החרד"ליסטים עם ולדר

חומה בצורה של רבנים בהגנה על חיים ולדר
תמונה של עוזי ברעם
עוזי ברעם

פרשת חיים ולדר איננה פרשת יחיד שסרח והותיר חשדות שהוא פושע מין סדרתי. הפרשה מתנפחת וצוברת תאוצה בהתאבדות הצעירה שהייתה בין קורבנותיו. היא לקחה את חייה בתוך סביבה שרואה בהתאבדות חטא בל יימחה.

אך משעה שולדר לקח את חייו התמונה נראית אחרת. הפרשה הופכת לפרשת "גדולי התורה". הם, ששמעו על מעלליו של ולדר מכל היבט, החליטו שעל מנת לשמור על צביונו של צאן מרעיתם והרחקתו מהשפעות זרות – מותר להרחיק עדות.

הגנת גדולי התורה כרב אדלשטיין על חיים ולדר אולי אינה מתמיהה בעוצמתה, אבל לא בכיוונה. אנשי "יתד נאמן" ישמיטו כל הקשרים מיניים וילבינו כל כתם על אחד מעמודי התווך שלהם.

המפנה המעניין בעלילה נעוץ בהתייצבותם של גדולי רבני הציונות החרד"ליסטית לימין חיים ולדר. הן הרב יאיר טאו והן הרב שלמה אבינר גיבו את ולדר, שמעולם לא השתייך למחנה הציוני-אקטיבי שהם מנהיגים.

לעומתם הרב שמואל אליהו, שאיננו מהמתונים בזרם החרד"ליסטי, חקר עם אחרים את הפרשה. הוא תחקר עדים ועדות והגיע למסקנה נחרצת שולדר ביצע פשעים מיניים. אך כאשר הונחו המסקנות בפני שני "ענקי הדור" הם דחו אותן בזעם. הרב טאו דיבר על שקרים וחצאי עדויות, ואחד מהרבנים הכפופים לו טען, "לקחו נערה בוגרת תכנית מנדל. שילמו לה כסף על מנת שתעליל על סופר חשוב בישראל". ואילו הרב אבינר הגיב בפסקנות, "אם הוא עשה עבירה – אז עשה עבירה. עשר עבירות. זה מצדיק לפרסם?".

רבנים נאורים יחסית שמתעבים את החרדיות המתעלמת ממצוות יישוב הארץ התייצבו בחומה בצורה כדי להגן על ולדר ורבניו, תוך שהם משליכים את המתלוננות לגורלן – וידוע להם מהו.

שיתוף הפעולה בין רבנים חרדים קיצוניים החיים בתוך עולם משלהם של היתרים ואיסורים למובילי הדעה בציבור הדתי-לאומי מציב סימני שאלה. יש הבדל ברור בין שני הציבורים – הציבור החרדי, שבתוקף איסורים מתמשכים נקרא להחרים את האינטרנט והטלפונים הניידים שאינם כשרים בתכלית, ולעומתו חלקים בציבור הדתי, שחרף איסורים מצד רבנים הם פתוחים יותר לאינטראקציות עם העולם החיצוני ועם אנשים מסורתיים וחילוניים.

אבל ניתן לזהות קשר סיבתי לשיתוף הפעולה ביניהם. השימוש הגובר באמצעי התקשורת האסורים יצר אינטרס של הגנה על ולדר משום שההאשמות נגדו באו מ"התקשורת האסורה" לכל גווניה. שהרי מעל דפיה ושידוריה חדר המידע לציבור החרדי ולחלקים מהציבור הדתי-לאומי. סכנה זו מביאה אותם לשלב יד ביד ולדכא כל ניצני מרי.

ובכל זאת ההבדלים בין הציבורים שרירים וקיימים. מהפכה ברחוב החרדי לא תתרחש בשל המבנה החברתי, תרבות השידוכים, ההסתגרות בגטאות והערצת גדולי תורה, מורי נבוכים לכל עניין. חשיפת צאן המרעית לתקשורת אסורה תיתן אולי אותותיה בתהליך אבולוציוני ואיטי. לא זה המצב ברחוב הדתי-לאומי, לרבות החרד"ליסטי. שם יראו רבים ברב טאו וברב אבינר מגיני פשע ברור. הזליגה האיטית לעבר מודעות עצמית – בוא תבוא.

פרשת ולדר – חייו ומותו – היא אבן פינה בניסיון להבין את תהליכי העומק המתחוללים ממש לנגד עינינו. העובדה שהובא לקבר ישראל, לא כמתאבד, מורה שהרבנות מוכנה לעקם כל הלכה כדי להגן על עצמה ועל שעבוד נתיניה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

12 תגובות

  1. מאמרו של עוזי ברעם מציג פרשה ייחודית המצביעה על שלב חדש בהתקרבות בין הציבור הדתי לחרדי. העובדה כי רבנים דתיים, הציגו את חיים ולדר החרדי כגדול בתורה, שתמציתה היא מוסר ויושר, והתעלמו מחטאיו שככל הנראה גרמו לו לנטול את חייו. בכף הם המחישו את עוצמת תהליך ההתקרבות, ואת הסכנות הכרוכות בך .כאן המקום להזכיר, כי עד לפני כמה עשרות שנים היה פער גדול בין החרדים לדתיים שלא שמרו נגיעה, לא פסלו שירת נשים, ולא מידרו חילונים שאינם שומרי שבת. ביניהם היו גם דתיים שלא חבשו כיפות או הציגו סממן אחר לדתיות, אך יחד עם זאת שמרו על אורח חיים דתי למהדרין. התקרבות זו תגדיל את הפער בין הציבור החילוני, שחלק גדול ממנו הוא מסורתי, והיא מהווה סכנה לאחדות העם.

    1. סכנה לאחדות העם? על איזו אחדות אתה מדבר? עוד לא הבנת שהרבנות אפופה בשחיתות ממש כמו כל ממסד דתי בכל מקום?

  2. בקיצור, חרדים, וחרדלים, ודתיים, על פי עצות מנהיגי הדת שלהם יעצמו עיניים וינהגו כנגד חוקי הדת. שבויים.

  3. עוזי מנבא במאמרו שבעקבות פרשת ולדר והתאבדותו "הזליגה האיטית של הרחוב החרדי לעבר מודעות עצמית בוא תבוא". אין בכך ספק, אבל יותר מכך, לי נראה שכבר עכשיו, בתגובת חלק מהרחוב החרדי (בינתיים בהסתר) ואפילו אנשים מובילים מהזרם החרד"ליסטי כמו הרב שמואל אליהו, יש לא רק משום זליגה אלא גם פירצה משמעותית בחומה החרדית שעוד תתרחב. הדבר יתבטא בכל אורחות החיים, לרבות בתקשורת האסורה אף כי התהליך יהיה איטי.

  4. מדהים שבשנת 2020 אין סוף אנשים בכל העולם וגם בארצנו נותנים את כל חייהם בידי מנהיגים ומשתעבדים להם ולכל מוצא פיהם.

  5. ויש עוד אנשים שמאמינים שדתיים הם בהכרח אנשים יותר ערכיים ומוסריים

  6. האמירה שלך על שיעבוד היא חזקה, מסכמת הכל, ואני מסכימה לה.

  7. עוזי ברעם יודע להביע דעות חזקות וקשות מבלי להוריד את רמת הביטוי

  8. כל פרשה כזאת מדליקה שוב את נורות האזהרה. אלה רק סימפטומים לתופעה קיומית. תבחנו את הנתונים ותראו מה יהיה חלקם של הדתיים בכלל והחרדים בפרט בישראלבעשורים הבאים. זה מה שמחכה לנו?

  9. עסקני הדת – בני כול הדתות – הם מקור הרוע והרשע בעולמנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של סטיב

קוד השתיקה

ראוי שפעילות ישראל נגד איראן תישאר ברובה סמויה