התנ"ך גם שלי

תגובה לשאלותיו של הרב הלברטל
תמונה:Dav!dB commons.wikimedia.org

אני רוצה להתחיל בציטוט קצר ממאמרו של הרב הלברטל שפורסם כאן לאחרונה: "זוהי היהדות שלי ושל המגזר החרדי כולו. אנחנו מחויבים למעמד הר סיני, לקנון ההלכתי, להכרעתם של גדולי הדורות. כך קובעים מיהו יהודי…".

לדעתי אלו משפטים בעייתיים מאוד מבחינה דתית. התורה היא קנון – אין להוסיף, אין לגרוע ואין לשנות. ההלכה הפוכה מקנון, ההלכה משתנה עם הזמן. להלן כמה ציטוטים של אנשים אורתודוקסים, כולל רבנים אורתודוקסים, שחושבים שיש להתאים את ההלכה למציאות המשתנה.

הרב שג"ר ז"ל: "כל ניסיון לאכוף את ההלכה באופן נוקשה ודוגמטי על מציאות שהשתנתה לחלוטין סופו להביא לידי אלימות". "תקנות הקהל הנן דוגמא מובהקת למצב שבו ההלכה יוצרת כלים המאפשרים לעקוף אותה עצמה. נוצרת פסיקה שאיננה זהה לדין תורה אך היא מעוגנת בהלכה ותפקידה היא לגשר על הפער שבין העיקרון ההלכתי למציאות המשתנה".

הרב דר' יהודה ברנדיס: "להגיב למציאות משתנה זה תפקידה של ההלכה".

ולבסוף ציטוט מספרו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ: "כל תורתנו שבעל פה… היא יצירה של בני אדם…".

המסקנה, הרב הלברטל, היא כי אם היה או לא היה מעמד הר סיני שבו ניתנו התורות שבכתב ובעל פה, כיום ההלכה היא הדת בפועל במשמעותה המחייבת, וההלכה נכתבה ונכתבת יום יום בידי בני אנוש.

אשר לגדולי הדורות, לא מצאתי הגדרה של גדולי הדורות לא בתנ"ך, לא במשנה ולא בתלמוד. ההחלטה מי הם גדולי הדור נתונה בידי הציבור; ציבור מסוים רואה באנשים מסוימים את גדולי הדור, וציבור אחר רואה באנשים אחרים את גדולי הדור. ומלבד זאת, מי כמוך יודע שגם בין אלה שאתה רואה בהם גדולי הדור היו ויכוחים מרים לגבי פרשנות של התורה וההלכה.

כל זה נכתב, בין היתר, כתשובה לשאלתך "מי הם הפרשנים היהודים המוסמכים שלכם?". אין פרשנים יהודים מוסמכים, כל יהודי וכל קהילה יהודית בוחרים את הפרשנים המתאימים להם. ליהודים הרפורמים והקונסרבטיבים יש פרשנות משלהם, ששונה משלך אבל אינה יהודית פחות משלך.

ולשאלתך "במה אתם יהודים? מה המחויבות שלכם ליהדות?"

אני יהודי כי אני רואה בתנ"ך את הספר המכונן של היהדות, גם אם הוא לא ניתן בסיני אלא נכתב בידי בני אנוש חכמים במיוחד. וגם אם הסיפורים שנכתבו בו אינם מציאותיים אלא סיפורים שנכתבו להשגת מטרות מסוימות בתקופות מסוימות, כמו להבדיל בין בני ישראל ועובדי עבודה זרה.

אני יהודי כי השפה העברית היא שפתי וארץ ישראל היא מולדתי.

אני יהודי כי אני מאמין ודוגל בערכי המוסר שאתה קורא להם "מערביים" אך למעשה הם ערכי מוסר שמקורם ביהדות. אני יהודי כי אני מאמין ב"ועשית הישר והטוב בעיני ה'" ואיני זקוק לרבנים שיקבעו לי מה זה הישר והטוב. אני יהודי כי ההיסטוריה היהודית המציאותית והמיתית היא ההיסטוריה שלי.

אני חוזר ומבקש: אל תדבר בשמי ואל תקבע שמבחינתי אין מניעה שבניי יתנצרו או שחלום הציונות יתגשם באוגנדה. בינתיים ציבור חרדי גדול מאוד יושב בברוקלין ולא בארץ ישראל, ואת ירושלים בונים יהודים חילונים ומסורתיים ולא החרדים המתפללים כל יום "ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו" ו"לירושלים עירך ברחמים תשוב". וכן, כל אחד יכול לפרש את היהדות לפי הבנתו ולא זקוק לך ולגדולי הדור שיפרשו לו מה זו יהדות.

וכשאני אבוא לפני בורא עולם אני אגיד לו "עשיתי הישר והטוב" ואתן לו לשפוט.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

3 תגובות

  1. תג מחיר , הרב עובדיה יוסף ,ש"ס, אלי ישי, דרעי הצדיק,הרב ליאור, בטלני הישיבות ,חיים על חשבון הציבור ,בטלנים, חצופים ,בורים,ביריונים ,
    הפושעים שמופיעים עם כיפה בבית המשפט .

  2. מדבריו של מר אורמן אני שומע שניים: א. אפולוגטיקה על היותו יהודי. ב. פולמוס עם כתובת גרועה. בשני המקרים, אנו החילוניים נכשלים. עיצוב הזהות שלנו איננו תלוי בחרדי כזה או אחר, והוא לא צריך להיות נקודת ההתייחסות שלנו. הפולמוס לא מצמיח תועלת לאף אחד מן הצדדים, אלה מוסיף ומעמיק את השסע. אם מבקשים לבחור נקודת התייחסות, אז לא כל מאמר של חרדי ראוי לתגובה רצינית. והאמת והשלום אהבו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

מייצג כסאות

רות הישראלית

תובנות אקטואליות מקריאה ישראלית במגילת רות

מהי שחיתות?

הגיגים על מה שמתרחש אצלנו בצמרת ההנהגה

מדביר מועך חרק

הדברת נמלים

למה כדאי לעשות את זה בצורה מקצועית?