נבואת החטא הקדמון

על המעבר מחיים הרמוניים עם הטבע לניצול של הטבע
תמונה של מילשטיין
ד"ר אורי מילשטיין

סיפור גן העדן בספר בראשית (פרקים ב' ו-ג') וסיפור קין והבל (פרק ד') הם אלגוריות למהפכה הנאוליתית (החקלאית) שגרמה למעברן של חברות ההומו סאפיינס מציוויליזציה של נוודים הניזונים מציד, לרבות דיג וליקוט, לציוויליזציה של ייצור מזון ונכסים אחרים. המהפכה התחוללה לאחר שהם בייתו את הדגנים, הקטניות ובעלי החיים, ופיתחו טכנולוגיית השקיה. התוצאה המיידית הייתה תחילתה של ציוויליזציה צבאית, שבה אחים רצחו ורוצחים אלה את אלה; ותחילתו של מרוץ חימוש שנתן למין האנושי, אחרי עשרת אלפים שנה, כלים להשמדת החיים עלי אדמות, כפי שהעריכו אלברט איינשטיין ואחרים אחרי הפצצת הירושימה ונגסקי, בסוף מלחמת העולם השנייה.

כך פָּרַש האדם הקמאי מן הטבע שאיתו חי בהרמוניה מיליוני שנים, ופיתח עולם אנושי המנצל את הטבע, סוחט ומשמיד את משאביו בקצב הולך וגדל, ומפתח מקורות כוח לנטרול איומים ההופכים לבומרנג המאיים עליהם עוד יותר. מסתבר שבידי עורכי ספר בראשית, לפני כאלפיים וחמש מאות שנים, השתמר מידע על התרחשויות שקדמו להם בכעשרת אלפים שנה והם אף הסיקו מסקנות לגביהן. את משמעותן של המסקנות הללו, התחלנו להבין רק בעשרות השנים האחרונות. הדבר מלמד על כך שהם ואבותיהם לא רק שהתעניינו בדינמיקה של אבולוציית האדם והשפעתה על הטבע, אלא גם הבינו את אבני היסוד שלה. מכאן, שהיו להם כלים קוגניטיביים לנבא/לצפות את העתיד, כפי שצופים היום את העתיד ברפואה, בכלכלה, באקולוגיה ועוד, באמצעות טכנולוגיות מתוחכמות בהרבה.

זאת ועוד, מסתבר שאבותינו הקדמונים ראו במהפכה הזאת גם התפתחות שלילית ואף בלתי הפיכה, ולכן חטא-על שעליו ייענשו לא רק החוטאים – האדם, חוה והנחש שבמשל – אלא כל צאצאיהם, עד שיבוא קץ על מין האדם, ואולי על החיים/האורגניזם בכלל. משמעות זו, של משל גן העדן בעיניהם, מוכחת לא רק בתוצאה של הגירוש מגן עדן, אלא גם באופיו של החטא עצמו: אכילה מפרי עץ הדעת.

אומנם מדובר רק ב"דעת טוב ורע" המשויכת, מקראית ועכשווית, לשאלות של התנהגות מוסרית. אבל אם אכילתו של פרי עץ הדעת גורמת לאוכלים, כדברי הנחש ש"היה ערום מכל חיית השדה", דהיינו אינטליגנטי, לפקוח את עיניהם ולהיות כאלוהים, "יודעי טוב ורע", יש משמעות שונה לטוב ולרע שבמשל. שהרי אלוהים אינו נבחן בהתנהגותו המוסרית, שכן הוא, בלשונו של אפלטון, אידאת המוסר, ומעל לכל בחינה.

ב"פרשת בראשית" מצטיין אלוהים בכושרו לברוא ישויות – את היקום, ואת האורגניזם על כדור הארץ, וגם את גן העדן – דהיינו בעזרת הדעת שלו הוא מכיר לעומק את המציאות ויודע לעצב אותה. בפרק א' מופיע הציון "טוב" ("וירא אלוהים את האור כי טוב") שבע פעמים, לא במובן של התנהגות מוסרית, אלא במובן של איכות הנברא. מכאן, ש"טוב" משמעו כאן לברוא עולם המתפקד כהלכה, מנטרל איומים ושורד, ו"רע" משמעו לברוא עולם פגום שיקרוס. אפשר שזהו המוסר הטבעי: נִטרול איומים. טיעון זה מתחזק במה שאמרה חוה על פרי עץ הדעת: "נחמד העץ להשכיל", דהיינו – להבין טוב יותר את המציאות. וכך פירש גם ר' יוסי בר זמרה, בבראשית רבה: "מכאן שמוסיף חכמה" (י"ט, ה').

המהפכה הנאוליתית שחולל החטא הקדמון – אכילה מפרי עץ הדעת – היא שלב דרמטי בהתפתחות התרבות המדעית, והנגזרת הטכנולוגית שלה. מדובר לכאורה על עבירה פלילית ודתית, שכן מחוקק-העל (אלוהים) קבע שהפרי אסור למאכל. אבל אם ה"טוב" מכוון להבנת המציאות ותפקודה, הרי שאין מדובר כאן באיסור נורמטיבי שקבע המחוקק/אלוהים, אלא בעצה של בורא-על שמכיר היטב את ברואיו, ויודע שהמהפכה הנאוליתית והתרבות המדעית יובילו לקץ החיים עלי אדמות. והראיה: הבורא שבמשל אמר לאדם: "ביום אָכלך ממנו מות תמות". והנה, לא רק שהאדם הראשון לא מת לאחר שאכל, אלא הוליד בנים וחי תשע מאות ושלושים שנה, לפי הכרונולוגיה המקראית. הפירוש של הרמב"ן, ואחרים, ש"אילולא אכל היה חי לעולם" הוא מיתולוגי ואינו מתיישב עם ההיגיון של המשל.

לעומת זאת ב"קהלת רבה" (ז', י"ג) מצוי הסבר קוהרנטי: "רְאֵה אֶת מַעֲשֵׂה הָאֱלֹהִים כִּי מִי יוּכַל לְתַקֵּן אֵת אֲשֶׁר עִוְּתוֹ, בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ, רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשֻׁבָּחִין הֵן, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תֵּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹא תְקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְתַקֵּן אַחֲרֶיךָ…"

על פי מדרש זה המהפכה הנאוליתית והתרבות הטכנולוגית החריבו את מה שברא אלוהים, דהיינו קלקלו את ההרמוניה שבטבע. את הקלקול הזה לא ניתן לתקן. לכן, בניגוד לתקוות שהטכנולוגיה תשפר את פריון האדמה ותגדיל את היבולים – "קוץ ודרדר תצמיח לך", ובסוף התהליך יִכלו החיים עלי אדמות "כי עפר אתה ואל עפר תשוב".

סימן לנבואת קץ החיים מצוי כבר בפרק ד', במשל קין והבל, המאפיין את הציוויליזציה שלנו שיסודה בחטא הקדמון: המהפכה התחוללה, בני האדם יצרו את מזונם, ומייד החלו מלחמות בין רועי צאן (הבל) לעובדי אדמה (קין) שבנו ערים, אך נאלצו לנדוד כי "האדמה לא תוסף תת כוחה לך". החל מרוץ חימוש ומרוץ פיתוח כלכלי היסטורי המזינים מלחמות צבאיות, ומלחמות כלכליות, דתיות, לאומיות, ואחרות. המלחמות הגרעינית והתרמו-גרעינית וזיהום הסביבה מאיימים על עצם החיים.

והלקח שהנחילו לנו מחברי המשל הקדמונים: אף שהאינטליגנציה האנושית מסוגלת לחקור את המציאות ולהבין רבדים עליונים אחדים שבה, אין היא מסוגלת, כדברי אפלטון, לדעת את עולם האידיאות, וכדברי עמנואל קנט, לחשוף את האמת כשהיא לעצמה, לשפר כאן ועכשיו את מה שחוללה האבולוציה במיליארדי שנים, ולתקן מה שהרס החטא הקדמון. מכאן, שכאן ועכשיו, הוא האויב של העתיד הרחוק, שלא לדבר על הנצח, שהוא, כפי שנאמר במשל, חסום בפני החיים על ידי "החרב המתהפכת".

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

74 תגובות

    1. אני חוקר את אבני היסוד של המציאות בהנחה שהתשתית שעליה בנוי הכול הם איומים וניטרולם. קרבות שייכים לכך אך לא פחות מהם נבואת קץ החיים שבמשל החטא הקדמון.

  1. וזה קורה לי לעיתים רחוקות בקריאת מאמרים באתרתים ובעיתונים בארץ

  2. פרשנות מעניינת של המשל המקראי. שיש בו גם התרסה נגד האבולוציה שהביאתנו עד הלום. חשיבתו הביקורתית של ד"ר מילשטיין מנערת את החשיבה הממוצעת שהיא נחלת הרוב.

    1. היכולת שלנו לשפר את המציאות תלויה ביכולתנו להבינה. החשיבה הסטנדרטית מכוונת לשפר את מעמדם של החושבים על חשבון המציאות ולכן הגענו עד הלום בכל התחומים וגם במציאות הפוליטית המקרטעת שלנו היום

    2. מרתק.
      כנראה שמה שחזה אלברט איינשטיין יהיה נכון אם נמשיך בדרך הגרוע שאנו בני האדם הולכים בה.
      מלחמה ביולוגית היתה מאז ועד היום לצערי.

  3. ראשית אורי יקר – תודה.
    תודה על ההארה בדבר ראשית התפנית בחיי אנוש והתחלת הקונפליקט.
    > " התוצאה המיידית הייתה תחילתה של ציוויליזציה צבאית, שבה אחים רצחו ורוצחים אלה את אלה; ותחילתו של מרוץ חימוש "…
    אבל, דומה שיש להמתין לפרקי המשך שכן יש עדיין הרבה קצוות פרופים לאחר הסיפא כאן.

    1. יהיו פרק המשך עמי יקירי שיהיו מבוססים כמו הפרק הזה על עקרון השרידות.

      1. אם תפרש את דברי הרמב"ן שהבאת גם כאלגוריה אז תגלה שהוא בעצם אומר כמוך….. אבל שים לב שיש פתרון בספר בראשית – בנבואת ה' אל קין

  4. 500 כורים גרעיניים ליצור חשמל ימסו בעקבות קריסה כלכלית, כלאמר כשלא תהיינה ממשלות מתפקדות כדי לערוב לבטיחותם בפרט ולתפקודם ככלל.
    שימו לב לפתרון האלגנטי – המונע קריסה פיננסית כללית:
    https ://netzerconsulting.wordpress.com/2019/10/05/corrected-fractional-reserve-system/

  5. מכאן מתבקשת השאלה, מדוע אתה מקיים בכל זאת את מאבקיך הבלתי מתפשרים במיתוסים הקמים עלינו לכלותנו ובמחדלים הצבאיים השונים…..
    בכל מקרה יישר כוחך !!!

    1. המאבקים שלי מונעים על ידי עקרון השרידות/חוק ההתמדה הדוחפים לחפש לאפשרות לנטרל איומים גם כאשר מדובר באיומים מובנים.

  6. דר׳ אורי כל-כך קולע! כמו גם כתבות אחרות מפרי כתיבתך
    תמשיך במעשיך הטובים למען יידעו יבינו יפנימו.
    דני מילר

    1. דני ידידי,
      הצפת מטוסים מתקדמים ויקרים מאוד במי שיטפון, בבסיס חצור והמאמצים להסתיר את מחדל מלמדים בפעם המי יודע כמה, שצאצאי קין במערכת הביטחון לא יידעו ולא יבינו ולא יפנימו והם אלה ששולטים עלינו כפי שמתפרש מפרשת קין והבל.

      1. דר׳ אורי , כן כולם סובלים מהאימרה ״יהיה בסדר״
        בעיקר בצבא זו בעיית משמעת של חיילים ״לא חיילים!״
        שאין מספיק פיקוח כדי שהמשימה תתבצע כראוי.
        הצלחה במעשיך היום מצילה חיים בעתיד..!
        עלה והצלח
        דני מילר

  7. הפסימיזם בהתגלמותו. כאן ועכשיו הוא האויב של העתיד הרחוק. אין עתיד רחוק כי הוא חסום על ידי החרב המתגלגלת.
    מה המסקנה? – "אכול ושתו (ועוד משהו מהנה שאינו מוסרי) כי מחר נמות"
    האם זו התובנה שאליה מכוון אותנו הד"ר מילשטיין במאמרו המלומד?

      1. מישום מה ניצן, אתה בהתגוננות. כשאתה אומר היהדות אופטימית למה הכוונה, היהדות של הגלות, של תקופת בית ראשון, של בית שני, של החזרה לארץ, או של הפרושים, עם ללא טריטוריה ובית מקדש?

        1. הפילוסופיה והפילוסופים פסימיים. מצפים לאסונות. היהדות אופטימית שמחה ומצפה לגאולה.

    1. ואולי מכוון הכותב למה שמכוון התנך לאחר שתיאר בפנינו את המעגל החסום שבתוכו אנו מתקיימים כאן ועכשיו?

  8. מאמר מאלף וחריף שמסביר את ההתחממות הגלובאלית והיחסים בין ערב למערב ואת נבואות גוג ומגוג!

  9. אורי שלום- אני מסכים בהחלט עם ההנחה שלך שבעולם שבו יש אנשים חושבים אז כנראה שיהיו גם כאלו ש"בודקים את הגבולות" לעיתים קרובות במחיר כבד לטווח הקצר אך אם אני בוחן את הדברים בראייה ארוכת טווח לדעתי דווקא המתריסנות וחוסר הרצון ללכת בתלם שהותווה הם המייחדים את המין האנושי ומי אם לא הקב"ה היה אמור לדעת זאת כשברא אותנו… כל ההתקדמות האנושית כולל התגליות הגדולות נבעו ממלחמות וסכסוכים שרתמו את המוחות הגדולים לפתרון בעיות – השאלה האמיתית בעיני היא האם רצוי שנהיה עדר פועה בגן העדן האלוהי או שנהיה אנשים חושבים שמקבלים אחריות על מעשיהם ויוצרים בעזרת הידע את סביבתם-(מי שמאמין כמוני, מאמין שקיבלנו את היכולת הזו גם מהקב"ה) לגבי עניין הסביבה- אני מאלו שמאמינים שרוב הדיבור היום הוא שטחי רדוד ולא מועיל אבל נותן לאנשים תחושה נעימה שיש "אויב" מפחיד שאנו יצרנו במו ידינו וצריך להלחם בו- איך יעשו זאת אין לאף אחד תשובה טובה אבל העיקר שכולם מודאגים. המשך לאתגר!

    1. הלקח של משל החטא הקדמון המנוסח גם בספר משלי שלנו וגם באתיקה של אריסטו שהכול המידה. קיצוניות בכל תחום מזמינה אסונות.

      1. רבי צדוק הכהן, רסיסי לילה לז
        [לז] כָּל אֻמָּה, יֵשׁ לָהּ כֹּחַ מְיֻחָד דְּרַע, שְׁבוֹ תָּלוּי עִיקַּר חַיּוּתָם. דְּלָכֵן לֹא נִתְּנָה ((לָהֶם)) תּוֹרָה כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ ז"ל (ע"ז ב:) שֶׁהֶחְזִירָה כוּ' וְלֹא קִבְּלוּהָ. כִּי הַתּוֹרָה הִיא קַו הָאֶמְצָעִי דְּאֱמֶת לְיַעֲקֹב, אֵין אֱמֶת אֶלָּא תּוֹרָה, (יְרוּשַׁלְמִי רֹאשׁ הַשָּׁנָה פֶּרֶק ג הָלְכָה ח) כִּי הַהִשְׁתַּקְּעוּת בְּאֵיזֶה צָד זֶה שֶׁקֶר, דְּהַיְנוּ שֶׁלֹּא תִּכּוֹן לָעַד, שֶׁהַקִּיּוּם לְעַד נַחֲלָה בְּלֹא מֵצָּרִים, דְּהַיְנוּ, גְּבוּל וּמֵיצַר הַמַּפְסִיק וּמְסַמֵּן סוֹף הַדָּבָר, זֶהוּ רַק מִדַּת קַו הָאֶמְצָעִי. וְהוּא יְסוֹד כָּל מִצְוֹת הַתּוֹרָה, (עצות) עֵטִין שֶׁלֹּא לִהְיוֹת שָׁקוּעַ בְּשׁוּם דָּבָר.

        1. ומהו קו האמצע? אם לא בית המקדש, המחבר בין שמאל לימין. אז מדוע הר הבית נטוש מיהודים כמוך, המאמינים באופטימיות היהדות?

          1. בנפש האדם שבעים תכונות אופי. וכל תכונה יש לה תכונה הופכית. אהבה שינאה. רחמנות אכזריות. פזרנות קמצנות. דברן שתקן. האיזון בין תכונת אופי מסוימת ובין התכונה ההופכית שלה, מיצרת את ההוויה של האדם. וזה הוא הגשר הצר מאוד שאותו צריך לעבור בעולם הזה. תמיד לווסת בין לבין.

  10. אם הפרי נברא לאוכלו …לפקוח את עיניהם ולהיות כאלוהים, "יודעי טוב ורע",
    הרי אוכליו וצאצאיהם היו צריכים להבחין בין טוב ורע. לא צריך להתבונן רחוק מדי בהיסטוריה,ולראות שזה לא קרה.
    אז הם ושאר בני האדם נענשים למרות שהפרי היה לא מוצלח ???

    1. הישגי המדע והטכנולוגיה מלמדים שזה כן קרה והם אלה שמסכנים את החיים עלי אדמות.

    2. מה שמלמד שלאדם אין את הכישורים להבחין בין טוב לרע. ולכן נאסר הפרי

  11. שתי הארות:

    1.בראשית פרק א נאמר:"ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה,ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכול חיה הרמשת על הארץ..,"
    פסוק זה ואחרים בהמשך מספקים תמיכה לתומכים בדעה שהטבע קיים כדי לשרת את צרכי האדם כפי הציווי האלוהי, אין תזכורת כאן לצורך לחיות בהרמוניה עם הטבע.. ועל כן השליטה על הטבע נתונה בידי האדם לרתום אותו לצרכיו.

    2. שאלת הסיבה והמסובב, מה בא קודם. המסה יוצאת מנקודת הנחה שלאדם באותם ימים הייתה התבונה והיכולת לצפות פני העתיד. אך ניתן לראות את הדברים בכיוון הפוך. כול פילוסוף צופה ובוחן את המציאות בה הוא חי, מנסה להבין את ההקשרים בין התופעות ומכאן לנסח את תפיסת העולם הנשענת כאמור על בסיס המציאות הקיימת באותם ימים. כך מתפתחות תיאוריות פילוסופיות שונות (וכבר הצגתי את הבדלים בין הובס וקאנט כדוגמא לכך).

    לזכור, שבאותם ימים לפני כ 4000 שנים לערך, מציאות החיים הקשה הייתה עובדה יום יומית קיימת, והיה צורך להסביר לבני החברה מדוע הסבל בכאלה החיים, וסביב המדורה סופרו הסיפורים הללו יחד עם מוסר השכל חברתי של אחוות אחים, רצח קנאה וכו. כפי שנעשה באירועים אחרים כמו המבול, זו הייתה הדרך להקנות ערכים, חינוך, ידע, אתיקה חברתית ומתן תשובות לשאלות וסקרנות שהמציאות הציבה בפני האדם באשר הוא.

    לציין, שסיפורי הבריאה כמו גם המבול מופיעים בכתבים וסיפורי עם עתיקים, בגירסאות די דומות במקומות שונים בעולם העתיק אף שלא היה כול מגע אנושי ידוע ביניהם עקב ריחוק גיאוגרפי שלא לדבר על יבשות שונות. מכאן התפתחה תיאורית התערבות חיצונית("מרכבות האלים") לפיה לא ניתן לשלול את תפיסת האלוהות כ יישות חוצנית (עד שלא יוכח אחרת), כך יכול היה פילוסוף חיצוני"- להשקיף על, לנסח וללמד את האדם הבור באותם ימים- את מהות החיים והצפוי להם שהרי הדביר שימש מכשיר קשר לכול דבר.. שרק לכהן הגדול ולמשה כמובן היה הקוד להחליף מילים עם הישות האלוהית.. וצריך היה להיזהר שלא לגעת בדביר מחשש למכת זרם חשמל קטלני…

    נחמד – שעוד נשאר לך זמן גם לדברים כאלה..

    1. תגובה כל כך ארוכה ורצינית לפיליטון שמתאים לגב האומה?
      ליאור שליין היה עושה מטעמים מהחלסטרה התורנית של ד"ר אורי מילשטיין.

      1. ל"גדעון היקר" שחושש להגיב בשמו: ומה עם זמנך היקר לקרוא לא רק את תגובת גדעון שניר אלא גם את ה"חלסטרה" שלי? וכיוון שהחלטה להקדיש ל"פיליטון" שלי את זמנך היקר, אז כאותו בלעם בן בעור שבטח שמעת עליו, באת לקלל ויצאת מברך. תודה!

    2. בהרמוניה של האדם עם הטבע, כפי שהבינו מחברי האלגוריה, לפי הפירוש שלי, נכללים גם תזונת האדם מן הטבע ולא תזונת הטבע מן האדם. זאת משמעות שליטת האדם על הטבע. אכילת פרי עץ הדעת תגרום לכך, לפי המשל, שהאדם יברא לעצמו יקום/בועה שבו תיהרס ההרמוניה ולכן יכלו החיים עלי אדמות.

      1. שאלה – האם באמת יכלו החיים עלי אדמות? מתי זה יקרה? באיזה קצב?
        איך זה מסתדר עם אבולוציה של מיליוני שנים, הומו ארקטוס של מאות אלפי שנים והומו ספיינס של 100 אלף שנים?

        1. יצחק דגני היקר!
          א. את השאלה עליך להפנות למחברי האלגוריה ולא אלי. אני הצגתי פירוש אך אין זה אומר שזאת דעתי.
          ב. לפי הפירוש שלי מדובר בתהליכים ובנושאים כגון אלה אין דרך לקבוע מתי זה יקרה.
          ג. וגם בלי האלגוריה המקראית שפירשתי, יש הסכמה כללית בין הקוסמולוגית שהחיים על כדור הארץ יתמו כשתכבה השמש והיא תכבה.
          ד. יש אפשרויות אחרות לכישלון החיים כמו פגיעת גוף שמימי גדול בכדור הארץ. זה קרה בעתיד וסביר להניח שזה גם יקרה.
          ה אני מזמין אותך ואת הקוראים האחרים לקרוא את ספרי "קץ החיים" שפרסמתי ב-1994.

  12. אהבתי ושמחתי ללמוד רבד נוסף על הבנתי הנוכחית.
    אישית מעריך אני את דעתו של ידידי המלומד ד׳ר אורי מילשטיין ושמחתי ללמוד דבר נוסף על סיפור בראשית.
    אחד הדברים שאוהב אני ללמוד מאורי ידידי הוא שאורי אינו משתייך ל״כת ה PC״ ותמיד יביע דעתו על אף תגובות ולמרות תגובות (כת ה PC) המנסה לערער על דעתו ולא תוך התעמתות והתייחסות עיניינית לטיעוניו.

    1. אהרון היקר!
      זה גורלו של מי שפורש מן הפרדיגמה כפי שכתב תומס קון בסור הקלסי.

  13. שלום אורי,
    זוהי פרספקטיבה מעניינת על סיפור בראשית. קראתי וצפיתי בדוקטור ג'ורדן פטרסון שמסביר את סיפור בראשית בתור הקוד האבולוציוני הטמון בתוכנו והמאבק בין כאוס וסדר. לשיטתו – הסיפורים מבטאים השאיפה לפענח את העולם. מה הייתה לדעתך כוונתו של המחבר התנכי לפי פרושך? למה חיבר את הטקסט אם הוא סבור שסוף כולנו הוא להשמיד את עצמנו?
    תודה – מוטי

    1. שלום מוטי,
      לשאלתך: לדעתי המחבר המקראי העריך כי התרבות הטכנולוגית שהתפתחה ומתפתחת בקצב גובר והולך בציוויליזציה שלנו, והמיועדת לנטל איומי מצד הטבע/יקום שברא אלוהים, תפר את האיזון/ההרמוניה העדין שבבריאה ותגרום לתהליך של קץ החיים.

      1. מרקחת רקח ד״ר מילשטיין
        מעשה אלכימיה במילים מפה ושם עד שהצליח לבלבל את היוצרות ואין תחילת ואין סוף ויש בסיר : אלוהים חטא קדמון גן עדן קאנט ואפלטון וכשמערברין אותם עולה מדרש רבא,וכל כך למה? לד״ר שרקח פתרונים (אולי)
        גם מרק שאוכלים צריך לדעת להכין לא כל שכן הצהרה פילוסופית כביכול או מסה שהפכה למעמסה על הקורא
        ובכול זאת כמו אחרי כול קול חליל מהמלין או מפתח תקוה יש נוהים ויש המהנהנים בהבנה •
        עם זאת יכול שבינתי אינה מגעת עד לשד התבשיל ולכן אני מתנצל בפני כל אלה שהבינו אותו לא כול שכן כלפי הרוקח .

        1. אבי היקר!
          לומר שאינך אוהב את מה שכתבתי יכולת להסתפק בשתי מילים. שאר דבריך מלמדים עליך יקירי ולא על מה שכתבתי.
          שמח הייתי אם היית מבסס את טיעוניך ולא רק בפסוקי שיפוט החוזרים על עצמם. כי יכולתי להתייחס אליהם.
          העיקר שאתה מרוצה!

  14. על ניתוחי קרבות ממלחמת השחרור שנראיים מידי נקודתיים ופחות מעניינים.

    1. כפי שתיווכח בעתיד, אחרים מעדיפים את ניתוחי הקרבות. בעיניי הכול מקשה אחת, שכן המסה הזאת עוסקת באבני היסוד של הווית הצבא והמלחמה.

  15. אולי פשוט קשה להם להבין מאמר ברמה גבוהה. אולי הם מאלה שכל מה שהם יודעים זה לבקר. שיכתבו מאמר משלהם ונראה מה שיש להם להגיד בנושא ולא סתם שלילה לשמה.

    1. עודד היקר,
      מכיוון שאני פועל עשרות שנים הרחק מן הפרדיגמה השלטת בישראל לא רק בתרבות אלא גם בתקציבים, תמיד נמצאים אנשי שמוצאים בי פגמים שהרי אם אני צודק איך אני נמצא מחוץ לגדר?!

  16. כל הכבוד לד"ר הנכבד שכותב במסירות ומעמיק במאמריו.במקום מאמרים פילןסופיים או מאמרים על קרבות היסטוריים שיכתוב משהו על ההווה ועל העתיד שצפוי לנו. מעניין אותי לדעת מה חושב האיש עם כל חוכמתו על מה שרורה כטן ויקרה בקרוב. תודה מראש.

    1. תודה שון על המחמאה!
      על בעיות ההווה אני מפרסם אחת לשבועיים שלושה במוסף יום שישי של "מעריב", מקיים על כך אחת לחודש סדנה פתוחה לכולם בלוד, ומעלה אותה ביוטיוב, בפייסבוק ובטוויטב, ומפיץ לרשימת התפוצה שלי. וכן מרצה על כך במקומות שמזמינים אותי להרצות וגם את ההרצאות מעלה לרשת ושולח לרשימת התפוצה.

      שלח אלי בבקשה מייל (וגם אחרים מוזמנים) ואכניס אותך לרשימת התפוצה.
      להלן המייל שלי:

      urimilsh@smile.net.il

    1. לפי ברוך שפינוזה, הטבע=אלוהים. מסתבר שפרי עץ הדעת עשה את המין האנושי לא חכם אלא מתחכם וכמו שכתבה רחל המשוררת בשירה "יונתן": "על כולנו במחיר החיים לשלם, את מעט הדבש הטעום"

      1. על פי שפינוזה? מה יהיה איתך? למה לא תלמד קצת מקורות? הטבע בגימטריה אלהים. נכתב ללא וו. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב.

        1. ברוך שפינוזה היה יהודי ותלמיד חכם גאון. הרבנים החרימו אותו כמו שהחרימו את ישו הרמב"ם . שפינוזה אכן התנצר כדי שיוכל בשלווה לפתח פילוסופיה אך חלק גדול מרעיונותיו הוא שאב מן היהדות. הלקח – החרמה היא חטא.

  17. לא רק את הקורונה אלא אסונות נוספים שיפתיעו אותנו ויתפסו את המערכת בלתי מוכנה

  18. ציטוט מהפילו-סוף: "מסתבר שבידי עורכי ספר בראשית, לפני כאלפיים וחמש מאות שנים".

    התימנים גלו לפני כ-2900 עם ספר תורה ולא שינו בו אות. אז ספר התורה קיים מינימום 2900 שנים. כל התימנים הגברים ידעו קרא וכתוב מגיל שלוש.

    מי שמכיר תימנים יודע שגם קטל המוני לא ישכנע אותם לשנות את עצמם במשהו, ודאי שלא את התורה.

    מי שחושב שהתורה נערכה בשלב כל שהוא, צריך להאמין שאפשר לשקר עם שלם. ולא סתם עם, את העם היהודי, ששורד את ההיסטוריה ומשפיע עליה יותר מכל עם אחר.

    כי בתורה כתוב שכל העם שמע את הקולות וראה את המראות. ואת זה סיפרו אבות לבנים מאז מדור לדור. ונצטוו לעשות זאת מספר פעמים בשנה בחגים

    והפילו-סוף חושב שיש מצב שיום אחד החליטו בעם ישראל שממחר נתחיל לשקר את הבנים שלנו ונספר להם משהו שלא היה ולא נברא.

    ואני שואל: למה שעם חכם ישקר את הילדים שלו? ואיך דרך חיים של העם הכי שורד והכי משפיע יכולה להיות שקר שלא מתגלה. שקרים לא שורדים היסטריה. מי כפילו-סוף שיודע ומידע את זה?

    חבל שערמת הקשקושים הבטלים חסרת הביסוס וההיגיון הזו מאפילה על העבודה החשובה של ההיסטוריון בתיעוד ההיסטוריה של עם ישראל בעת החדשה. על שלל נקודות המבט יוצאות הדופן והמציירות את המציאות כפי שהייתה באור אמתי ומוכח.

    כי מי שמבין בדברים האלה יכול לחשוב בטעות שכפי שהפילו-סוף מקשקש בקומקום בזה, מי לידינו כף יתקע שהוא לא מקשקש גם בהוא, וכולו עורב פורח עם קורונה בכנפיו.

    וכתוב בזוהר שיום השבת מתעטר בשבעים עטרות, שבעים כתרים. והאור שמאיר בהם הוא אור שבעת הימים. ומי שעושה מאמץ קטן לשמור קצת שבת, השבעים כתרים של השבת בועטים בכתר הסיני הקטן והמזויף שבעים בעיטות, וכל בעיטה מרחיקה אותו יותר ויותר, עד שלאחר מספר קטן של בעיטות הוא כבר נעלם מן העין.

    קישטה כתר סיני קטן ומזוייף. קישטה פלסף ענק ומזוייף.

    אגב, וגם קצת נ.ב…
    הקורונה היא תוצאה של מאכל עוברים של חיה אוכלת נמלים. הם מוציאים את העוברים מהחיה המעוברת, ואוכלים אותם חיים. הם אוכלים עוד חיות בעודן בחיים. והקורונה היא אבר מן החי. מאותה חיה הנאכלת. ואחת משבע מצוות שבני נח מצווים לקיים היא לא לאכול אבר מן החי.

    לא לאכול בעל חיים אם מוכרחים, לפני שהורגים אותו.

    1. שמחתי על התגובה שלך ניצן, אני חוקרת את התרבות התימנית מזה 25 שנים ויותר, מעולם לא שמעתי על יהודים, או ישראלים שהגיעו לתימן, קרי חצי האי ערב לפני 2900 שנה, אשמח אם תסבר את אזני בדבר. לגבי עריכת התנ"ך זוהי עובדה מוגמרת שבתקופת עזרא הסופר התנ"ך נערך ונכנסו אליו 24 ספרים, התימנים לא היו הסוד הענינין, כי כאמור הם לא חזרו לארץ, (סירבו לעזרא ונחמיה ובתמורה הם קיללו אותם, שכולכם תהיו ראשים, מכיר?) לפחות ברובם בבית שני. כך שדבריך נשמעים כיהירות יותר מאשר ביקורת עניינית לניתוח הפילוסוף. עשה בדק בית ובדוק למה היה חשוב לך לומר דברים לא ענינים במקום תגובה עיננית למאמר!

      1. תודה אופירה! אני עוקב בהתפעלות אחרי פרויקט הר הבית שלך העולה מידי שבוע באתר "מעריב"

  19. מישום מה ניצן, אתה בהתגוננות. כשאתה אומר היהדות אופטימית למה הכוונה, היהדות של הגלות, של תקופת בית ראשון, של בית שני, של החזרה לארץ, או של הפרושים, עם ללא טריטוריה ובית מקדש?

  20. טעות שלי. יהודי תימן שם מחורבן בית ראשון שזה 2500 שנה כמובן. לא 2900 שנה.

    ד"ר מילשטיין כותב: "מסתבר שבידי עורכי ספר בראשית, לפני כאלפיים וחמש מאות שנים". הוא מדבר על התורה, לא על התנך. בתורה חבויות מילים שמתגלות בדילוגי אותיות. מילים ששייכות לתוכן של הפרשה. אין אותם בפרשות אחרות. אין את זה באף ספר אחר. מוח אנושי לא יכול לווסט את כל אלפי המילים החבויות האלה, אם הטקסט נערך כל הסדר של המילים החבויות נעלם.

    יהודים חזרו מאלף גלויות כשלכולם ספר תורה זהה. נראה לך שמישהו מהעם החכם הזה היה מסכים למות על קידוש השם או על החובה לההרג ולא לשנות אות בספר התורה אם התורה הייתה ערוכה?

    הרי היהודים מעבירם מדור לדור את העובדה שתורה למשה מסיני. כמו שהיא. ללא שינוי אות. אז נראה רציני שמישהו ערך את החומר וזה לא עבר בידע הקולקטיבי? לד"ר מילשטיין הרבה זכויות. אבל כמו שאומר אחד הרבנים החשובים על המלך אחאב, שהיה חכם גדול, אבל הייתה לו את פינת הטיפשות הקטנה שלו גם כן. אז גם לדוקטור יש אחת קטנה. וזה לא אישי.

    1. אלו סיסמאות, שאלתי בפרקטיקה, מה אתה עושה למען בניין המקדש, כמקור חיבור הקב'ה לעם ישראל, שם כל האיזון של העולם והאנושות נמצאים.

    2. ניצן, מסתבר שקפצת לפני שביררת את הדברים שנאמרו פה, ובטח לא משמעותם. התימנים אומרים על זה: חמור קופץ בראש! בפעם הבאה קח נשימה ארוכה, תקרא שוב, כמו התימנים שקוראים טוב טוב לפני שהוגים את מילות התורה, כי כל שינוי קטן בקריאת התורה , זה דבר הר גורל! בטח ביקרת בבית כנסת תימני פעם או פעמיים בחיים.

  21. ניצן,
    עריכה איננה בהכרח שינוי אלא החלטה מה לכלול בתנ"ך ומה לא לכלול. כידוע היו ספרים שלא נכללו ומקצתם נשארו כ"ספרים חיצוניים". סוג זה של עריכה נעשה כנראה על ידי עזרא הסופר לפני כ-2500 שנה, ובזה לא אמרתי שהוא שינה אות אחת מספר בראשית.

  22. אורי שלום,
    אמנם המהפכה החקלאית הובילה לשינויי סדרים בעולם שקדם לפניה עפ"י הידוע לנו. אבל, יש לנו עוד פחות ידע על "מהפכה" שקדמה לה והיא היכולת ליצר כלים. אנו גם מניחים שהומו ספיאנס (ארכאיק וספיאנס) הובילו להעלמותם של הניאנדרטלים (תרמו לכך גם שינויי אקלים וגם התמזגות אוכלוסיות הספיאנס) אבל, לעניות דעתי גם בדרך של מלחמות. (כדוגמה מאוחרת למהפיכה החקלאית ולמיטב ידיעתי, האינדיאנים של צפון אמריקה היו בדרך כלל נוודים – לקטים מוחלטים -למשל, לא גידלו עדר ביזונים – ללא מהפכה חקלאית, קטלו זה בזה.)
    כל האמור לעיל בא בסה"כ לתמוך בטענתי שלא המהפכה החקלאית גרמה לרצח בקהילה האנושית אלא שזה משהו הטבוע באופי הברואים בכלל ואנו איננו חריגים גם אם קיימת חשיבה מוסרית אצלנו. תופעות אלו מועצמות בעת צפיפות (אליה אנו צועדים קוממיות) וכאשר יכולות ההרס שלנו הולכות ומתעצמות יחד עם הצפיפות לא נדרשת פילוסופיה בכדי להבין לאן זה מוביל.
    רק טוב
    דרור זליג

  23. יש כאן סתירה לוגית
    אם האדם אכל מעץ הדעת ,הוא אמור להבחין בין..
    אבל העובדות הן שהוא לא מבחין..
    אז הוא אכל ?
    או שזה לא העץ הנכון ?
    או שפרי העץ ענפיו וגופו כשלו בתפקידם ? כמו שהובן שהאל ביקש שהכל יקרה..ורק לתפוח היגיעה התכונה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך