יהדות, ציונות וחוק הגיוס

בחינה מחדש של המיתוס "שוויון בנטל"
תמונה של קימל
פרופסור גיורא קימל

הערה: במאמר זה לשון רבים מתייחסת לזכר ולנקבה כאחד.

המצב היום הוא שרוב המיעוטים והחרדים אינם מגויסים לשירות חובה. לגבי המיעוטים, הסיבה היא שהעוינות של הסביבה הקרובה והרחוקה כלפי ישראל מכוונת למעשה נגד "הישות הציונית", מה שהפוליטיקאים הישראלים מכנים "יהודים". צה"ל הוא למעשה לא צבא הגנה לישראל אלא צבא הגנה לעם ישראל, כלומר ליהודים. לכן אנטי-יהודים לא אמורים להיות נאמנים לצה"ל והם פטורים משירות חובה.

אם נחליף את המושג "יהודים" ב"ציונים" נוכל לכלול את החרדים באותו פטור, כי הם אנטי-ציונים. פירוש הדבר פטור מגיל 18 לאנטי-ציונים והפסקת כל המענקים ללומדי תורה. כאשר נמיר את היהדות לציונות ייפתרו הרבה בעיות. למשל לא תהיה משמעות לעובדה שישראלי דובר עברית אינו יהודי לפי ההלכה האורתודוקסית כל עוד הוא מגדיר את עצמו כציוני. אם יש לנו שונאים שאינם מכירים בישראל כמדינה יהודית, נזכה מהם להכרה גורפת כמדינה ציונית. הלוא יומם ולילה הם מעלים על נס את התנגדותם ל"ישות הציונית". במדינה ציונית אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבתות וחגים וגם להנהיג נישואים אזרחיים. תופסק הכפייה הדתית במסווה של שמירה על הצביון היהודי של המדינה. אמנם הציונות היא בעיקרה הכמיהה של עם ישראל להתאחד מחדש עם ארץ ישראל, אך ניתן להרחיב את מושג הציונות לכל מי שתומך בבניין הארץ וברווחת כל תושביה, שיחיו בשלווה ובביטחון ובהכרה שזו המדינה היחידה של עם ישראל.

יש עוד שני נושאים שראוי לבחון מחדש. אחד הוא האמירה שהפטורים משירות חובה יוצרים אי-שוויון כי אינם נושאים בנטל. האמת היא שגם בצה"ל אין שוויון בנשיאה בנטל. אי אפשר להשוות את השירות של לוחם ביחידת שדה עם חייל שמשרת כפקיד במשרד. גם בין הלוחמים יש הבדלים. אי אפשר להשוות בין טייס ובין טנקיסט, בין תצפיתנית ובין לוחמת ב"עוקץ". יש חיילים שעוברים חלק גדול של השירות באוהל סיירים ויש שלנים בבית או בבתי מלון. רוב העתודאים משרתים כעובדים אקדמיים, מהנדסים, כימאים, פיזיקאים וכו'. חלק ניכר מהחיילים רוכשים בצבא מיומנויות שמסייעות להם בחיים האזרחיים. לסיכום, במסגרת השירות הצבאי עצמו קיים אי-שוויון שאינו שונה בהרבה מהאי-שוויון בין אלה שכן או לא מגויסים לשירות חובה. כך שהקריאה לשוויון בנטל אינה אלא פאתוס ללא כיסוי.

הנושא השני הוא שירות לאומי. כל בוגר – נער או נערה מעל לגיל 18 – אמור לעזוב את הוריו ולפרנס את עצמו. לבוגרים רבים אין מקצוע והם חייבים לעבור תקופת הכשרה, שבמהלכה אין להם הכנסה. בדרך כלל הם ימשיכו לקבל תמיכה מהוריהם במשך זמן רב, כי אפילו כשיתחילו לעבוד השכר ההתחלתי לא יספיק לקיום. הבעיה הזאת אינה קיימת אצל המגויסים לשירות חובה, אם כי חלקם ממשיכים לקבל תמיכה מהוריהם המפנקים.

לדעתי, שירות חובה חייב להיות רק עבור ביטחון. במדינות שבהן הסירו את שירות החובה לצבא לא המירו אותו בשירות לאומי אזרחי. לדעתי השירות הלאומי הוא בונוס למשרת – הוא מקבל תמיכה כלכלית לאחר שיצא מבית הוריו, לומד מקצוע מסוים על חשבון המדינה ונתמך כלכלית במשך כל תקופת השירות. כך השירות הלאומי הופך לנטל על המדינה. הוא גם יוצר תחרות בלתי הוגנת בשוק העבודה. אביא דוגמה: נניח שיש מחסור במורים בעיירות פיתוח. מקצים לשם מגויסים לשירות לאומי. מעבירים אותם קורס הוראה מזורז והם מאיישים את המשרות החסרות. הם מקבלים אש"ל מלא ודמי כיס. באותה עת למורים מוסמכים אין מוטיבציה לעבור לעיירת הפיתוח, ראשית כי המשכורת נמוכה ושנית כי אין שם משרות פנויות. לסיכום, השירות הלאומי הוא נטל על המדינה יותר מאשר על המגויסים.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

9 תגובות

  1. אז אתה אם כך בעצם בעד צבא מקצועי ולא צבא חובה. גם אני. יהיה צבא יעיל יותר, מקצועי יותר.

  2. גיורא, יש הרבה אי דיוקים במה שכתבת ראשית, בברור רוב הערביים הם לא אנטי-יהודים והם רוצים לחיות לצידם. שנית, אם אתה מרחיב חרוצים לבניין הארץ וברווחת כל תושביה, אתה צריך לכלול את רוב הערבים.
    גם לגבי השרות הלאומי, למשל מורים בעיירות הפיתוח, רוב המשרתים אינם מתחרים על משרות מול מורים אזרחים ויש מספיק לכולם. בהחלט צריך לגרום למשרות האלה להיות מושכות כלכלית, אבל זה לא קשור. תמיד יהיה חוסר שוויון מובנה בצבא בין תפקידים שונים ואפשר להקטינו ע"י תגמולים גבוהים יותר למי שתורם יותר.
    אם מבנה השרות הלאומי גורם לעומס כספי על המדינה, הפתרון הוא לשנות את המבנה. לא לבטל.

  3. נוח ידידי, אתה ממש מחזק את טענתי שהגיוס לשרות חובה הוא אי שיוויוני ומעוות. אם רוב הערבים לדבריך הם אינם אנטי-ציונים מדוע הם פטורים משרות חובה באופן גורף ואילו החרדים האנטי-ציונים אינם פטורים וחייבים להתנהל על פי חוק גיוס עקום בו הם למעשה מגוייסים לעבודת שרות הזוייה שנקראת לימוד תורה.
    לגבי גיוס חובה לשרות לאומי זה לא רק הבעייה של הרווח נטו של הציבור אלא שגם פה נוצר פער בין הפטור הגורף שניתן לרוב המיעוטים וגם לנשים דתיות שמהם לא דורשים שרות לאומי ובין היהודים האנטי-ציונים שרק עקב הסיסמא הריקה שהם לא נושאים בנטל – רק אותם רוצים לחייב שרות לאומי (אם הם אינם לומדים תורה).

    1. נתחיל בכך שאין דבר כזה שוויון בטבע, ולכן גם לא נמצא “שוויון” באופן טבעי בחברה האנושית, שאימצה את הערך החברתי הזה כאמצעי הישרדותי חשוב. אך יש להכיר בכך שלא יתכן שוויון מוחלט כי בני האדם אינם יצוקים מתבנית אחת. זו אוטופיה משאת נפש שראוי לשאוף אליה אך אינה מציאותית וגם לא תמיד רצויה כאשר עומדים במבחן ההישרדות. זה גם לא קרה בקיבוץ הישראלי שהיה הדבר הכי קרוב לכך. במיוחד לא ימצא שוויון כאשר מדובר בחברה לא הומוגנית כמו ישראל בה קיימים לפחות שני מיעוטים גדולים שמטרת העל שלהם היא אנטי ציונית בעליל. ולכן גם אין לחפש שוויון מוחלט באף תחום של חיינו גם לא בין החיילים המשרתים (על כול לוחם ישנם כ עשרה תומכי- לחימה שלא בהכרח נמצאים בחזית הלחימה)
      הדבק המאחד החשוב ביותר למדינת ישראל הוא חובת שירות הביטחון, הוא נכון היום לא פחות מאשר בעת קום המדינה. מלבד הצורך החיוני להבטחת הביטחון יש בו ערך חברתי מלכד ממדרגה ראשונה שבלעדיו אף צבא שכיר לא יוכל להבטיח את הישרדות האומה בטווח הארוך. כול אזרח תורם כפי מידת יכולתו וכישוריו, ואנו רואים כיצד גם כיצד בעלי מום מתנדבים מרצון לשרת בצבא כי רוצים להראות ולהרגיש שהם חלק מהחברה הישראלית. הניסיון של הממשלה הנוכחית לאפשר השתמטות מחובת שירות הביטחון הלאומי בחוק!- הוא נזק בלתי הפיך לחברה המאמצת את המטרה העליונה שאמורה להיות: "להבטיח את המשך קיומו של העם היהודי בארץ ישראל לדורות רבים ככול האפשר".

  4. מי שתומך במפלגה שתצביע בעד פטור גורף לחרדים ו"חרדים" הוא בעצם גורם לכך שילדיו משרתים תקופה כפולה ובנוסף מסכנים כפול את חייהם!

  5. כפי שכבר רבים קוראים לחוק המוצע זהו "חוק אי הגיוס". וזה גם לגעתי השם הראוי לחוק לא ראוי זה

  6. אם רוצים מדינה דמוקרטית שיוויונית, ואם החרדים לא רוצים להתגייס, יש רק פתרון אחד. צבא מקצועי רחב הקף משכורות גבוהות. כואב, יקר פחות ציוני. אבל כל חלופה לא תצלח.

  7. נכון להיום רוב הצעירים הדתיים הקיצונים שנקראים חרדים אינם משרתים בפועל למרות שחל עליהם חוק גיוס חובה וכל הצעירות הדתיות אפילו כאלה שאינן שייכות לחברה החרדית פטורות משרות חובה צבאי או אזרחי, בדיוק כמו רוב צעירי המיעוטים. לגבי צעירי וצעירות המיעוטים והצעירות הדתיות יש הסכמה גורפת מלמעלה ומלמטה ואף אחד לא רואה את זה כהשטמטות על חשבון המשרתים. ליהודים החילונים יש בעיה שהדתיים חושבים שמי שנולד יהודי חייב לציית לתרי"ג המצוות ולכן אין לנו תחבורה ציבורית בשבת ומחירי המזון וגם חומרי הניקוי מכילים את עלות הכשרות ויש המון כפייה דתית ועל החילונים מוטל לממן בתי כנסת (אורתודוכסים בלבד), רבנים ושרי דת. להתחתן דרך הרבנות וכו'. הכל כי נולדנו לאם יהודיה. בדיוק אותו הדבר החילונים עושים לחרדים. בגלל זה שהם נולדו לאם יהודיה הם חייבים בשרות חובה למרות שהם אנטי ציונים. כשם שיש מיעוטים שמשרתים בצבא כמו הדרוזים, הצ'רקסים וחלק מהבדואים כי הם זורמים עם הלאום הציוני למרות שהם אינם יהודים בדת, כך גם לחרדים שהם אנטי ציונים למרות שהם יהודים בדת צריך להיות פטור כמו למיעוטים אנטי ציונים. זה דוקא יכול להיות צעד של הפרדת הדת מהמדינה. הבעיה היא שאפילו ליברמן לא מבין את זה. אז מה אם הם יהודים בדת? הגיע הזמן שהלאומיות הישראלית תשתחרר מהדת. החזון הציוני הוא הלאומיות של עם ישראל ולא הפאות והציציות.

  8. החרדים הודיעו אתמול שאם לא יעבור חוק הגיוס הם לא מצביעים בסוף החודש בעד התקציב. כעת האמת חייבת לצאת לאור. נראה מי ישבר. ביבי או החרדים. החילונים המוחים לא נשבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של אורית

שינון ולא יותר

הערכת הלמידה בישיבות על פי הטקסונומיה של בלום

תמונה של יגאל

חרקירי מודרני

הדרגים הפוליטי והביטחוני חייבים לקחת אחריות אמיתית

דילוג לתוכן