הדת מנקודת מבט נשית

תגובה למאמרו של הרב דב הלברטל
עו"ד ורדית אבידן

המאמר נכתב בשיתוף עם הסטודנטית סאנה אבו רוקון מהקליניקה לפמיניזם ומשפט של אוניברסיטת חיפה

סאנה אבו רוקון
סאנה אבו רוקון

"והנה, לא ברא את האישה מן הרגליים, שהוא החלק היותר שפל – כדי שלא תהא בעיניו כשפחה. ולא בראה מן הראש כדי שלא תהא בעיניו כגברת הבית. אבל, בראה מן הצלע, שבאמצע הגוף, שתהא בבית כמותו." (רבי יצחק בן יהודה אברבנאל).

כנשים לא מיליטנטיות, צרם לנו לקרוא את מאמרו של הרב הלברטל, אשר קבע באופן נחרץ, כי גם במרחב הרוחני-דתי אין מקום לנשים, ומי שמעזה להילחם למען זכויות טריוויאליות, כמו החופש להשתתף ולהיות חלק מעולם דת, נתפסת כ"מיליטנטית" כמי ש"עושה דווקא" ואינה מכבדת מנהגים דתים.

לא, איננו נשים דתיות ואין אנו מתיימרות להבין את דקדוקי ההלכות, אולם לטעמינו, התפיסה שלפיה נשים אינן מכבדות מסורות דתיות ישנות, רק משום שרצונן לקחת חלק במסורות הללו, היא תפיסה מיושנת שאינה מכבדת נשים, ובפרט נשים דתיות. האם זו דרכה של תורה? האם זו דרכה של היהדות? האם זו דרכה של הדת לא לכבד נשים? או שמא אלו דרכי הגברים האוחזים בתפיסות חברתיות מובנות שהשתרשו פנימה לעולם הדת.

מדוע לבקר את רצונן של נשים לקחת חלק פעיל בדת, כמי שנלחמות במסורות ישנות, מנסות לשנותן, להופכן ולחדשן?

מדוע לא לברך את רצונן של אותן נשים להעשיר את הדת על ידי בחינה מחודשת שלה, מנקודת מבט נשית ולא פטריארכלית, אשר יכולה ליצור דת עגולה ושלמה יותר.

הפמיניזם הדתי מבקש לשלב ערכים פמיניסטיים עם המחשבה וההלכה היהודיות, ושואף ליצור הזדמנויות לנשים בתוך הדת, וזאת לנוכח העובדה שנשים הודרו מהדת כתוצאה מפרשנויות אשר נעשו על ידי גברים. אין זה מספיק לטעון שהדת היהודית (וכל דת באשר היא) מאמינה בשוויון ובכבוד, יש צורך גם ליישם טענה זו על ידי מתן כבוד לפועלן של נשים בתוך הדת.

לעומת הרב הלברטל וגישתו השמרנית יש רבנים אורתודוקסים שמברכים על תופעה זו ומעודדים אותה. לדוגמה הרב שלמה ריסקין, שאישר הקמת מנייני תפילה לנשים ביישובו ושילב נשים במועצה הדתית ובהשגחת כשרות. אין הוא רואה בעיה הלכתית בשילוב נשים בפסיקה, כולל כהונת נשים כדיינות.

הדרת נשים בשם הדת מוטעית מיסודה, אין הלכה הדורשת הפרדה בין נשים לגברים על בסיס נחיתותן של נשים, אלא על בסיס הכרה בהיותן שוות. כך למשל: הפרדה בין נשים לגברים באוטובוסים ציבוריים, בבתי קברות וכו' היא תוצר של תפיסות מפלות שאין להן קשר לדת. לולא הזרם הפמיניסטי הדתי, קולן של חלק הארי באוכלוסייה היה מושתק ומדוכא, ושוב, אין זו דרכה של תורה.

במקום לבחון את פעילותן של נשים בדת ככזו שיש בה פתח להידרדרות, יש לראות בכך כפתח לפריחה, להעשרה ולהפנמה של ערכי מסורת.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

8 תגובות

  1. אינני נוקטת עמדה זו או אחרת, פשוט מפני שאם כבר נדבר על בחינה מחודשת של הדת, אולי היה צריך לערוך בה עוד כמה שינויים ברוח הזמן, ולאו דווקא כאלה הקשורים לאשה. אבל שני דברים אומר בכל זאת. האחד, מקומה של האשה על פי ההלכה היהודית הוא מקום של כבוד, של בת מלך, מחנכת ומנהיגה את הבית, גם אם היא איננה כשירה לעלות לתורה או ללבוש ציצית. שנית, חידושים ברוח הזמן עלולים לפגום בעצם עקרונות ההלכה, ועל כל נשקפת סכנה שהדת היהודית לא תתקיים עוד.

  2. לעומת הגברים, כל היתר כבר לא משנה. ומי שמקבלת את הדת מקבלת את היותה נחותה ולא יעזרו כל המילים היפות. הדת מפלה לרעה את הנשים. תקראו היטב את התנך. אין על מה להתווכח. אז למה אתן מפחדות להגיד זאת.

    1. וגם כוח יותר לעומת הגבר, בנקודות מסוימות. אסור לשכוח שהאשה והגבר הם שונים ולעולם לא יהיו זהים בכל. כך גם היחס אליהם לגופו של ענין.

  3. אני מסכימה אתך בכל אבל המאמינים בדת חושבים אחרת. לא תזיזי טותם מדעתם בשום נימוק הגיוני.

  4. אין לי מה להוסיף אלא לחזור על כך שאתן אמיצות וכל זאת מבלי שפגעתן באמונה דתית של אחרים

  5. ואנחנו שותקות
    את הרבנים לא נזיז מדעתם
    אבל את המפלגות שמתחברות אליהם ממש אפשר
    אם רק כולנו נודיע שאף אחת לא תצביע בעד מפלגה שלא תוקיע את הרבנים הפוגעים
    יכולות לנצח בקלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פרסום תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר.
התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך.

עשוי לעניין אותך

תמונה של סטיב

קוד השתיקה

ראוי שפעילות ישראל נגד איראן תישאר ברובה סמויה