לשחק כדי להרוויח

עולם המשחקים החדש play-to-earn
תמונה מאיר
מאיר פלג

בשנים האחרונות הופכים המשחקים למנגנון שעשוע נושא פרסים, שיש בו גם לא מעט פרסום, וכמו כן אפשרויות להעניק לשחקנים כוח וגמול כספי. צירוף המילים play-to-earn הפך זה מכבר למילת חיפוש שכיחה ולאתגר למפתחי משחקים, בעיקר כאלה שהספונסרים מחזרים אחריהם, או כאלה שיודעים לייצר קהילה של שחקנים שיתמידו במשחקים, כמו מהמרי הלוטו.

מהו משחק-כדי-להרוויח? זהו מודל משחק שלפיו ה"בעלות" על המשחק ועל האלמנטים שבתוכו מתחלקת בין השחקנים עצמם לבין כל הגורמים המושקעים בו בדרך זו או אחרת. השחקנים משחקים, מהמרים או מפעילים ידע, והכול כדי להרוויח.

מעצבי משחקים יכולים ליצור פריטים ותגמולים ייחודיים, לאפשר לשחקנים להרוויח או להשיג אלמנטים שונים תוך כדי משחק וסחר עם שחקנים אחרים, ולאחר מכן להוציא אותם מעולם המשחק ולתרגם אותם לשווי כלכלי בעולם האמיתי. ממש זירת מסחר חדשה. התגמולים יכולים להיות מטבעות דיגיטליים, מתנות פיזיות, אירוח בבתי מלון או כל מה שהדמיון יכול להעלות. לא אציין שמות משחקים נפוצים, אך מספיק לבצע חיפוש אינטרנטי עם מילת המפתח בכותרת המאמר כדי למצוא שפע של משחקי רווח.

בין סוף 2020 לאמצע 2021 סוג זה של משחקים משך אליו מיליוני שחקנים ברחבי העולם. הטרנד הזה התחיל בתחום המטבעות הווירטואליים.

Play-to-Earn היא צורה מתפתחת של משחקי מחשב ומשחקי טלפון נייד, אך את הרעיון אפשר ליישם גם בסוגי משחק נוספים, ולכן נכתב המאמר הזה. לדוגמה: מספר מגיבים ראשונים לפרסום של חברה מסוימת יקבלו שירות שהחברה מוכרת, אם יגיבו במספר שורות מסוים ומעלה. יתר המגיבים עד תאריך מסוים יקבלו הנחה כזו או אחרת אם ירכשו בעצמם את אותו השירות.

הקורונה והסגרים שהתלוו אליה, הכניסו אנשים רבים למעגל האבטלה. אנשים חיפשו דרכים להרוויח כסף, גם באמצעות משחקים מסוג Play-to-Earn. גם נוסעי תחבורה ציבורית או נוסעים נלווים ברכבים פרטיים בדרך לעבודה ש"מבלים" זמן ניכר בפקקים שמחים לתעסוקה מהנה כזאת. עבורם ועבור רבים אחרים, משחקים מהסוג האמור רלוונטיים כשחקנים או אף כשחקני פיתוח בתחום זה, ככל שספונסרים יתמכו בכך.

בטרנד החדש המתוכנן על ידי מספר סטארט-אפים יש "משחקי רכבת" המציגים שאלונים לגבי תחנות רכבת שבהן הנוסעים עוברים, או אפילו זיהוי GPS של מעבר בזמן אמת. משחקים מקומיים ובינלאומיים יהפכו למעשיים כבר השנה. בדור הבא של המשחקים ייפתרו המגבלות של המשחקים הנוכחיים, ויספקו חוויה ואיכות משחק טובים יותר לשחקנים. השחקנים יוכלו לחוות את המשחק טוב יותר, ולא יצטרכו לעמוד בדרישות גבוהות מדי כדי להשתתף. בוודאי שמעתם על גן השעשועים הווירטואלי שבו שחקנים יכולים להפעיל מרחוק מכונות משחק, להרים בובות, ולקבל אותן במשלוח ישיר לביתם – וזו דוגמה נהדרת המאפשרת לייצר רעיונות רבים נוספים.

המשחקים הם לרוב חינמיים, ויישארו חינמיים, אלא אם כן יחליטו היוצרים על תשלום מינימלי, אם יתגברו על בעיית המיקרופיימנט. לעומת זאת, ככל שיהיה פרס גדול ומשמעותי יותר – ייתכן שהספונסר ירצה שהיוצרים ישתתפו במימון ואז יגבו כסף מהשחקנים. הרי מי לא משלם הרבה עבור ניחושי לוטו כשיש פרס בסך 80 מיליון ש"ח?

כאן מתעוררת שאלה שיווקית טיפוסית, מה יוצא לספונסרים שנותנים מתנות והטבות? התשובה די ברורה לכל מי שעוסק בתחום המשחקים והשיווק. כל ספונסר מקבל פרסום רב, הוא יכול לקיים גם מסע יחסי ציבור אגבי תוך כדי משחק, לשלב הצעות מכר תוך כדי משחק או דיוור מוסכם לכל מי שנרשם כשחקן במשחק ורוצה לקבל הטבות. אחרת איך יודיעו לו?

ספונסר שיממן פיתוח, וזה לא יקר, יכול גם להוביל את הטרנד בשוק, בתחום שבו הוא עוסק. בפרסום באמצעות משחק אין מגבלות של "פרסום סמוי", אין מועצת עיתונות שתצא במחאת נגד, הכול אפשרי – בינתיים. משחקי הווידאו של פעם הופכים להיות משחקי רווח, ללא הפסד. שחק כשמשעמם, שחק בשביל חוויה, שחק ואולי תרוויח.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

4 תגובות

  1. כל מה שיש באינטרנט זה מלכודות של איסוף נתונים, מעקבים, מכירות, בניית תודעה, ועוד ועוד

  2. דוגמה- קחו למשל דוגמת משחק בה שחקנים משתתפים תמורת תשלום זעיר. שקל בודד ליום. אולי לשבוע. המשחק יעניק נקודות לפי משך העיסוק בו, ונקודות מאפשרות לקבל זכייה, או הטבה, או כסף חזרה, לפי בחירה. עיתוי הבחירה יוצר בעצמו משחקי משנה…ויש עוד רעיונות לצוות הפיתוח. מיקרופיימנט הוא דבר ראוי אם יהיה הספונסר, חברת סליקה שמוכנה שמערכות המידע שלה תאגוורנה מיליונים מצטברים של עמלה על שפע פעילויות זעירות, גלובאליות, כי רק הדמיון יכול לעצור רעינות טובים, ויש בעולם מיליוני שחקנים שיש להם את הזמן בשפע, לעסוק בשעשוע, להעביר זמן, לנסות לראות תוצאה חיובית ברווח מזדמן כלשהו. מה לגבי חברת סליקה- יש מתעניינים? חן?

  3. ממה שאני בסביבות החברתיות של ילדי, בעתיד משחקים דיגיטליים יהוו את חוט השידרה של חלק ניכר מחיינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך