בין שתי שורות "לפני החוק"

סיפור קצר בתוך סיפור קצר
תמונה של פשפש בודד
פרעוש צילום:Olha Schedrina / The Natural History Museum Wikimedia Commons

und, da er in dem jahrelangen Studium des Türhüters auch die Flöhe in seinem Pelzkragen erkannt hat, bittet er auch die Flöhe, ihm zu helfen und den Türhüter umzustimmen

[Kafka -Vor dem Gesetz]

"… ומאחר שבלמוד שומר הדלת לאורך השנים הכיר גם את הפרעושים בפרוות הצוארון שלו, הוא ביקש גם את הפרעושים לעזור לו ולשדל את שומר הדלת שישנה את דעתו"

[קפקא – "לפני החוק"]

 

פרעוש אחד, משפטן מן הנבונים, בעל נפש רגישה ומידה של אדיבות יתרה מן המצוי במקומות אלו, האזין בתשומת לב מרובה לדברי האיש והביאם בפני ראש הלשכה שלו. שלח ראש הלשכה הודעה ביד שליח אל האיש מן הכפר להודיעו כי עליו לחזור למקומו ולהכין את כל הדרוש לבוא החוק אליו במועד שנקבע.

הכול עמדו נפעמים בפתח הכנסייה הקטנה של הכפר כאשר נעצרה מרכבה מהודרת רתומה לארבעה סוסים אבירים. מבעד לדלת יצא החוק עצמו, עטוי שובל ארגמן ארוך מקושט רקמת זהב. איש החוק ודאי היה מזהה על נקלה את ראש הלשכה, נושא על שכמו מעיל טקסים של אחד השומרים מן המעלה של החוק, היורד ממרכבה עירונית שנשכרה לצורך מסע שני ימים אל הכפר הנידח, אבל אנשי הכפר חשו יראת כבוד לחוק, קדו קידה קלה ונכנסו פנימה בעקבות השובל.

קורות אנשים בכפר פשוטים הם ומהלכם הכללי ידוע מראש, כל עונה עבודתה ופגעיה. האיש מן העיר, תלוש מקרקע ומאנשים, אינו יודע דבר על איש הכפר. מוזר הוא בעיניו, עקשן גדול האיכר, עובד את אדמתו בעמל רב ולעולם אינו יודע אם יראה ברכה בעמלו. הכפר היה קטן ותושביו אנשים איכרים פשוטים. לא נרשמו בו קורות הימים כי לא אירעו בו דברים הראויים להירשם ולא נדרש מי שירשום. כיוון שכך, לא נמסרו דברים ברורים על מצוקתו של האיש מן הכפר, אבל שמועות המסתברות יפה לגבי אנשי הכפר העידו כי ישב על אדמת אבותיו זה דורות רבים ואדמתו הספיקה כדי מחייתו בצנעה.

תקיף אחד השתלט על אדמות מרובות בדרכים שאינן יכולות להיחשב הגונות. אדמותיו הקיפו את נחלתו הקטנה של האיש והשביל המוביל אליה נשלט על ידו כדי לחסום ולפתוח את הדרך כרצונו. נתאווה להיות גם בעליה של חלקה זו שבאמת לא נצרך לה כלל אבל התאווה מתעצמת עם הרכוש. שמועות אומרות כי פיתה את בתו של האיש והבטיח לה את בנו ואת נחלת אביה יקח יחד עמה. גם לחץ בתוקף על האיש שיסכים עד שנאלץ להיכנע לרצונו של התקיף. לאחר שהחזיק באדמה שילח את הבת אל בית אביה.

הכול קמו למראה שובל הארגמן המהודר של החוק אשר נכנס אל אולם הכנסייה הקטנה ונפרש על השולחן ועל הכיסא מאחוריו. החוק עוטה השובל המתין עד שישרור שקט באולם. האנשים הפשוטים ישבו על ספסליהם, מהם עוטים חליפות דהויות, עשויות על פי אופנה נושנה, השמורות למועדים נדירים של שמחה או אבל בלבד. התקיף עמד בקדמת האולם מימין, עמידה של התרסה, אגרופו על מותנו, כולו גאון. אנשיו, לבושים מעילי פרווה חומים, הקיפו את האולם הקטן לאורך קירותיו סביב.

ראש הלשכה בחן במבטו את היושבים בדממה של יראה ואת העומדים. התקיף איש נכון הוא וראוי להיות ידיד החוק, פסק. הלוא הציב מאנשיו שומרי כבוד לחוק והידר אותם בלבוש מתאים. כיצד אפשר בכלל להאשים את ידידו של החוק במעשה עוולה? הן ניכר בו כי אשמת שווא טפלו עליו. החוק סובר כי יש להרכין ראש בפני התקיף השומר על השלום והשקט בכפר. כעדות למעמדו, קבע, ימנה התקיף שומר סף לבוש פרווה מהודרת לכבודו של החוק.

הורה לשמש להכות בפטיש על מנת לסיים את הדיון. קול הלמות הפטיש העיר אותו מהרהורי החלום בהקיץ. מיד התעשת, נזכר בשליחות שנטל על עצמו ובחובה שעליו למלא כלפי האנשים הפשוטים המבקשים את החוק. לאחר ששמע במתינות ובאורך רוח את הצדדים כולם פסק כי אדמתו של האיש מן הכפר נגזלה ממנו וכי נעשה לו ולבתו עוול רב. על האדמה לחזור לבעליה והדרך אליה תישאר חופשית לכל יוצא ובא. הזדרז לחתום על ההחלטה ויצא מיד לדרכו ללא גינונים מיותרים של טקס ומבלי ששעה אל שמחת האיכרים ותדהמת התקיף ואנשיו.

ראש הלשכה השנייה היה יריב מר לזה מן הראשונה. אך נודע לו דבר המעשה מיהר אל אוזנו של החוק. מיד הוציא החוק הודעה לאמור: "ההחלטה שניתנה בכפר בטלה ומבוטלת. החוק אינו הולך אל האדם ואינו מכוון שעתו ומעשיו על פי מצוקותיו של הלה. החוק עסוק מאוד וטרוד בעניינים רבים. האדם המבקש את החוק יבוא אל החוק. כיוון שהאיש מן הכפר כבר בא אל החוק והטריד אותו, שוב אינו רשאי לעזוב כרצונו. עליו לשוב כעת, להתייצב מול השער ולהמתין"

*=*=*

 

Schließlich wird sein Augenlicht schwach, und er weiß nicht, ob es um ihn wirklich dunkler wird, oder ob ihn nur seine Augen täuschen

 

"בסופו של דבר קשתה ראייתו, ואינו יודע אם הסובב אותו נעשה חשוך או אם רק עיניו מטעות אותו"

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

5 תגובות

  1. של המשל המתוחכם שיש כאן לדעתי. אבל בכדי שלא שאתבדה, האם הכותב מוכן להסביר בשתי שורות מה המימשל המהווה כאן?

  2. גם אני הרגשתי שיש כאן אניגמטיות
    תגובה קצרה של המחבר היתה יכולה לשפוך אור ולהגביר הדיון בסיפור המיוחד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

שרטוט סמלי בית

מהי חברת ניהול נכסים?

שירותים נרחבים לבניינים על מנת שהמבנה יישאר מטופח וישמור על ערכו

שאול אייזנברג

שכונה

פיטורי המאמן במכבי תל אביב

פיצוץ אטומי

על הסף

חידוש הסכם הגרעין עם איראן – תרחישים אפשריים