כבדו את ההצבעה "המזרחית"

תובנות על הבוחר המזרחי-ימני
תמונה של עוזי ברעם
עוזי ברעם

שנים אני קורא את טוריהם של המזרחים המקצועיים וליבי מצווה עליי שלא להשתתף במשחק הזה. שלא לתת יד לאמירה "עוד מפא"יניק מרים ראשו מולנו". אבל כטיבו של כאב ראש, הוא מתחיל באוושה קלה, ואז הולך ומתחזק עד שדומה שגזע המוח שלך כורע.

אני מסכים לקביעה האומרת כי בלי תזוזה של מאסה מזרחית גדולה לא יהיה שינוי פוליטי משמעותי. הבעיה איננה בדיאגנוזה, היא כולה בפרוגנוזה. ברצון הנחוש להוכיח שיש להצמיח "מנהיגות מזרחית אחרת שיהיה כיף להריע לה כמזרחי, כמזרחית". כואב לומר: הבעיה של המזרחים המקצועיים נעוצה בהערכתם הנמוכה לצאן מרעיתם. הסברה שאין להם באמת עמדות ותובנות משלהם, אלא שעמדתם הפוליטית נובעת מרגשי קיפוח מודחקים.

גם אני מכיר מזרחים מאז לידתי. עד היום אני מוקף בחברים ובני משפחה מזרחים כמעט מכל כיוון. הכרתי את שכונות ירושלים מאז שהייתי ילד, טרם קום המדינה. כבר אז, לפני המעברות, לפני "ילדי תימן", לפני "ההדרה המכוונת", היו שכונות הבוכרים וזיכרון יוסף בירושלים, וגם שכונות התקווה וכרם התימנים בתל אביב, מעוזים של הימין. כר פורה לגיוס לוחמי האצ"ל.

זו טעות לחשוב שהמצביע המזרחי מחפש את המודל הפוליטי הבא שהוא לא רגב ודודי אמסלם מצד אחד ולא עמיר פרץ ואבי גבאי מצד שני. מדוע לא עמיר פרץ? מזרחי אותנטי סוחף שפרץ מהעיר שדרות, מדוע לא הוא? אמנם אני רוגז על מהלכי פרץ האחרונים, אך אין בכך כדי להעיב על אישיותו, שזכתה לאין-ספור טורי שבח של המזרחים המקצועיים. העובדה שלא שינה עמדות מעידה על מהות ההצבעה.

לדעתי שני יסודות גורמים להצבעה ימנית קבועה של חלק גדול מהמזרחים. האחד הוא היסוד היהודי, שנתפס כחלק מכבוד אמיתי למסורת ולעבר היהודי. אליו נוסף היסוד המדיני-פוליטי. תמיכה בניציות מתונה, שמבטיחה בעיניהם את קיום ישראל כמדינה יהודית. האם בוחרי הימין מבקשים מועמד מזרחי שיממש את שני העקרונות שעומדים ביסוד הצבעתם? לכאורה התשובה שלילית. מנחם בגין, אריאל שרון ובנימין נתניהו זכו לתמיכה וניצחו כל מועמד מזרחי שקרא עליהם תגר מקרב מפלגתם. אין פה פתרון כלאיים, גם אם תעקור מפיה של יפעת שאשא ביטון את מה שהמזרחים המקצועיים מכנים "האשכנזיות השוטפת". היא לא תהפוך ביעף למשאת ליבו של המצביע המזרחי.

לו רצה הבוחר המזרחי אלטרנטיבה איכותית ומזרחית במהותה היה פונה לטובי הפובליציסטים ואנשי האקדמיה המזרחים לקום ולהנהיג. הם יכלו להקים מפלגה כנגד אפליה ובעד שוויון. אך לדעתי צעד כזה לא היה מגרד את תחושותיו של הבוחר המזרחי-הימני.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

16 תגובות

  1. מי שמדבר בצורה לא מכובדת אלו הם המזרחים הימניים, ומנהיגים המזרחיים והלא מזרחיים

  2. האםהבנתי נכון שעמדתך היא נגד הימין אבל אתה יכול להבין מצביעים ימניים מזרחיים

    1. נועם שלום ראייתך נכונה אני יוצא נגד כל נביאי הקיפוח-המזרחיים המקצועיים נוסח בן חיים והרבה מדומיו. אני טוען שאין להם כבוד למצביע המזרחי ולכן נימוקיהם פשוטים-מענה לקיפוח. אני מנסה למצוא את הסיבות האמיתיות. העובדה שאני נגד הימין הליכוד וביבי לא אומרת שאני אזלזל בנימוקי הצבעתם האמיתיים.

  3. הגשש החיוור שאל שנים מתי יהיה רמטכל תימני…ברמז גלוי לקהלני…אני חושב שבהצבעה לראשות הממשלה או לתמיכה במפלגה שמנהיגה מזרחי אין קשר עדתי…אי תמיכת המזרחיים בעמיר פרץ או באבי גבאי איננה עדתית היא בעקבות חוסר זהות והזדהות…מפאי ההסטורית פגעה בהם והנקמה נמשכת…לא זוכר שהליכוד העמיד מועמד מזרחי…זה יהיה המבחן האמיתי…

  4. בעקבות קריאת המאמר נראה לי שהקיבעון הפסיכולוגי של מזרחיים מצביעי קבע של הימין, שבא לידי ביטוי באי יכולת להשתחרר מהיצמדות לימין, צפוי להיות נצחי אלא אם יקרה נס מפתיע שבינתיים לא נראה באופק.

  5. עוזי ברעם, מעלה בעיה שרבים חוששים להתייחס אליה וקובע בצער כי "כואב לומר: הבעיה של המזרחים המקצועיים נעוצה בהערכתם הנמוכה לצאן מרעיתם". חשוב לומר, כי בירושלים, עיר הולדתי, המונח "מזרחים" לא היה קיים עד אמצע שנות החמישים, והיה מקובל שיש ספרדים ואשכנזים. כילדים ונערים, היינו מעורבבים זה בזה ללא תחושת אפליה על רקע עדתי. יחד עם זאת ידעתי עוד כילד שיש הבדלים בין העדות, בעיקר באוכל. בילדותי נהגתי להיכנס לדירה השכנה של משפחת אלישיוף שם היו מפנקים אותי במטעמים שיוצאי ליטא כמו אימי לא הכירו. כשהבת שלי הייתה בת עשר, שאלה אותי אם אנחנו ספרדים או אשכנזים. כאשר תהיתי מדוע, השיבה שהייתה אמורה למלא טופס שחולק בכיתה ולא ידעה איזה משבצת למלא – ספרדים או אשכנזים.
    העלייה המסיבית של שנות החמישים יצרה מצב חדש שטיפח תחושות אפליה עמוקות,חלקן מוצדות, אצל העולים. הישוב היהודי שמנה אז 600,000 תושבים קלט כמיליון עולים חדשים, בתנאים לא תנאים, ובראייה לאחור נראה שמעבר לתנאים הקשים שבהם נקלטו העולים, שהיו הכרח המציאות, לא הייתה הסברה כשלהי. היו גם מקרים ששליחים מישראל ציירו לעולים החדשים תמונה יפה מידי, וכשהגיעו לארץ לא תמיד סיפרו להם את האמת. אך כל זה הוא בגדר היסטוריה, כיום יש דור שלישי ורביעי של העולים, כאשר חלק גדול ממנו הוא בנים ובנות שנולדו לזוגות מעורבים של אשכנזים ומזרחים. ככלל, אין כיום אפליה על רקע עדתי, רק ש"הקיפוח", הפך למקור לא אכזב לתלונות ומענות של "מקופחים" מקצועיים.

  6. לא כל המזרחיים אותו דבר. בין יוצאי עירק ליוצאי מרוקו יש הבדל גדול בתפישה הפוליטית

  7. יכבד כל אחד כל מצביע וכל הצבעה. העיקר לא להשמיץ, ולא לקלל, ולא לשנוא. וזה דוקא בא ממחנה מסוים.

  8. זה עניין מנטלי תרבותי
    נוח לבוא בטענות לאחרים
    ההצבעה שלהם היא הצבעת נגד ולא הצבעה בעד משהו

    1. היי שנואל
      אין לי כל רצון להגן על תומכי ליכוד מכל צד. אני רק יוצא נגד אבירי תחושת הקיפוח שיש לה שורשים אבל יש מי שדואג לטפחם כאשר המציאות השתנתה כליל.
      אלא שלא רק המזרחים הביביסטים מצביעים נגד ולא בעד .גם המתנגדים מצביעים נגד ביבי. רק "אסון" מהלך כביבי יכול היה להביא את איילת שקד ותמר זנדברג תחת מטריה אחת וזו עובדה

  9. המאמרים של ברעם טובים
    חזקים אבל בלי צעקות או מילים לא ראויות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך