La Commedia è Finita

הקומדיה דל'ארטה הקרויה "כנסת ישראל"
ציור המנציח גרסה ישנה של הקומדיה דל'ארטה en.wikipedia.org

עלילת האופרה הקצרה והמוכרת "Pagliacci", ששמה פירושו "השחקנים" או "הליצנים", היא סיפור בתוך סיפור: שחקני קומדיה דל'ארטה, תוך כדי מילוי תפקידם במחזה המגולל עלילת אהבים ובגידה, מסתבכים במשולש רומנטי אמתי ובו השחקן המגלם את הבעל המקורנן מבין כי אשתו השחקנית בוגדת בו במציאות.

המחזה סוטה ממסלולו וחורג מהטקסט המתוכנן לכדי רצח כפול המתרחש על הבמה בפני הקהל הנדהם. האירועים באופרה זו מביאים את השחקנים להמיר את הליברטו שהוכתב להם על ידי המחזאי כדי להביע על הבמה את רגשותיהם האישיים ולהפוך את הבמה לאתר של מציאות אלימה.

במשחק הדמוקרטי של הפוליטיקה הישראלית הופקד השלטון בידי 120 שחקנים, או ליצנים, שאמורים לפעול על פי מחזה שהוכתב להם מראש בחוק, דהיינו לפעול כנציגיו הנבחרים של העם כשומרי הפיקדון היקר מכול בחברה: שלטון החוק בידי הדמוקרטיה הייצוגית.

בית נבחרים אמור להיות הפורום המצומצם, הבמה שעליה מועלה ההליך הדמוקרטי – הליך שהשחקנים בו הם חברי הכנסת המייצגים את העם שבחר בהם ושעל האינטרסים שלו הם צריכים להגן. על חבר הכנסת מוטלת החובה לפעול עבור בוחריו – זה תפקידו של כל חבר בבית הנבחרים, זוהי מהות הביטוי "נציגי העם", שכל אצבע שהם מניפים תבטא את רצונם של עשרות אלפי אזרחים שבחרו בהם.

אולם בקומדיה דל'ארטה הקרויה "כנסת ישראל" מתנהלת ההצגה בחריגה בוטה מהטקסט, מהנורמה, מספר החוקים – שהוא הליברטו, והיא הידרדרה לכדי מאבק אישי של הליצנים אלה באלה. כמו במחזה "הליצנים", בעלילה הדמוקרטית הישראלית נשכח הטקסט, והשחקנים-חכי"ם פנו לטפל באינטרסים האישיים שלהם ומקדישים את מרב זמנם למלחמת ההישרדות הפוליטית שלהם. הרצח הכפול המתרחש באופרת הליצנים מקביל לאלימות המילולית, לקנוניות, לחנופה ולשקר, להעמדת הפנים של הנבחרים הישראליים.

"La Comedia è Finita" – במילים אלה מסתיימת האופרה, וכך שומה עלינו, הצופים או העם, לשאוג כלפי כנסת ישראל. שילכו כל 120 הליצנים לדרכם או שייצמדו לליברטו ויקיימו את חובת נאמנותם כנבחרי העם, נציגים שאינם נגועים, שאינם מקושרים, שאינם תאבי שלטון וכוח, שרק טובת הציבור לפני עיניהם.

נכון, זה נאיבי כמו קומדיה דל'ארטה, אבל זה עצוב כמו טרגדיה יוונית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

4 תגובות

  1. רק דוגמא נוספת : איילת שקד .. ממסיתה להרג ערבים באשר הם וממציאה שריפת בית הקברות היהודי ביפו בתקופת ״צוק איתן״ לשרת המשפטים ..
    כל מילה נוספת מיותרת
    לפחות בפליאצ׳י יש מוזיקה טובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

דו כיווני

לא לפחד מהפחד

היכרות עם מנגנון הדיסוננס הקוגניטיבי תוביל לצמיחה

דילוג לתוכן