב בשיח העמיות היהודית, עלינו לדעת בראש ובראשונה כמה נתונים הכרחיים, כגון כמות הקהילות ומספר היהודים הקשורים אליהן, פריסה גיאוגרפית מדויקת, זיהוי המנהיגות הקהילתית והרוחנית ומוסדות החינוך והקהילה שלהן. בצד זאת, יש לבחון עם נציגים של הקהילות את מידת הנכונות שלהם להיכנס לשיח העמיות היהודית, להתחבר עם קהילות אחרות ולהכיר בריבויי הגוונים של היהדות. כדי לאסוף את הנתונים ולהתחיל מגע ראשוני עם הקהילות, עלינו למפות את הקהילות ולבצע מחקר איכותני וכמותני. חשוב שהמגעים הראשונים עם קהילות אלה ייעשו על ידי אנשים בעלי זהות דומה כדי שהמהלך לא ייתפס כניסיון להפר את החיים הקהילתיים והרוחניים שלהם.

תנועת תיקון בראשות ד"ר מאיר בוזגלו פועלת בעשור האחרון להגברת האחריות החברתית והערבות ההדדית בין חלקיו השונים של העם היהודי. היא עושה זאת תוך הבלטה של המורשת הרוחנית של יהודי המזרח ותוך אימוץ הגישה הסובלנית הבסיסית הקיימת אצל קהילות המזרח. בתנועה זו פועלים נשים וגברים מן האקדמיה, החינוך והחברה. התנועה כבר פתחה במגעים עם מעט מקהילות המזרח שבמערב והשתכנעה בדבר הצורך החשוב להפיק את המחקר ולשכנע באמצעותו את השותפים לשיח העמיות היהודית להשקיע בשדה החדש הזה. כדי להפיק את המחקר נדרשים משאבים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

8 תגובות

  1. כל הכבוד לד"ר יעקב מעוז על המאמר!
    יפה השם "תיקון" לתנועה שבאה לתקן, ויפה שנזכור כולנו, שכדי לתקן אי צדק, חיוני להקפיד להשתית את הכול על צדק. על צדק ולא פחות מכך,על חמלה.

  2. שמעניין אותם העם והערכים ולא רק רצים כל היום אחרי כסף וסמלי סטטוס.

  3. כל פעם אני מגלה מעשים יפים וחשובים של אנשים לא למטרות רווח. ומשום מה לא מרבים לספר על זה בעיתונות ובטלויזיה.

  4. חסרת תקדים כנגד אשכנזים. האמירה חבל שהנאצים לא טיפלו בכם הנה כבר אמירה רגילה ברשת. זאת כעת הבעיה העדתית האמיתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך