סיפור גן העדן

על מונותיאיזם, פוליתיאיזם וההיררכיה של הפולחן
צילום של אליהו
אליהו וידן

נהר שט-אל-ערב נוצר מהתמזגות נהרות הפרת והחידקל; הוא זורם בפאתה הדרום-מזרחית של עיראק על גבול עיראק-איראן, ונשפך אל מימי המפרץ הפרסי; אורכו כ-200 ק"מ, כ-50 ק"מ קצר מן הירדן; ספיקתו, 1,750 מ"ק לשנייה, עולה פי 110 על זו של הירדן. שפע המים, סחף הנהרות והשמש היוקדת יצרו מגוון אדיר של צמחייה ובעלי חיים, ממש גן עדן עלי אדמות. לא מפתיע לכן, שעל גדות שט-אל-ערב ממוקם היה גן העדן, הן על פי התנ"ך והן על פי מסורות מקומיות.

במקום זה עצמו, שכנה גם תרבות שומר, אחת התרבויות הקדומות בתולדות האנושות. ראשיתה של תרבות זו בסביבות שנת 3,500 לפנה"ס. לתרבות זו מיוחסות כל ההתחלות של ציוויליזציה מתקדמת, שעתידות היו לשמש בסיס לתרבות המערב: המצאת הכתב, הגלגל, המדע, בתי המשפט ועוד.

במקום זה עצמו, בגן העדן, ובמועד מעט מוקדם יותר, בשנת 3780 לפנה"ס לפי המסורת היהודית – נברא האדם. קביעה זו אינה מתיישבת עם תורות האבולוציה, הארכיאולוגיה והגנטיקה. ניתן ליישב את הסתירה, אם נניח שרצה הכתוב לומר שבגן העדן, אשר בשומר, נברא "האדם הכותב" (לטינית – homo scribens); להבדיל מהאדם הפרהיסטורי, הביולוגי, המכונה "האדם הנבון" (לטינית – homo sapience). כלומר, מגן העדן אשר בשומר יוצאת לדרכה ההיסטוריה שבכתב.

בגן העדן הובע לראשונה, על ידי הנחש, רעיון האל הערטילאי, אלוהי המשפט והצדק, לאמור: "כי יודע אלוהים, כי ביום אוכלכם ממנו (מעץ הדעת) ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים, יודעי טוב ורע." (בראשית ג, ה) ואם אין די בנחש, הרי שהרעיון חוזר שנית, מפי הגבורה: "ויאמר יהוה אלוהים, הן האדם היה כאחד ממנו (לאחר אוכלו מעץ הדעת), לדעת טוב ורע." (בראשית ג, כב) לאמור, האלוהים הוא – דעת טוב ורע.

רוח העם היהודי היא רוח התנ"ך. אלוהים הוא אלוהי הדעת טוב ורע.

זאת כנגד הטענה שהאמונה באל אחד שונה, ואף עדיפה, מסיבה כלשהי, על האמונה באלים או אלילים רבים. הדתות הידועות כמונותיאיסטיות הן, למעשה, פוליתיאיסטיות, ונבדלות זו מזו ומן הפגאניות, במספרם של האלים, ובכך בלבד.

בניסוח מתמטי, יוגדר מספר האלים כ-N, כאשר N משתנה מ-1 עד אין-סוף.

ביהדות             N=1                 אדוניי אלוהינו, אדוניי אחד, אף שהוא נהגה ברבים.

באסלאם           N=2                 אין אללה מלבד אללה, ומוחמד הוא נביאו.                                  

בנצרות             N=3                 השילוש הקדוש: האב, הבן ורוח הקודש.

בפגאניות           N>3                 כל מספר זוכה.

הדתות הפוליתיאיסטיות, (N>0), דומות זו לזו בהיררכיה (לטינית: שלטון הקדושה) של הפולחן.

–     בראש הפירמידה של הקדושה – האל העליון (יחיד או לא).

–     מתחתיו בקדושה – אלים משניים, מלאכים, קדושים, מלכים ז"ל, חכמים ז"ל וכל כיוצא באלה.

–     מתחתם בקדושה – אנשי קודש בשר ודם: כמרים, כוהנים, רבנים, ח'ליפים, שמאנים וכל כיוצא באלה.

–     מתחתם בקדושה – עצמי קודש: גלימות, כיפות, קברים, קתדרלות, בתי כנסת, מסגדים וכל כיוצא באלה.

–     מתחתם, ללא קדושה – החילוניות בהתגשמותה: אנשים נשים וטף, וכל כיוצא באלה.

ההבדל בין 0 אלים ל-N אלים, דומה להבדל בין המספרים כולם לבין המספר 0, הבדל מהותי, במתמטיקה כמו בתיאולוגיה. האל שבא במקומם של האלים שאינם, כאשר N שווה ל-0, הוא אלוהי הדעת טוב ורע.

רוח העם היהודי, כפי שבאה לכלל ביטוי בסיפור גן העדן, היא רוח אלוהי הדעת טוב ורע.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

7 תגובות

  1. נושא מעניין ועדיין אקטואלי
    ואם התחלנו, תמשיך בבקשה בתפקידו של הנחש, המופיע גם בתרבויות עתיקות במזרח הרחוק וגם באמריקה הדרומית (ראה גרהם הנקוק)

  2. הייחוד של המונותיאזם היהודי הוא בתפיסת האל כישות מופשטת (שמות כ' "לא תעשה לך פסל וכל תמונה") אבל גם כמחוקק המבהיר את ההבדל בין הטוב לרע. הבעיה – מבחינת האדם – היא כמובן ההיררכיה, וזה כמובן נושא מרתק.

  3. מה זה צריך להיות? אתה כותב שביהדות N=1 ואח"כ אתה מציין שכאשר N=0 האלוהים הוא אלוהי הדעת טוב ורע. לא ברור איך זה מתיישב?
    "התחלות הציוויליזציה" החלו כ- 5000 שנים לפני מה שכתבת, בדלתא של הנילוס ובערי המדינה של יוון העתיקה, וכנראה שגם בסין.
    הדתות המונותאיסטיות שונות בהרבה מהדתות הפוליתאיסטיות ולא רק במספר האלים.
    וזה רא על קצה המזלג.

  4. תגובה לתגובה "לאליהו וידן"
    כאשר N=0 הכוונה שאין אלים במובן של ישויות המשפיעות בדרך כל שהיא על העלם הפיזי. אלוהי הדעת טוב ורע משמעו אמונה ברעיון המוסר והדעת; ולא בישות ערטילאית שמענישה ומתגמלת על מעשים רעים אות טובים בהתאמה.
    אם אתה יודע על ציוויליזציות שהתקיימו לפני כעשרת אלפים שנה, אז אני מאמין לך. לגבי המצאת הכתב, הגלגל ובתי המשפט, נדמה לי, בהתבסס על וויקיפדיה, שאני צודק.
    ואתה אמור לי- במה שונות הדתות המונותאיסטיות, בעיקרון, מן הפגניות. לכולן, בעיקרון, אותן הירארכיות ואותם ריטואלים, שנועדו לשמר את המעמד הרוחני, הכלכלי והשלטוני של ההירארכיות השל הדת.

  5. בקיצור, כל הדתות אותו דבר ומנסים לשעבד את המאמינים.

    1. בדיוק! מבחינת ההיררכיה והשיטות לשלוט במאמינים, אין הבדל, והגרועות מכולן הן אלה ההופכות לשחקניות פוליטיות במדינות המרשות זאת.

  6. אני מסכים עם אלה שסבורים כי כל הדתות הן אחד ממקורות הרוע העיקריים בעולמנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של נח

על סף תהום

בקרוב נדע אם אנחנו כבר נמצאים בדיקטטורה

תמונה של אביה

מהפכה או רפורמה?

בליץ החקיקה של לוין ורוטמן יפגע בדמוקרטיה הישראלית